|

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی:

شرایط مادر قمی که نگران فرزندش است قابل درک است

انتشار فیلمی از درگیری دیگری بر سر پوشش زنان، این بار در قم، بار دیگر موضوعات داغ یک سال گذشته را بر سر زبان‌ها انداخته است. بر اساس فیلمی که منتشر شده، در یکی از درمانگاه‌های شهر قم مادری با نوزاد در آغوشش با تکیه به یکی از ستون‌های بیمارستان، نشسته و احتمالا در حال شیردهی به نوزاد است. کمی این‌سوتر یک روحانی به‌صورت مخفیانه از این مادر و فرزندش تصویربرداری می‌کند.

شرایط مادر قمی که نگران فرزندش است قابل درک است

انتشار فیلمی از درگیری دیگری بر سر پوشش زنان، این بار در قم، بار دیگر موضوعات داغ یک سال گذشته را بر سر زبان‌ها انداخته است. بر اساس فیلمی که منتشر شده، در یکی از درمانگاه‌های شهر قم مادری با نوزاد در آغوشش با تکیه به یکی از ستون‌های بیمارستان، نشسته و احتمالا در حال شیردهی به نوزاد است. کمی این‌سوتر یک روحانی به‌صورت مخفیانه از این مادر و فرزندش تصویربرداری می‌کند. 

بر اساس اطلاعاتی که تا‌کنون داریم، نمی‌دانیم این روحانی از این خانم برای پوشش تصویربرداری کرده یا بابت شیردهی به نوزادش. به هر روی زن جوان متوجه این موضوع می‌شود و این آغاز یک درگیری لفظی و بعد فیزیکی است که در آن زن جوان و برخی زن‌های دیگر حاضر در درمانگاه، به فرد روحانی می‌گویند به چه دلیلی بی‌اجازه تصویربرداری کرده است و از او می‌خواهند گوشی تلفن همراهش را نشان دهد و روحانی هم امتناع می‌کند. صحنه‌های عصبانیت شدید مادری نگران نوزادش که به یک درمانگاه رفته و با این رفتار از سوی یک روحانی مواجه شده، در روزهای اخیر واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته است.

 در ساعات اولیه بعد از انتشار ویدئو، چند کانال خبری گمنام قمی در پیام‌رسان‌های داخلی ادعا کردند زن حاضر در فیلم به همراه عوامل بیمارستان دستگیر شده‌اند. این کانال‌ها دستگیری عوامل درمانگاه و ابطال مجوزشان را به انتشار این فیلم مرتبط دانسته بودند. اما ابتدای روز گذشته دادستان قم در گفت‌وگو با ایسنا این ماجرا را تکذیب کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین غریب، دادستان قم، در رابطه با ویدئوی منتشر‌شده در فضای مجازی در‌خصوص درگیری بین یک خانم و ‌فردی روحانی در یک درمانگاه اظهار کرد: تاکنون کسی دستگیر نشده و در ارتباط با این موضوع پرونده قضائی تشکیل شده است.

یکی از مهم‌ترین‌ واکنش‌ها به این ماجرا، روز گذشته از سوی سکینه‌سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی بود که در خلال نشست خبری به این ماجرا هم اشاره کرد. دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در پاسخ به خبرنگاری درباره فیلم درگیری یک خانم با فرد روحانی در درمانگاه قم، اظهار کرد: این فیلم کامل نبود، اما از کلیت آن و دوقطبی ایجاد‌شده متأسفم؛ خشونت کلامی، مواجهه نازیبایی‌ است. هرچند بازداشت آن زن تکذیب شد، اما موضوع را پیگیری می‌کنم. اینکه دو طرف با خشونت‌ با هم صحبت می‌کنند خوب نبود و مواجهه طرفین با هم نازیباست. شرایط آن مادر که نگران فرزندش است، قابل درک است و شاید همین موضوع را قابل توجیه کند، اما چه شده که روحانی طلبه برای امر به معروف، فیلم می‌گیرد و‌... این موضوع نیازمند آسیب‌شناسی جدی است و قطعا به دو طرف نقد داشته و سعی دارم این گفت‌وگو‌ها را به سمت آرامی پیش ببرم. وی تأکید کرد: باید با هم حرف بزنیم؛ چون مردمی هستیم که نه یک‌روزه با حجاب و نه یک‌روزه بی‌حجاب شده‌ایم. با نوع مواجهه خود نباید خشونت ایجاد کنیم و باید در‌این‌باره 

بیشتر فکر کنیم.

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان‌ نیز از دیگر چهره‌هایی بود که به این فیلم واکنش نشان داد. آقای نوروزی در واکنش به ویدئوی منتشرشده از دعوای یک زن و یک روحانی در درمانگاه قم، در کانال تلگرامی خود نوشت:‌ «فیلم درگیری یک طلبه جوان با زن جوانی که فرزند بیمارش را به بیمارستان برده‌، دردناک و نگران‌کننده است. دعوا بر سر عکس یا فیلمی است که گویا آن طلبه از ظاهر مادر جوان گرفته است و زنان جوان دیگری هم به حمایت از مادر جوان می‌پردازند. در این ماجرا مهم نیست کدام طرف مقصر است. چه‌بسا که در این دعوا و دعوا‌های مشابه، تقصیر اصلی گردن هیچ‌یک از دو طرف نیست.

مهم‌تر، چیز دیگری است. تقصیر اصلی بر عهده سیاست‌های دولت، حمایت‌های برخی دستگاه‌های مسئول، قانون‌گذاری‌های غلط و رفتار‌های غیرقانونی گروه‌های فشاری است که زمینه را برای به جان هم افتادن مردم آماده کرده‌اند. این نوع دعوا‌های کینه‌ساز در مسئله زنان کم نیستند. وظیفه حکومت‌ها ایجاد نظم و صلح و امنیت در جامعه است و از بین بردن زمینه‌های نزاع بین افراد. کاشتن بذر کین و نفرت و نزاع کار حکمرانی عاقلانه نیست‌».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها