|

توافق مهم در کنگره آمریکا برای جلوگیری از تعطیلی دولت، هم‌زمان با جنجال بیماری وزیر دفاع

فراز‌و‌فرودهای کنگره و کاخ سفید

رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره گام بلندی برای جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت فدرال آمریکا در هفته‌های آینده برداشتند. مایک جانسون، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که با کاخ سفید و دموکرات‌های مجلس سنا درباره اعداد و ارقام کلان بودجه به توافق رسیده که گامی کلیدی برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال به شمار می‌رود. این طرح، بودجه ۱.۵۹ تریلیون‌دلاری را برای سال مالی ۲۰۲۴ آمریکا پیشنهاد می‌دهد.

فراز‌و‌فرودهای کنگره و کاخ سفید

آرش فرحزاد- رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره گام بلندی برای جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت فدرال آمریکا در هفته‌های آینده برداشتند. مایک جانسون، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که با کاخ سفید و دموکرات‌های مجلس سنا درباره اعداد و ارقام کلان بودجه به توافق رسیده که گامی کلیدی برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال به شمار می‌رود. این طرح، بودجه ۱.۵۹ تریلیون‌دلاری را برای سال مالی ۲۰۲۴ آمریکا پیشنهاد می‌دهد. این رقم شامل ۸۸۶ میلیارد دلار برای هزینه‌های دفاعی و ۷۰۴ میلیارد دلار برای هزینه‌های غیردفاعی است. رویترز گزارش داد رقمی که رهبران دو مجلس درباره «هزینه‌های غیردفاعی» اعلام کردند، کمی تفاوت دارد. مایک جانسون این رقم را ۷۰۴ میلیارد دلار و چاک شومر آن را ۷۷۲.۷ میلیارد دلار اعلام کردند.

سال مالی آمریکا از اول اکتبر هر سال آغاز می‌شود؛ اما امسال به‌ علت اختلاف نظرهایی که بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره وجود داشت، بودجه کامل هنوز تصویب نشده است. این توافق نقطه عطف مهمی در مذاکرات بین سنا با اکثریت دموکرات و مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواهان است. کاخ سفید نیز از این توافق قدردانی کرد و گفت: «این توافق ما را یک قدم به جلوگیری از تعطیلی غیر‌ضروری دولت و حفاظت از اولویت‌های مهم ملی نزدیک‌تر می‌کند».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم از ایالت دلاور بیانیه‌ای صادر کرد و از رهبران کنگره به دلیل اینکه ایالات متحده آمریکا را به جنگ تعطیلی دیگری نکشاندند، تشکر کرد. بایدن گفت: «چارچوب بودجه دوحزبی که رهبران کنگره به آن دست یافته‌اند، ما را یک گام به جلوگیری از تعطیلی بی‌مورد دولت و حفظ اولویت‌های مهم ملی نزدیک‌تر می‌کند. می‌خواهم از چاک شومر و جفریز به خاطر رهبری‌شان در دستیابی به این چارچوب تشکر کنم. اکنون جمهوری‌خواهان کنگره باید وظیفه‌شان را انجام دهند، از تهدید به تعطیلی دولت دست بردارند و برای تأمین مالی اولویت‌های مهم داخلی و ملی از‌جمله درخواست تکمیلی من، مسئولیت اصلی‌شان را انجام بدهند. اکنون نوبت آ‌نان است که اقدام کنند».

مایک جانسون در نامه‌ای به همکارانش ضمن قبول اینکه ارقام مورد توافق‌شده «همه را راضی نمی‌کند و آن‌گونه که بسیاری می‌خواستند، بودجه را کاهش نمی‌دهد»، اضافه کرد که «نتیجه حاصل‌شده، صرفه‌جویی واقعی برای مالیات‌دهندگان آمریکایی و کاهش واقعی بوروکراسی فدرال است».

با این حال، هنوز اختلاف‌هایی در زمینه تأمین بسته کمکی نظامی به اوکراین وجود دارد. بایدن قصد دارد بیش از ۵۰ میلیارد دلار بودجه به اوکراین اختصاص دهد؛ اما جمهوری‌خواهان می‌گویند که اوکراین تاکنون کمک‌های مالی و تسلیحاتی بسیاری از آمریکا دریافت کرده و ادامه کمک به این کشور می‌تواند خزانه آمریکا برای رسیدگی به مشکلات داخلی مانند مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک را تحت‌ تأثیر قرار دهد.

توافقی که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، به آن دست یافتند، ظاهرا عبارت است از کاهش حدود ۱۶ میلیارد‌دلاری هزینه‌های غیردفاعی و درعین‌حال افزایش دستمزد نیروهای نظامی. خبر رقم اصلی را که کل بودجه در آن ۱.۵۹ تریلیون دلار تعیین شده است، ابتدا سایت اکسیوس منتشر کرد. چنانچه برای تأمین مالی دولت در این سطح پیش از مهلت‌های تأمین بودجه در یک‌ماه‌و نیم آینده قانونی تصویب شود، نشان‌دهنده پیروزی بزرگی برای ریاست رو به شکوفایی جانسون خواهد بود و به چیزی دست می‌یابد که کوین مک‌کارتی، سلف او، نتوانست به آن نائل شود: حفظ وحدت حزبش و در‌عین‌حال، تصویب لایحه تأمین مالی بلندمدت برای دولت.

گزارش پیشین واشنگتن‌پست در ماه دسامبر نشان داد که انجمن آزادی مجلس نمایندگان، گروه راست‌گرای این مجلس، رقم اصلی ۱.۵۹ تریلیون دلار را امضا کرده بود. این به خودی‌ خود موفقیتی مهم برای جانسون بود که توانست این گروه را از هدف اولیه‌اش یعنی ۱.۴۷ تریلیون دلار منصرف کند.

این رقم یعنی سطوح بودجه که ماه می‌ گذشته در قانون مسئولیت مالی (اف‌آرای)؛ قانونی که کاخ سفید و رهبران دموکرات کنگره از آن حمایت می‌کنند، تعیین شده بود، به همان شکل باقی می‌ماند. انتظار می‌رود کاهش هزینه‌های دولت کمک‌های مربوط به کووید و سازمان درآمدهای داخلی (آی‌آراس) را هم شامل شود.

اما بر کسی پوشیده نیست که جانسون در شرایطی کاملا متفاوت‌ از مک‌کارتی قرار دارد. مک‌کارتی، رئیس سابق مجلس که کمتر از یک سال در این سمت دوام آورد و نهایتا در پایان سال با شکست کامل (بعد از آنکه قول داد چنین اتفاقی نمی‌افتد) استعفا داد، در تابستان و در نتیجه توفانی از هرج‌ومرج که در طبقه پایین آغاز شد، کنار رفت. بعد از آنکه گروهی از محافظه‌کاران ناراضی از مک‌کارتی طرحی را برای کناره‌گیری او رهبری کردند که درنهایت تمام دموکرات‌های مجلس از آن حمایت کردند، جمهوری‌خواهان متهم شدند که دولت فدرال را با درگیری‌های داخلی به بن‌بست کامل رسانده‌اند. همان‌طور که مشخص شد، جمهوری‌خواهان برای انتخاب سریع رئیس جدید مجلس رأی کافی نداشتند و تعدادی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه افزایش یافتند و رد شدند تا سرانجام جانسون به‌عنوان مصالحه انتخاب شد.

دموکرات‌ها در بیانیه‌ای مشترک به جانسون و جمهوری‌خواهان درباره تلاش‌هایی برای تخریب این توافق در روزهای آتی هشدار دادند. شومر و حکیم جفریز، رهبر اقلیت کنگره، گفتند: «این توافق مهم دوحزبی در زمینه تخصیص بودجه راه را برای کنگره باز می‌کند تا در مدت چند هفته آینده به منظور حفظ اولویت‌های مهم بودجه برای مردم آمریکا و اجتناب از تعطیلی دولت، اقدام کند. این توافق ساختاری در ادامه به افراد مسئول برنامه‌ریزی مالی امکان می‌دهد به بسیاری از چالش‌های اساسی پیش‌روی آمریکا در داخل و خارج از این کشور رسیدگی کنند».

«درنهایت، ما این موضوع را برای مایک جانسون، رئیس مجلس، توضیح دادیم که دموکرات‌ها از اقدام تدافعی تغییرات سیاستی در هیچ‌یک از ۱۲ لایحه تخصیص بودجه که به کنگره ارائه شد، حمایت نخواهند کرد». جانسون هنوز درباره این توافق مالی بیانیه‌ای عمومی صادر نکرده است.

پیامدهای سیاسی برکناری مک‌کارتی بسیار زیاد بود. مخالفان جمهوری‌خواهان دوباره به آنها برچسب حزب مانع‌تراش و بی‌میل به ریاست زدند و موافقت علنی بسیاری از هم‌حزبی‌های‌شان با این نتیجه‌گیری را شاهد بودند. اگر جانسون موفق شود از عهده این کلنجار با حزب افراطی جناح راستش برآید، احتمالا نشان‌دهنده خستگی آنها و به همان اندازه نیز حاکی از مهارت او در مذاکره است. با کناره‌گیری مک‌کارتی و پاتریک مک‌هنری، هم‌پیمان اصلی او، اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از همیشه ضعیف‌تر شده است. لایحه بودجه با حمایت رهبری هر دو حزب تقریبا به‌ طور قطع تصویب می‌شود؛ اما این مسیر برای آنکه جمهوری‌خواهان قوانین مهم را بدون دموکرات‌ها از طریق مجلس نمایندگان تصویب کنند، تقریبا غیرممکن است.

جنجال بستری‌شدن وزیر دفاع

با وجود گام بلند کنگره برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال، چالش‌ها میان این دو نهاد پایانی ندارد و در روزهای اخیر، مسئله بستری‌شدن لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیمارستان باعث بروز تنش‌هایی میان کاخ سفید و کنگره شده است.

لوید آستین هفته گذشته پس از یک جراحی در بیمارستان بستری شد؛ اما در این زمینه نه‌تنها به کنگره و دولت؛ بلکه به مشاورانش نیز اطلاع نداده بود. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به پولتیکو گفت که ژنرال چارلز کوینتن براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، تا روز سه‌شنبه، یعنی یک روز پس از بستری‌شدن لوید آستین در بیمارستان از وضعیت او مطلع نشده بود.

پس از نخستین گزارش سی‌ان‌ان در این زمینه، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت که حتی کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع که برخی از وظایف او را در زمانی که در بیمارستان بستری بود، برعهده گرفت، تا پنجشنبه از شرایط او اطلاع نداشت. به نوشته ایندیپندنت به نقل از پولتیکو، یک مقام ارشد در این زمینه گفت: «احساس من این است که تمایل او به خصوصی‌ماندن یک جراحی معمولی پزشکی، نتیجه معکوس داده است. او بسیار وفادار و متعهد است و همه این ماجراها خیلی عجیب است».

لوید آستین در واکنش به انتقادها از مخفی نگه‌داشتن خبر بستری‌شدن خود در بیمارستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولیت این موضوع را برعهده می‌گیرد و اذعان کرد که می‌توانست در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشد. ژنرال آستین با تأکید بر اینکه نگرانی رسانه‌ها را درباره لزوم رعایت اصل شفافیت درک می‌کند، نوشت: «می‌دانم که می‌توانستم کار بهتری انجام دهم و اطمینان حاصل کنم که به‌درستی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود». مقام‌های پیشین و کنونی ایالات متحده که با آستین کار کرده‌اند، می‌گویند که او فردی درون‌گرا شناخته می‌شود و در طول دهه‌ها فعالیت نظامی، همواره از دوربین‌ها دوری جسته و فقط چند نفر از افراد معتمد را در حلقه اطرافیان حفظ کرده است.

او در جایگاه ژنرال چهارستاره که در جریان عقب‌نشینی در عراق، بر فرماندهی مرکزی ایالات متحده در منطقه نظارت می‌کرد، نیز به‌ندرت در کنفرانس‌های مطبوعاتی حضور می‌یافت. در مسند وزیر دفاع نیز برخلاف رویه وزیران سابق، فقط تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان رسانه‌ها را به سفرهای رسمی می‌برد. آستین همچنین از جولای گذشته تاکنون در پنتاگون کنفرانس مطبوعاتی برگزار نکرده است؛ هرچند در طول سفرهای خود به مطبوعات اطلاع‌رسانی می‌کند.

پولتیکو در گزارشی که براساس گفت‌وگو با هشت مقام فعلی ایالات متحده و یک مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا تنظیم شده، به این ماجرا پرداخته است. براساس این گزارش، آستین در غروب یکم ژانویه به دلیل عوارض ناشی از جراحی غیرفوری که به‌تازگی انجام داده بود، در مرکز ملی پزشکی نظامی والتر رید بستری شد. در پی آن، تا سه روز حتی کاخ سفید از بستری‌شدن او در بیمارستان خبر نداشت. مسئولان وزارت دفاع صرفا دو ساعت پیش از افشای عمومی این موضوع، عصر جمعه، ۵ ژانویه، ماجرا را به مقام‌های ارشد پنتاگون و مقام‌های غیرنظامی اطلاع دادند. کنگره نیز ۱۵ دقیقه قبل از انتشار اطلاعیه‌ای در‌این‌باره، از این موضوع باخبر شد.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که از زمان بستری‌شدن وزیر دفاع در بیمارستان، بایدن و آستین نخستین بار دوشنبه‌شب با یکدیگر گفت‌وگو کردند. حتی با‌ وجود افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و تشدید جنگ در اوکراین در این روزها، وزیر دفاع ایالات متحده در دسترس نبود. یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت که بایدن برای آستین آرزوی بهبودی کرد و مشتاقانه منتظر است که وزیر دفاع به‌زودی سر کارش بازگردد. ژنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفت که آستین وظایف کامل خود را روز جمعه از سر گرفت و تصمیم ندارد از مسند خود استعفا دهد.

راجر ویکر، سناتور جمهوری‌خواه می‌سی‌سی‌پی، از تصمیم آستین برای مخفی نگه‌داشتن بستری‌شدن در بیمارستان انتقاد کرد و آن را «نقض تکان‌دهنده قانون» خواند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نیز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که اقدام آستین «ترک وظیفه» دانسته می‌شود. دموکرات‌ها نیز تاکنون یا به دفاع از وزیر دفاع خود پرداخته‌اند یا از اظهارنظر در‌این‌باره خودداری کرده‌اند. مقام‌های ارشد کاخ سفید رابطه کاری نزدیکی با آستین داشته‌اند. پس از اینکه بایدن دستور عقب‌نشینی از افغانستان را صادر کرد و مقام‌های نظامی با آن مخالفت کردند، آستین به آنها گفت که به صورت عمومی به این تصمیم اعتراض نکنند و فقط دستور را اجرا کنند. کاخ سفید و به‌ویژه بایدن، به این خصوصیت آستین که نظراتش را در جلسات خصوصی مطرح می‌کند و مانند برخی از وزیران دفاع قبلی سراغ طرح دعوا در رسانه‌ها نمی‌رود، علاقه دارند. یک مقام ارشد وزارت دفاع درباره آستین گفت: «او انگار فردی رمزگذاری‌شده است که به افراد بسیار بسیار کمی اجازه ورود می‌دهد و این می‌تواند خوب و در‌عین‌حال بد باشد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها