|

اصرار بایدن و شروط جمهوری‌خواهان برای کمک به اوکراین

زلنسکی، سرگردان میان کاخ سفید و کنگره

رئیس‌جمهوری اوکراین که از دوشنبه به ایالات متحده سفر کرده است، در نشست سناتورها در کنگره آمریکا شرکت کرد. سفر ولودیمیر زلنسکی در زمانی حساس انجام می‌شود؛ زیرا کاخ سفید هشدار داده‌ کمک‌های آمریکا به اوکراین ممکن است به‌زودی به پایان برسد و مذاکرات درباره کمک‌های جدید در کنگره متوقف شده است.

زلنسکی، سرگردان میان کاخ سفید و کنگره

رئیس‌جمهوری اوکراین که از دوشنبه به ایالات متحده سفر کرده است، در نشست سناتورها در کنگره آمریکا شرکت کرد. سفر ولودیمیر زلنسکی در زمانی حساس انجام می‌شود؛ زیرا کاخ سفید هشدار داده‌ کمک‌های آمریکا به اوکراین ممکن است به‌زودی به پایان برسد و مذاکرات درباره کمک‌های جدید در کنگره متوقف شده است.

زلنسکی را هنگام ورود به کنگره، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، در نمایش حمایتی دو‌حزبی همراهی می‌کردند.

چاک شومر بعد از دیدار با زلنسکی، گفت‌وگوها را «بسیار قدرتمند» توصیف کرد و افزود که زلنسکی «با جزئیات کامل» آنچه را اوکراین به آن نیاز دارد و اینکه ایالات متحده چگونه می‌تواند به این کشور در دفاع از خود در برابر روسیه کمک کند، بیان کرد. شومر همچنین گفت که اگر زلنسکی کمک مدنظر خود را دریافت کند، برنده خواهد شد.

همچنین به گفته دو سناتوری که در نشست صبح سناتورها با زلنسکی شرکت داشتند، رئیس‌جمهوری اوکراین در این جلسه تلاش کرده تا سناتورها را درباره مشکل فساد در اوکراین متقاعد کند که اصلاحات اساسی در کشور انجام شده است. تام تیلیس، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای شمالی نیز گفت زلنسکی در این جلسه به گرمی مورد استقبال قرار گرفت و وقت خود را صرف تلاش برای متقاعد‌کردن سناتورها برای تأمین بودجه بیشتر کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، سناتور لیندسی گراهام هم بعد از جلسه گفت: «برای زلنسکی روشن کردیم تعلیق کمک به اوکراین هیچ ارتباطی به زلنسکی ندارد که اهمیت کمک‌ها را تأکید نکرده است، بلکه موضوعی مربوط به سیاست‌های مرزی و تهدید فوری برای امنیت مردم آمریکاست».

به گفته سناتور مایک راندرز، زلنسکی در این جلسه هیچ اشاره‌ای به بحث مرزی و مهاجرت که مانع تصویب کمک‌ها به اوکراین است، نکرد. سناتور رن جانسون هم گفت که زلنسکی هشدار داد در صورت کاهش حمایت، کشورش از جنگ دست نمی‌کشد و افزود که این مبارزه به جنگ چریکی تبدیل می‌شود.

زلنسکی قبل از رفتن به مجلس نمایندگان با مایک جانسون، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، دیدار کرد و قرار است برای گفت‌وگو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به کاخ سفید برود و دو رهبر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت خواهند کرد. مایک جانسون، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، پس از دیدار با زلنسکی گفت این دیدار تغییری در رویکرد او در قبال کمک به اوکراین ایجاد نکرده است. جانسون پیش‌تر گفته بود که هر‌گونه کمک آتی به اوکراین باید شامل امنیت مرزی نیز باشد.

سفر زلنسکی با هدف تأثیر بر جمهوری‌خواهان و سیاست‌مداران ایالات متحده برای تصویب کمک‌های واشنگتن به اوکراین صورت می‌گیرد. جمهوری‌خواهان هفته‌هاست که مانع تصویب طرح کمک‌های ایالات متحده به اوکراین و اسرائیل شده‌اند و تلاش می‌کنند از این فرصت برای دستیابی به اصلاحات در زمینه مهاجرتی و امنیت مرزی ایالات متحده و مکزیک استفاده کنند.

با‌‌این‌حال، مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و یکی از مهم‌ترین منتقدان کمک‌ها به اوکراین، گفت اگر حزب‌ جمهوری‌خواه توافقی را درباره کمک به اوکراین در ازای امنیت مرزی بپذیرد، پایگاه جمهوری‌خواهان شورش خواهد کرد. اشاره او به تلاشی است که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، اکنون در حال پیگیری آن است. بایدن در طرح جدید حدود ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین درخواست کرده که بخشی از یک بسته بودجه اضطراری بزرگ‌تر است که شامل کمک به اسرائیل نیز می‌شود. امید تیم بایدن به این است که زلنسکی بتواند قانون‌گذاران و به‌ویژه جمهوری‌خواهان را درباره لزوم کمک‌های بیشتر در جنگ با روسیه، متقاعد کند. با‌این‌حال، سی‌ان‌ان می‌گوید چشم‌انداز موفقیت زلنسکی در واشنگتن این هفته ضعیف به‌ نظر می‌رسد؛ زیرا مذاکرات به بن‌بست رسیده است.

زلنسکی در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن گفت که سیاست نباید به سربازان اوکراینی «خیانت» کند و افزود: «وقتی جهان آزاد مردد می‌شود، آن وقت است که دیکتاتورها جشن می‌گیرند و خطرناک‌ترین جاه‌طلبی‌های‌شان توسعه می‌یابد. آنها با دیدن تأخیر در اقدام و کمک‌های جهان آزاد تحقق رؤیاهای‌شان را می‌بینند». او همچنین افزوده بود که «پوتین باید ببازد».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز جمهوری‌خواهان را به گرو نگه‌داشتن بودجه اوکراین متهم کرد. اظهارات بایدن پس از دیدار او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در کاخ سفید در بحبوحه بن‌بست کنونی کنگره بر سر کمک به اوکراین بیان شد.

بایدن گفت: «گرو نگه‌داشتن کمک مالی اوکراین در تلاش برای اجبار‌کردن یک برنامه حزبی افراطی جمهوری‌خواهان در مرز کار نمی‌کند». او افزود مجری برنامه‌ای که کرملین اداره می‌کرد، از جمهوری‌خواهان به دلیل ممانعت از کمک به اوکراین تمجید کرد. او گفت: «اگر مبلغان روسی از شما تجلیل می‌کنند، ممکن است زمان آن فرا‌رسیده باشد که درباره کاری که انجام می‌دهید، تجدیدنظر کنید». جو بایدن گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روی شکست ایالات متحده در ارائه کمک به اوکراین حساب می‌کند... ما باید، باید، باید ثابت کنیم که او اشتباه می‌کند. این خیره‌کننده است که ما به این نقطه رسیده‌ایم». دولت بایدن نزدیک به ۱۰۶ میلیارد دلار کمک مالی اضافی از کنگره درخواست کرد که حدود ۶۰ میلیارد دلار برای حمایت از دفاع اوکراین در برابر روسیه اختصاص داده شد. جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس به دنبال اصلاحات جامع قوانین مهاجرت آمریکا به‌عنوان شرط تأمین بودجه اضافی برای اوکراین هستند.

زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: «ما قبلا پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم. ما نشان داده‌ایم که شجاعت و مشارکت ما قوی‌تر از هر دشمنی روسیه است و ما ۵۰ درصد از سرزمینی را که روسیه پس از ۲۴ فوریه اشغال کرده بود، آزاد کرده‌ایم».

او همچنین افزود که اوکراین در سال جاری رشد اقتصادی پنج‌درصدی را ثبت کرده است. تلاش‌های زلنسکی در واشنگتن در حالی انجام می‌شود که مسکو می‌گوید کمک‌های جدید آمریکا به کی‌یف مایه «شکست» اوکراین در جنگ با روسیه خواهد بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نوشت: «مهم است همه بدانند که کمک ده‌ها میلیارد‌دلاری به اوکراین برای کی‌یف در میدان نبرد موفقیتی به همراه نداشت». او افزود سرنوشت ده‌ها میلیارد‌دلاری که اوکراین به دنبال آن است نیز همین خواهد بود. در همین حال، به گفته آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اطلاعاتی که به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شده‌اند، حاکی از آن است که روسیه به بن‌بست نظامی و کاهش حمایت غرب از اوکراین امید بسته است؛ موضوعی که به گفته او، به نفع روسیه تمام خواهد شد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید کوشش اوکراین در متوقف‌کردن نیروهای روسیه را «موفق‌» ارزیابی کرد و افزود که مسکو با وجود تحمل تلفات سنگین، به نیروهایش دستور پیشروی می‌دهد.

با نزدیک‌شدن به تعطیلات کریسمس، فشارها بر جمهوری‌خواهان کنگره افزایش یافته است تا از مواضع‌شان عقب بنشینند و لایحه تکمیلی بودجه ۱۰۶ میلیارد‌دلاری را تصویب کنند. نزدیکان زلنسکی و بایدن معتقدند پوتین که هفته گذشته نامزدی‌اش را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ روسیه اعلام کرد، به دنبال آن است تا از شکاف موجود در جبهه غرب در زمینه کمک به اوکراین به نفع خود استفاده کند.

به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان درباره ادامه کمک مالی به اوکراین قانع‌ نشده‌اند؛ از‌ همین‌‌ رو مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای به دولت بایدن خواستار جزئیات بیشتری درباره اهداف ایالات متحده از کمک به اوکراین شد. از طرف دیگر، او کمک مالی تکمیلی به اوکراین را به تصویب تغییرات اساسی در قوانین امنیت مرزی گره زد. جمهوری‌خواهان می‌خواهند بدانند آیا اوکراین اساسا باید به جنگ با روسیه ادامه دهد یا خیر. آنها همچنین می‌گویند بایدن باید به امنیت داخلی، به‌ویژه توقف مهاجرت غیرقانونی از مرز ایالات متحده و مکزیک توجه بیشتری داشته باشد. آنها امیدوارند بتوانند با دموکرات‌ها در زمینه امنیت مرزی به توافق برسند و بسته کمک الحاقی را در این هفته تصویب کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها