|

پاسخ وزارت اقتصاد به یک گزارش

‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش‌ مورخ 24/8/1402 روزنامه شرق با عنوان «دست تنگ تولید» توضیح داد: در فصل تابستان 1402، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل در هر چهار بخش مورد بررسی برق، صنعت، معدن و خدمات نسبت به فصل قبل یعنی بهار (تورم فصلی) با کاهش همراه بوده و از آنچه که سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی تداوم داشته و به همین دلیل می‌توان انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را داشت.

پاسخ وزارت اقتصاد به یک گزارش

‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش‌ مورخ 24/8/1402 روزنامه شرق با عنوان «دست تنگ تولید» توضیح داد: در فصل تابستان 1402، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل در هر چهار بخش مورد بررسی برق، صنعت، معدن و خدمات نسبت به فصل قبل یعنی بهار (تورم فصلی) با کاهش همراه بوده و از آنچه که سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی تداوم داشته و به همین دلیل می‌توان انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را داشت. بر اساس آمار منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسیده و این در حالی است که رشد اقتصادی کشور در سال 1397 که منفی 4.7 درصد رسیده بود و در طول دهه ۹۰ یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، در پنج سال منفی و در پنج سال مثبت بوده و میانگین رشد اقتصادی در طول این دهه، تنها 0.6 درصد بوده است.

در کنار این موارد کاهش نرخ بی‌کاری به 7.9 درصد نیز محقق شده و همچنین نرخ تشکیل سرمایه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مثبت شده و در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ به عدد قابل‌قبول ۷.۱ درصد رسیده است.

این نتایج حاکی از نتیجه‌بخش‌بودن رویکرد جدیدی است که با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم بر اقتصاد کشور حاکم شده و دولت تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی داخلی و با در‌نظر‌گرفتن مؤلفه‌های قدرت اقتصادی منطقه‌ای و با تعامل سازنده با کشورهای منطقه و کشورهای مستقل از بلوک غرب، نظام اقتصادی کشور را بازطراحی کند. احیای واحدهای نیمه‌تعطیل، نهضت احیای کارخانه‌های تعطیل‌شده، آغاز فرایند بازتولید مسکن برای عموم مردم، آغاز فرایند احداث راه‌های ریلی ترانزیتی، بازسازی و ایجاد نیروگاه‌های برق هیدروکربوری و تجدیدپذیر، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جهت ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های جدید در مقیاس‌های تولیدی متنوع و تعاملات تجاری گسترده منطقه‌ای موجب روشن‌شدن دوباره موتور اقتصاد کشور شد.

به نظر می‌رسد با تداوم سیاست‌های منسجم دولت در عرصه اقتصادی می‌توان انتظار تداوم و تشدید رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را نیز داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها