|

متحدان آمریکا و چالش‌های ائتلاف علیه حوثی‌ها

تعدادی از متحدان آمریکا درحالی‌که فقط یک هفته از تشکیل ائتلاف نظامی برای مقابله با حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها تجاری در دریای سرخ می‌گذرد، برای شرکت در چنین مأموریتی متزلزل به نظر می‌رسند.

متحدان آمریکا و چالش‌های ائتلاف علیه حوثی‌ها

تعدادی از متحدان آمریکا درحالی‌که فقط یک هفته از تشکیل ائتلاف نظامی برای مقابله با حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها تجاری در دریای سرخ می‌گذرد، برای شرکت در چنین مأموریتی متزلزل به نظر می‌رسند.

ایتالیا و اسپانیا، دو متحد اروپایی ایالات متحده، بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند که به نظر می‌رسد برای فاصله‌‌گرفتن از این ائتلاف صادر شده باشد. آمریکا به‌تازگی از عضویت بیش از ۲۰ کشور در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داده بود. این در حالی است که اکنون تقریبا نیمی از این کشورها به نظر می‌رسد رغبت چندانی برای شرکت در این ائتلاف یا اعلام علنی آن ندارند. این کشورها یا به طور علنی عضویت در این ائتلاف را تأیید نکرده‌اند یا اعلام آن را به واشنگتن واگذار کرده‌اند.

آمریکا تاکنون فقط نام ۱۲ کشور را به‌عنوان عضو ائتلاف نظامی برای مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن اعلام کرده است.

این در حالی است که مشارکت کشورهای مختلف در ائتلاف تحت رهبری آمریکا مستلزم اعزام کشتی جنگی به منطقه یا اعزام نیرو است. بخشی از شکاف کنونی در ائتلاف نوپای نظامی علیه نیروهای حوثی را می‌توان نتیجه اختلاف‌نظرها بر سر جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه دانست.

به‌عنوان مثال، اسپانیا در اروپا ازجمله کشورهایی است که به دلیل استقرار دولت‌های عمدتا چپ‌گرا، بیشتر به‌عنوان مدافع حقوق فلسطینی‌ها شناخته می‌شود. در همین راستا به نظر می‌رسد برخی از دولت‌های اروپایی نگران هستند که مشارکت در ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا بازتابی منفی در افکار عمومی داخلی داشته باشد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، گفته است که مادرید با استفاده از نیروی اتحادیه اروپا برای مقابله با دزدی‌های دریایی در راستای مقابله حملات حوثی‌ها مخالف است. او با این حال تصریح کرد که کشورش آماده است تا تشکیل مأموریت دیگری برای مقابله با حوثی‌ها را مدنظر قرار دهد.

نخست‌وزیر اسپانیا افزود که گروه دریایی آتالانتا (مأموریت دریایی اتحادیه اروپا برای مقابله با دزدی‌های دریایی) نه ویژگی‌های لازم برای مقابله با نیروهای حوثی در دریای سرخ را دارد و نه ماهیت آن چنین چیزی را طلب می‌کند.

محل معمول مأموریت دریایی آتالانتا اقیانوس هند است. به گفته نخست‌وزیر اسپانیا شرایط در دریای سرخ «به طور کل» متفاوت از اقیانوس هند است.

وزارت دفاع ایتالیا هم اعلام کرده است که به درخواست صاحبان کشتی‌های تجاری، این کشور ناوی را به دریای سرخ می‌فرستد. رم با این حال تأکید کرده است که اعزام این کشتی در چارچوب ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا انجام نمی‌شود.

فرانسه نیز هرچند از تلاش‌ها برای تضمین امنیت حمل‌ونقل دریایی تجلیل کرده است؛ اما تأکید می‌کند که کشتی‌های نظامی این کشور تحت فرماندهی نظامیان فرانسوی فعالیت خواهند کرد.

عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز به طور علنی اعلام کرده‌اند که مایل به مشارکت در ائتلاف تحت رهبری آمریکا نیستند. تعدادی از متحدان آمریکا نیز به نظر می‌رسد که نگران اقدام‌های تلافی‌جویانه نیروهای حوثی یمن باشند. 

به‌عنوان مثال به نظر می‌رسد رغبت‌نداشتن هند به مشارکت در ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا بیش از آنکه به تأثیر آن روی افکار عمومی هند ربط داشته باشد، به نگرانی از حملات احتمالی حوثی‌ها ربط دارد.

شماری از شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی هم در پی حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ استفاده از این مسیر را به حالت تعلیق درآورده‌اند. آنها مجبور به استفاده از مسیر دریایی طولانی‌تر و پرخرج‌تر یعنی دورزدن قاره آفریقا شده‌اند.

با این حال شرکت حمل‌ونقل دریایی مرسک تصمیم گرفته است که ازاین‌پس تقریبا همه کشتی‌های تجاری خود در مسیر بین اروپا و آسیا را از کانال سوئز عبور دهد. فقط تعداد معدودی از کشتی‌های این شرکت دانمارکی قرار است مسیر طولانی‌تر دورزدن قاره آفریقا را طی کنند.

مرسک مانند دیگر شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی پیش‌ازاین عبور‌ومرور از دریای سرخ و کانال سوئز را به حالت تعلیق درآورده بود. شرکت مرسک با اشاره به طرح آمریکا برای تضمین امنیت حمل‌ونقل دریایی در دریای سرخ تصمیم به ازسرگیری استفاده از مسیر دریای سرخ گرفته است.

این در حالی است که حوثی‌های یمن تهدید کرده‌اند که نه‌فقط به حملات خود در دریای سرخ ادامه خواهند داد؛ بلکه به ناوهای آمریکا نیز درصورتی‌که از سوی این کشور هدف گرفته شوند، حمله خواهند کرد.

بی‌میلی برخی متحدان ایالات متحده برای پیوستن به این اتحاد دریایی خاص تا اندازه‌ای بازتاب‌دهنده شکاف‌های عمیق میان قدرت‌های جهانی در پرونده جنگ غزه است. زیرا اصرار بایدن به تداوم حمایت قاطع از اسرائیل در این جنگ با افزایش انتقاد‌های بین‌المللی از تهاجم روزافزون اسرائیل به غزه در تقابل قرار دارد؛ جنگی که حماس می‌گوید تا به‌ حال بیش از ۲۱ هزار فلسطینی در آن شهید شده‌اند.

دیوید هرناندز، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کامپلوتنس مادرید، در گفت‌‌وگو با رویترز و با اشاره به اینکه افکار عمومی در اروپا به طور فزاینده‌ای منتقد اسرائیل شده‌اند، به رویکرد محتاطانه اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت: «دولت‌ها و مقام‌های اروپایی بسیار نگران‌اند که بخشی از رأی‌دهندگانشان در انتخابات مقابل آنها قرار گیرند».

دریای سرخ مسیر کشتی‌هایی است که از کانال سوئز عبور می‌کنند که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق آن منتقل می‌شود و برای جابه‌جایی کالا میان آسیا و اروپا حیاتی است. اما حملات موشکی اخیر به تغییر مسیر برخی کشتی‌ها به سمت دماغه امیدنیک در جنوب آفریقا منجر شده و زمان و هزینه تجارت دریایی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها