|

توافق برای خروج از بن‌بست سیاسی در پاکستان

شهباز شریف نخست‌وزیر دولت ائتلافی می‌شود

در پی انتخابات جنجالی پاکستان که در پی آن نواز شریف و عمران خان، دو نخست‌وزیر سابق این کشور ادعای پیروزی کردند، دو حزب سیاسی در این کشور برای تشکیل دولت رسما به توافق رسیده‌اند و حزب مسلم لیگ شاخه نواز برای تشکیل دولت از حمایت حزب مردم پاکستان برخوردار خواهد شد

شهباز شریف نخست‌وزیر دولت ائتلافی می‌شود

در پی انتخابات جنجالی پاکستان که در پی آن نواز شریف و عمران خان، دو نخست‌وزیر سابق این کشور ادعای پیروزی کردند، دو حزب سیاسی در این کشور برای تشکیل دولت رسما به توافق رسیده‌اند و حزب مسلم لیگ شاخه نواز برای تشکیل دولت از حمایت حزب مردم پاکستان برخوردار خواهد شد. حزب مردم پاکستان و حزب مسلم لیگ (شاخه نواز)، دو حزب بزرگ پاکستان پس از مذاکرات فشرده اعلام کردند که برای تشکیل یک دولت ائتلافی با نخست‌‌وزیری شهباز شریف به توافق دست یافته‌اند. توافق حزب مردم پاکستان و حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) به بن‌بست سیاسی در پاکستان پس از انتخابات ۸ فوریه که در آن هیچ حزبی حائز اکثریت قاطع نشد، پایان می‌دهد. این دو حزب در انتخابات ۸ فوریه پاکستان، کرسی‌های کمتری از نامزدهای مستقل که از پشتیبانی عمران خان، نخست‌‌وزیر پیشین زندانی این کشور برخوردار هستند، به دست آوردند. نامزدهای وفادار به خان در انتخابات پارلمانی اخیر پاکستان توانسته‌اند ۹۳ کرسی را از آن خود کنند که کمتر از حد لازم برای تشکیل دولت است. بلاول بوتو زرداری، رهبر حزب مردم پاکستان در یک نشست خبری در کنار شهباز شریف از حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) اعلام کرد که در این دولت ائتلافی، شهباز شریف نخست‌وزیر جدید پاکستان خواهد بود. رهبران این دو حزب همچنین خبر دادند که براساس توافق صورت‌گرفته، آصف علی زرداری نامزد این ائتلاف برای ریاست‌جمهوری پاکستان خواهد بود. به گزارش رویترز، در انتخابات پارلمانی اخیر پاکستان، حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) ۷۹ کرسی و حزب مردم پاکستان ۵۴ کرسی را به دست آورده‌اند. بنابراین دو حزب بزرگ پاکستان با ائتلاف می‌توانند دولت آینده این کشور را تشکیل دهند، زیرا بیش از نیمی از آرای مورد نیاز در پارلمان پاکستان با ۲۶۵ کرسی را به دست آورده‌اند. بلاول بوتو زرداری، رهبر حزب مردم، گفت: «هدف ائتلاف رسیدگی به بحران اقتصادی کشور است». شهباز شریف، نخست‌وزیر سابق و دبیرکل مسلم لیگ شاخه نواز هم قول «اقدام جمعی برای حل مشکلات اقتصادی و سایر چالش‌ها» را داد. پیش از این توافق، حزب «تحریک انصاف» به رهبری خان خواستار استعفای رئیس کمیسیون انتخابات پاکستان به دلیل برگزاری انتخابات به شیوه «ناعادلانه» شد. حزب تحریک انصاف بر این نظر است که رأی‌گیری اخیر با تقلب همراه بوده است تا هواداران خان به قدرت نرسند. نامزدهای مورد تأیید خان برای انتخابات پارلمانی پاکستان به جای رقابت زیر پرچم حزبی، مجبور شدند به صورت مستقل در این انتخابات شرکت کنند. عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در ژانویه ۲۰۲۴ برای تحمل مجازات 10 سال حبس، راهی زندان شد. او در سال ۲۰۲۲ از قدرت برکنار شد. حزب تحریک انصاف، تحت رهبری عمران خان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، این ائتلاف را «سارقان دستور کار» لقب داد. فرایند انتخاب نخست‌وزیر نیازمند رأی پارلمان خواهد بود که انتظار می‌رود در پایان ماه فوریه انجام شود. یک انتخابات دیگر برای تعیین رئیس‌جمهور در هفته‌های آتی برگزار خواهد شد. هنوز روشن نیست اعضای ارشد کابینه چه کسانی خواهند بود. به درازا کشیده‌شدن روند ائتلاف میان حزب‌های بزرگ پاکستان برای تشکیل دولت آینده پس از برگزاری انتخابات نگرانی‌ها در مورد تداوم بی‌ثباتی در آن کشور را افزایش داد. در نتیجه، بازار پاکستان در یکی دو هفته اخیر دچار افت و بی‌ثباتی شد.

شهباز  شریف    کیست

شهباز شریف که در پی توافق دو حزب مهم پاکستانی قرار است نخست‌وزیر آینده این کشور باشد، پیش از این نیز این سمت را در اختیار داشته است. او در خارج از پاکستان کمتر شناخته شده است، اما در داخل کشور بیشتر او را به عنوان مدیری «مؤثر» می‌شناسند تا سیاست‌مدار. شهباز برادر کوچک‌تر نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین این کشور است. شهباز ۷۰ساله، سه بار به عنوان وزیر ارشد بزرگ‌ترین ایالت پاکستان، پنجاب کار کرده است. این ایالت پایگاه قدرت خانواده اوست. او حالا ریاست حزب مسلم لیگ -شاخه نواز را برعهده دارد. شهباز شریف به مدیری «سرسخت و پرکار» مشهور است که سخنرانی‌هایش توأم با اشعاری انقلابی است. دو بار ازدواج کرده است و مالک مجموعه املاکی لوکس در لندن و دوبی است. شهباز در لاهور در خانواده‌ای ثروتمند و مالک صنایع به دنیا آمد. در دانشگاه دولتی همان شهر در رشته علوم انسانی تا درجه کارشناسی تحصیل کرد. پس از آن وارد تجارت خانوادگی شد و حالا نیز مالک مشترک یک شرکت فولاد است. او میلیونر و مالک املاک زیادی در داخل و خارج از پاکستان است. شهباز شریف در ایالت خود وارد سیاست شد و در سال ۱۹۸۸ به عنوان نماینده وارد مجلس ایالتی شد. اولین بار در سال ۱۹۹۷ سر وزیر ایالت پنجاب شد، پس از کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ به زندان افتاد، سال بعد به عربستان سعودی تبعید شد، هفت سال بعد از تبعید بازگشت و فعالیت سیاسی خود را در پنجاب از سر گرفت و در سال ۲۰۰۸ مجددا سر وزیر پنجاب شد. بار سوم در ۲۰۱۳ سر وزیر پنجاب شد تا سال ۲۰۱۸ که در انتخابات سراسری این سال حزب مسلم لیگ شکست خورد. پس از سال ۲۰۱۷، که برادرش نواز به اتهام پنهان‌کاری دارایی‌هایی که در اسناد پاناما فاش شد به زندان افتاد، ریاست حزب مسلم لیگ - شاخه نواز را بر عهده گرفت. شهباز شریف هم در دوره عمران خان متهم به فساد شد اما هیچ اتهامی علیه او ثابت نشده است. او از سال ۲۰۱۸ تاکنون رهبری مخالفان دولت عمران خان را بر عهده داشت.

دوست   قدیمی چین

سرکنسول چین در لاهور در زمان پایان مأموریتش در نامه‌ای به شهباز شریف از او به عنوان «دوست قدیمی چین» تعریف کرد و از اجرای سریع پروژه‌های کریدور اقتصادی چین- پاکستان تمجید کرد. این دیپلمات چینی در این نامه نوشته که حزب مسلم‌ لیگ نواز دوست چین است؛ چه زمانی که در قدرت باشد، چه در صف مخالفان دولت. خاندان شریف همچنین مناسبات دوستانه‌ای با نارندا مودی، نخست‌وزیر هند، داشته‌اند. نواز شریف، در اقدامی تاریخی در سال ۲۰۱۴ در مراسم تحلیف مودی شرکت کرد که خبرساز شد. سال بعد، مودی به اقامتگاه نواز شریف در لاهور رفت و در عروسی نوه او شرکت کرد. ارتش پاکستان نسبت به تلاش‌ها برای بهبود روابط با هند حساس است و سیاست این کشور در مورد هند را کنترل می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها