|

ترافیک لوایح در صحن شورای شهر تهران

حصارهای بوستان قیطریه برداشته شد

هفته گذشته بود که تصاویر حصارکشی بخشی از پارک قیطریه منتشر شد، محدوده‌ای که پوشش درختی داشت و پیگیری‌ها هم نشان می‌داد دلیل این حصارکشی ساخت مسجد در این محل است.

حصارهای بوستان قیطریه برداشته شد

‌شرق: هفته گذشته بود که تصاویر حصارکشی بخشی از پارک قیطریه منتشر شد، محدوده‌ای که پوشش درختی داشت و پیگیری‌ها هم نشان می‌داد دلیل این حصارکشی ساخت مسجد در این محل است.

به گفته همسایگان این پارک قدیمی با توجه به ساختمانی مشخص به عنوان نمازخانه در پارک نیازی به توسعه فضای ساختمانی و تخریب بخشی از‌ پارک و قطع درختان چندین‌ساله کهن پارک نبود، به‌خصوص اینکه فضای دور ساختمان‌ نمازخانه پارک قابلیت بزرگ‌ترشدن بدون نیاز به قطع درختان و از بین بردن پوشش فضای سبز را داشت.

روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت:‌ در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری خبری منتشر شد که قسمتی از بوستان قیطریه حصارکشی شده و قصد جابه‌جایی درختان و ساخت‌وساز در آن بخش بوستان مطرح شده بود. مجدد در اواخر هفته گذشته تماس‌های مردمی حاکی از ادامه فعالیت و حتی گودبرداری بود که به همین دلیل خود را موظف دیدم که از نزدیک موضوع را بررسی کنم، روز شنبه ساعت ۹:۳۰ صبح از نزدیک موضوع را دنبال کردم. حدود هزارو 500 مترمربع از ضلع شمالی بوستان حصارکشی شده و داخل محوطه هنوز فعل و انفعالی صورت نگرفته؛ نه درختی قطع شده و نا جابه‌جا شده و نه حتی گودبرداری شده است. فقط حصارکشی شده است.

او ادامه داد: مطابق با بررسی‌ها خیری مبلغی را نذر ساخت مسجد کرده و فرزندان ایشان به‌درستی در تلاش برای ادای نذر پدر مرحومشان هستند و ظاهرا با تعامل و رایزنی‌ای که با مسئولان مرتبط داشتند، هرچند نمی‌دانم با چه منظوری، این قسمت از پارک قیطریه را انتخاب کردند! که البته خلاف قانون و‌ مصوبات شورای شهر تهران است.

امانی ادامه داد: اولا ساخت‌وساز در بوستان‌ها به جز در حد خدمات ضروری مثل سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه ممنوع است و ثانیا اینکه بوستان‌ها پهنه G محسوب می‌شوند و تغییر کاربری پهنه بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوع است. ضمن اینکه فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری همین بوستان مسجد هست و اگر کسی بخواهد نماز بخواند، هیچ مشکلی برای ادای فریضه نماز ندارد. در محوطه‌ای که دور آن حصار کشیدند، ۱۵ تا ۱۸ درخت ارزشمند با قطر چندده سانتی‌متری و قدیمی وجود دارد که امکان جابه‌جایی آنها حتی در فصل مناسب هم نیست. علاوه بر ده‌ها اصله درخت دیگر و پوشش گیاهی، محوطه را پوشش داده‌اند که باید از آنها مراقبت شود.

این عضو شورای شهر تهران از توقف عملیات اجرائی ساخت این مسجد خبر داد و تذکر داد: در اسرع وقت حصارهای نصب‌شده هم جمع شود و ساختمان قدیمی سرویس بهداشتی این بوستان را نوسازی کرده تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. امیدوارم این توقف ادامه پیدا کند.

مهدی بابایی، رئیس کمیته حفاظت و صیانت از باغات تهران هم به «شرق» گفت:‌ موضوع بوستان قیطریه را از شهردار منطقه پیگیری کرده و کارشناسان کمیته نیز از وضعیت این بوستان گزارش تهیه کرده‌اند،‌ این بخش از بوستان 22 درخت بن‌دار دارد و یک تعداد نهال که قول داده شد از ادامه کار جلوگیری شود و حصارکشی هم جمع شود. او ادامه داد: این پارک نمازخانه دارد و با توجه به اینکه ساخت مسجد سبب حذف درختان قدیمی می‌شد، این فعالیت متوقف شد در غیر این صورت مصوبه شورا اجازه ساخت نمازخانه و مسجد را در بوستان‌ها می‌دهد.

مسئولان ترافیک تهران را با خط ویژه دور می‌زنند

مهدی بابایی، نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، روز گذشته در تذکری هم از تردد خودروهای برخی مسئولان در خطوط ویژه اتوبوسرانی شهر تهران، انتقاد کرد و گفت: خودروهای مسئولین بیشتر از اتوبوس‌ها در خطوط ویژه اتوبوس تردد دارند و این در حالی است که در حکومت اسلامی، نظام ارباب و رعیتی نداریم و اگر هم داشته باشیم، مردم ارباب و مسئولین رعیت هستند.

او با اشاره به روزهای پایان سال و ترافیک سرسام‌آور در تهران گفت: کم و بیش اتوبوس‌های نو در خطوط اتوبوسرانی دیده می‌شود و امیدواریم خودروسازان به وعده‌های خود بیشتر عمل کنند و شاهد تردد تعداد بیشتری از اتوبوس‌های نو در شهر تهران باشیم. نکته‌ای که تذکردادن آن را ضروری می‌دانم و تاکنون نیز برای اعلام آن تأمل کرده‌ام، این است که در خطوط ویژه بیش از اینکه اتوبوس ببینیم، خودرو‌های مسئولین را می‌بینیم که چراغ‌های گردان استفاده می‌کنند و در خطوط ویژه تردد دارند.

بابایی افزود: از رئیس پلیس راهور انتظار داریم برخورد جدی با این خودروها داشته باشد و از صدور هرگونه مجوز برای تردد در خطوط ویژه امتناع کند. اگر واقعا ترافیک مسئولین را اذیت می‌کند، می‌توانند از بی‌آرتی و مترو استفاده کنند.

او از پلیس راهور خواست به‌طور ویژه در این حوزه اقدام کند و ادامه داد: در ابتدا به تذکر بسنده می‌کنم اما در آینده اگر شاهد حضور مسئولان و تردد آنها در خطوط ویژه باشیم، شماره تلفنی را در فضای مجازی اعلام می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم عکس آن مسئول را ارسال کنند تا از تریبون شورای شهر نام مسئولی که این تخلف را انجام می‌دهد اعلام کنیم.

 راه‌اندازی شهرداری ویژه در بازار

جلسات پایانی شورای شهر معمولا روزهای پرکاری است. روز گذشته نیز اصلاحیه مصوبه «فرایند صدور پروانه مرمت و احیا و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران» در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، در توضیح این لایحه اعلام کرد که لازم است شهرداری تهران نسبت به راه‌اندازی شهرداری ویژه در بازار بزرگ و محلات پیرامون آن اقدام کند؛ تشکیل این شهرداری به دوره فعلی نیز قد نخواهد داد و شاید فقط مقدمات آن در این دوره فراهم شود. قرار بر این نیست شهرداری جداگانه‌ای شکل بگیرد و این مجموعه زیر نظر شهرداری منطقه ۱۲ تشکیل خواهد شد. در‌نهایت اختیار عمل در این زمینه با شهرداری تهران خواهد بود. ساختار شهرسازی در برخی مناطق متناسب با ساختار و بافت آن منطقه نیست؛ ممکن است بتوانیم خدمات شهری و عمران را با هم ترکیب کنیم و ساختار ویژه و مشخصی شکل بگیرد تا اقدامات سریع‌تر انجام شود.عباسی با تأکید بر اینکه ساختار شهرداری ناحیه‌محور است، گفت: سیاست و هماهنگی با معاونین است و اجرای سیاست‌ها با نواحی است. وقتی ناحیه قابلیت نداشته باشد باید در ساختار مرکزی که همان ستاد است، حوزه عملیاتی ویژه برای موضوعات استثنائی در نظر بگیریم.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه دغدغه ما این است که بافت بازار شرایط ویژه‌ای دارد؛ یادآور شد: ما به جای شهرداری که پیشبرد امور اجرائی را برعهده دارد، طرح ارائه می‌دهیم. نگاه‌های اجرائی و عملیاتی نباید به این شکل در شورا وجود داشته باشد. می‌توانیم ضوابط، قواعد و قوانین و بودجه را فقط در نظر بگیریم.

او اضافه کرد: با تعریف شهرداری ویژه نمی‌توان مسئله را حل کرد. سیستم اجرا باید وارد عملیات شود و این از جنس قوانین نیست. با این اقدام سطح شهرداری منطقه ۱۲ کاهش پیدا می‌کند و نظر ما این است که شهردار منطقه باید این نگاه ویژه را داشته باشد. در مجموع اصلی‌ترین کار منطقه ۱۲ توجه به بازار است.

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز در‌این‌باره گفت: اینکه منطقه بازار نه در تهران بلکه در کشور جایگاه و بافت تاریخی بی‌نظیری دارد شهردار چنین مناطق ویژه‌ای باید در حوزه اجرا تعاریف مشخصی داشته باشد؛ ما درباره حریم بازار نیز مبتلابه یک‌سری از مسائل هستیم که این موضوعات را نیز باید حل‌وفصل کرد.‌‌وی اضافه کرد: از این‌رو اگر قرار است چیزی به‌عنوان شهردار ویژه برای برخی نواحی‌ها منصوب شود، باید حریم‌های مسئولیتی آن نیز عیان شود تا دایره اختیاراتش شفاف شود.

ناصر امانی‌، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز معتقد بود نباید شهرداری ویژه تأسیس شود، بلکه ناحیه شهرداری منطقه به‌طور تخصصی‌تر عملیاتی شود.

پس از بررسی‌ها، اصلاحیه مصوبه فرایند صدور پروانه مرمت و احیا و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران با ۱۶ رأی موافق تصویب شد.

بازنگری ضوابط ساخت در خاورشهر

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، بررسی لایحه بازنگری ضوابط کاربری مسکونی طرح کالبدی سکونتگاه خاورشهر در حریم شهرداری منطقه ۱۵ نیز مورد بررسی قرار گرفت‌. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در جریان بررسی این لایحه گفت: در طرح جدید، در چهار طبقه اجازه ساخت‌وساز داده شده است. اکثریت بافت این منطقه پارسل‌های ۲۰۰‌متری هستند. تلاش ما این بود که هم به شهرک کمک شود و هم عدم رعایت مسائل شهرسازی آسیبی به این شهرک وارد نکند.

او با اعلام اینکه ۲۸ قطعه ریزدانه و هزار‌و ۲۰۰ قطعه بالای ۲۰۰ مترمربع در این شهرک وجود دارد، اظهار کرد: امروز برای اینکه انتظام‌بخشی صورت بگیرد و شکل فضایی به هم نخورد، به‌گونه‌ای طراحی شده که پارکینگ‌ها حذف نشود و نظام واحدها نیز به‌گونه‌ای است که با انفجار ساختاری مواجه نشود.

عباسی با بیان اینکه با برخی تغییرات، حداقل پنج هزار نفر به جمعیت افزوده خواهد شد، تأکید کرد: ما باید حداکثرها را در نظر بگیریم و واحدهای حداقلی نیز صاحب اختیار هستند. منطق شهرسازی باید در این واحدها حفظ شود.

بدنه کارشناسی شورا ساعت‌ها این طرح را بررسی کرده و پس از بارها رفت و برگشت با شهرداری، طرح به نتیجه رسیده است. این طرح به آینده شهرک لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. شهرداری با این نسخه می‌تواند پروانه‌ها را صادر کند. اگر این طرح به مسیر تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی برود، ممکن است به نتیجه نرسد؛ چراکه استانداردها و ملاحظات خاصی برای حریم شهر در این شورا وجود دارد.

محمد شیری، شهردار منطقه ۱۵ نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران گفت: فاز اول شهرک ۹۰ هکتار و عمدتا ساختمان‌ها یک یا دو‌طبقه هستند. فاز دوم ۴۵ هکتار و ساختمان‌های آن در چهار طبقه ساخته شده است. جمعیت‌پذیری در این محدوده از سال ۱۳۹۰ از ۱۵ هزار نفر به ۱۳ هزار نفر رسیده و سیر جمعیت نزولی بوده است. بافت فرسوده محدوده در حال افزایش است و مردم معترض هستند که ساخت‌وساز برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که امیدواریم با تصمیمات اتخاذ‌شده، شیب جمعیت صعودی شود. با این تغییر ساختار ۹‌هزار‌و ۵۰۰ نفر به جمعیت خاورشهر افزوده خواهد شد. ما نمی‌خواهیم اتفاقاتی که برای قیام‌دشت افتاد، در خاورشهر نیز رخ دهد. اهالی منطقه به دنبال پنج طبقه بودند، اما ما نمی‌خواهیم ساختار شهرک به هم بریزد و سطح سرویس‌رسانی تغییر کند. ما با طرح شورا موافق هستیم؛ امیدواریم طرح به تصویب برسد و تنش‌های ناشی از عدم صدور مجوزها کاهش یابد و مردم از این طرح منتفع شوند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه نباید باب میل بساز‌‌وبفروش‌ها عمل کنیم، گفت: باید کرامت انسانی نیز در ساخت‌وسازها مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها