رئیس قوه قضائیه با اشاره به مسئله حجاب:
از فراجا خواسته شد طبق قانون ورود کند
رئیس قوه قضائیه گفت: به موجب اتفاقات سال ۱۴۰۱ و بعد از آن که در عرصههای اجتماعی و فرهنگی و حوزه عفاف و حجاب رخ داد و مشخص شد که برخی از این موارد، با پشتیبانی دشمن است، مردم متدین و غیور و عفیف ایران اسلامی، ناراحت و مکدر شدند؛ بنابراین از فراجا خواسته شد که طبق وظایف ذاتی و قانونی خود، در این عرصه ورود داشته باشد.
رئیس قوه قضائیه گفت: به موجب اتفاقات سال ۱۴۰۱ و بعد از آن که در عرصههای اجتماعی و فرهنگی و حوزه عفاف و حجاب رخ داد و مشخص شد که برخی از این موارد، با پشتیبانی دشمن است، مردم متدین و غیور و عفیف ایران اسلامی، ناراحت و مکدر شدند؛ بنابراین از فراجا خواسته شد که طبق وظایف ذاتی و قانونی خود، در این عرصه ورود داشته باشد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلاموالمسلمین محسنیاژهای روزگذشته (سوم اردیبهشت) در سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، ضمن تبیین و تشریح ابعاد و جوانب مختلف مقوله بسیار مهم آسیبهای اجتماعی، اظهار کرد: در مقوله عفاف و حجاب، قوانین مدون و مشخصی ازجمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، «قانون مجازات اسلامی»، «مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی» و... وجود دارد. در این قوانین برای هر سه قوه و دستگاههای مختلف، ازجمله وزارتخانههای کشور، آموزش و پرورش، آموزش عالی، ارشاد اسلامی و همچنین نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی مانند سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، مأموریتها و وظایفی تعریف شده است؛ به تبع این امر، برای فراجا نیز در قوانین، وظایف و مسئولیتهایی در حوزه عفاف و حجاب مقرر شده است. رئیس قوه قضائیه بیان کرد: قدر مسلم، چنانچه دستگاهی به وظایف قانونی خود در هر حوزهای ازجمله عفاف و حجاب، عمل نکرد یا کم عمل کرد، این امر، رافع مسئولیت و وظایف دستگاههای دیگر نیست؛ فیالمثل، پلیس نمیتواند بگوید چون سایر دستگاههای مسئول در امر اقتصادی و معیشتی و فرهنگی به وظایف خود عمل نکردهاند، پس من هم در مقابله با جرم سرقت، به مسئولیت خود عمل نمیکنم! رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: علاوه بر وظایف ذاتی و قانونی که فراجا در حوزه عفاف و حجاب به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در ستاد عفاف و حجاب نیز مأموریتهایی
بر عهده این نهاد گذاشته شده است. علاوه بر آنها، به موجب اتفاقات سال ۱۴۰۱ و بعد از آن که در عرصههای اجتماعی و فرهنگی و حوزه عفاف و حجاب رخ داد و مشخص شد که برخی از این موارد، با پشتیبانی دشمن است، مردم متدین و غیور و عفیف ایران اسلامی، ناراحت و مکدر شدند؛ بنابراین از فراجا خواسته شد که طبق وظایف ذاتی و قانونی خود، در این عرصه ورود داشته باشد. رئیس قوه قضائیه در ادامه اظهار کرد: در اواخر سال گذشته، در جلسه مشترک بنده با رئیسجمهور تأکید شد که نمیشود مقوله عفاف و حجاب را رها کرد؛ پس در بهمن و اسفند ۱۴۰۲، جلساتی برگزار شد و از فراجا و برخی نهادهای دیگر و چندین وزارتخانه دعوت کردیم و در آن مباحث و جلسات تأکید شد که دشمن در حال تحریکات و تحرکات و پشتیبانیهایی در قضیه ترویج ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب است؛ بنابراین باید سازوکاری منسجم و مدون برای شناسایی و برخورد با عوامل دشمن در این قضیه تدوین و تمهید شود. همچنین تأکید شد که در این راستا، افرادی نیز هستند که عامل دشمن نیستند و ممکن است حتی از نیات و اغراض دشمن نیز بیخبر و ناآگاه باشند؛ اما به هر ترتیب عملی که مرتکب میشوند، خلاف شرع و قانون و مغایر با سنت مردم غیور و عفیف ایران اسلامی است. رئیس قوه قضائیه افزود: در آن جلسات و مباحث، تأکید شد که همه دستگاههای ذیربط در قضیه عفاف و حجاب ازجمله دستگاههای فرهنگی و تبلیغاتی، حوزهها و مروجان و مبلغان دینی، دانشگاهها، آموزش و پرورش و... فعال شوند. در همین راستا از فراجا نیز خواسته شد و خطاب به او تأکید شد که در این قضیه به میدان بیاید؛ خب، آیا اکنون میتوان خود را کنار بکشیم و اصطلاحا به تعبیر عامیانه بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم»؟! محسنیاژهای اظهار کرد: البته بدیهی است که در جلسات برگزارشده و مباحث مطرحشده، موکدا و مستمرا توصیه و تأکید میشود که نیروهای فراجا که در قضیه عفاف و حجاب مسئولیت دارند، بسیار در نحوه برخوردها مراقبت کنند و صبر و حوصله به خرج دهند و صفوف افراد فریبخورده یا غافل یا ضعیف در قیودات را از عناصر سازمانیافته دشمن جدا کنند. البته با همه این توصیفات و تفاسیر، ممکن است در صحنه و در میدان، اشتباه در تشخیص مصداق نیز پیش بیاید و نیروی فراجا نتواند عنصر سازمانیافته دشمن را از فرد غافل و فریبخورده متمایز کند یا ممکن است خدایناکرده مأموری نیز مرتکب تخلف شود. خب، مگر در سایر دستگاهها، تخلف صورت نمیگیرد؟ چاره کار آن است که این تخلف و متخلف را اصلاح کنیم. البته عیبی ندارد که خیرخواهانه و دلسوزانه تذکر دهیم و انتقاد کنیم و بگوییم فلان اتفاق رخ داده و باید رفع شود؛ اما نباید کاری کنیم که فراجا احساس کند کار خطایی کرده که در قضیه عفاف و حجاب وارد میدان شده و گویی از او خواسته نشده که وارد میدان شود. نباید نیروی حاضر در صحنه احساس کند که در میدان، او را رها کردهایم.