|

کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین

ایالات متحده از ارائه بسته جدید ۴۰۰ میلیون‌دلاری کمک نظامی به اوکراین خبر داد. این در حالی است که کی‌یف می‌کوشد از پیشروی نیروهای روسیه در شمال شرقی منطقه خارکف جلوگیری کند. از زمانی که کنگره آمریکا در اواخر ماه آوریل بودجه تکمیلی را پس از ماه‌ها تصویب کرد این سومین مرحله کمک به اوکراین به‌شمار می‌آید.

کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین

ایالات متحده از ارائه بسته جدید ۴۰۰ میلیون‌دلاری کمک نظامی به اوکراین خبر داد. این در حالی است که کی‌یف می‌کوشد از پیشروی نیروهای روسیه در شمال شرقی منطقه خارکف جلوگیری کند. از زمانی که کنگره آمریکا در اواخر ماه آوریل بودجه تکمیلی را پس از ماه‌ها تصویب کرد این سومین مرحله کمک به اوکراین به‌شمار می‌آید. به گزارش آسوشیتدپرس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هشدار داد که کشورش با «وضعیت واقعا دشواری» در شرق مواجه است. او در‌عین‌حال گفت که محموله جدید تسلیحات آمریکایی در راه است و تأکید کرد که «ما قادریم آنها را متوقف کنیم». این بسته جدید سیستم‌های موشکی توپخانه با قدرت بالا و راکت‌های مخصوص آنها، مهمات سیستم‌های موشکی پیشرفته زمین به هوای پاتریوت، مهمات توپخانه، ضدهوایی و ضد‌تانک و مجموعه‌ای از خودروهای زرهی را دربر می‌گیرد.

همچنین تعدادی قایق‌ گشت ساحلی و دریایی، تریلرها، مهمات تخریبی، موشک‌های ضد تشعشع، تجهیزات حفاظتی و سایر سلاح‌ها و امکانات نظامی نیز به اوکراین داده خواهد شد. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت آخرین کمک‌های نظامی به اوکراین برای جلوگیری از تلاش فزاینده روسیه برای تصرف خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، صورت می‌گیرد. او تأکید کرد که روسیه تهاجم اولیه به اطراف شهرهای ووفچانسک و لیپتسی در نزدیکی خارکف را آغاز کرده است. کربی گفت: «این امکان وجود دارد که روسیه در هفته‌های آینده بکوشد به پیشرفت‌های بیشتری دست یابد، اما فکر نمی‌کنیم به پیشرفت مهمی دست یابد». مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در ایالات متحده نیز اعلام کرد که روسیه دستاوردهای قابل‌توجهی از نظر تاکتیکی داشته است. پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده ۵۰.۶ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی کرده است. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که حجم انبوه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین این فرصت را برای آن فراهم کند تا بتواند در سال ۲۰۲۴ در برابر حملات روسیه مقاومت کند. روسیه می‌کوشد به هر شکلی در این جنگ پیروز شود، به همین دلیل بیش از پیش حمله‌هایش را افزایش داده است. مقام‌های اوکراین همچنین از حمله روسیه به تأسیسات ذخیره گاز طبیعی در غرب این کشور خبر دادند اما مقام‌های روسیه تاکنون به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند. مسکو مدعی است که در جنگ با اوکراین غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد اما حمله به تأسیسات انرژی اوکراین را کاملا «قانونی» می‌داند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها