|

نگاهی به نمایش‌های روی صحنه

از اجراهای کمدی تا درام‌های پر‌مخاطب

این روزها سالن‌های تئاتر روزهای شلوغ و پرمخاطبی را پشت سر می‌گذارند. اجراهای کمدی اغلب مخاطبان بیشتری دارند و سالن‌هایی که نمایش‌های کودک روی صحنه دارند نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در ادامه برخی نمایش‌های روی صحنه را مرور می‌کنیم.

از اجراهای کمدی تا درام‌های پر‌مخاطب

شرق: این روزها سالن‌های تئاتر روزهای شلوغ و پرمخاطبی را پشت سر می‌گذارند. اجراهای کمدی اغلب مخاطبان بیشتری دارند و سالن‌هایی که نمایش‌های کودک روی صحنه دارند نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند. در ادامه برخی نمایش‌های روی صحنه را مرور می‌کنیم.

نمایش «آرت» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. تم اصلی نمایش‌نامه «آرت» خودفریبی و دروغ است.

نمایش آرت که توسط یاسمینا رضا نوشته شده است، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۲ در سالن‌های تئاتر لندن و دیگر شهرهای انگلیس روی صحنه رفته و جزء پرفروش‌ترین تئاترهای روی صحنه در انگلستان به شمار می‌رود. این استقبال در دیگر شهرهای مطرح اروپا و آمریکا نیز به همین منوال بوده است. موضوع نمایش‌نامه «آرت» درباره چند دوست است که یکی از آنها تابلوی نقاشی مدرنی را خریده و در واقع یک بوم خالی است. آنها بر سر نقاشی تابلو بحث و مشاجره می‌کنند و دوستی‌شان به هم می‌خورد. تم اصلی نمایش‌نامه «آرت»، خودفریبی است. یاسمینا رضا در مقدمه این کتاب می‌گوید: «خودفریبی برای من بخش مهمی از زندگی است. خودفریبی عنصر مسلط نهاد بشری است. خودفریبی تنها دروغ‌گفتن به دیگران نیست، بلکه دروغ‌گفتن به خود است. شکلی از محافظت است و ناشی از احساسات دیگر مثل احساس غرور، نخوت، ترس و درآمیختن با دیگران‌».

سام کبودوند، آرمین رحیمیان و محمد صدیقی‌مهر بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «خارشتر» به کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی ۲۰:۴۵ در سالن استاد سمندریان این تماشاخانه روی صحنه می‌رود. هدی آهنگر، لیلا بلوکات، هامون سیدی، الهام شعبانی، یزدان فتوحی، وحید کریمی و اتابک نادری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «از ۱۵۰ سال پیش تاکنون نام تمام عناصر ذکور خاندان خان باباخانی‌ نادر است. همه آنها به بیماری تکرر ادرار مبتلا هستند و سر بزنگاه باید بروند خلا...!».

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و با بازی فرهاد آییش در نقش گالیله، نورا هاشمی در نقش ویرجینیا، صدف اسپهبدی در نقش خانم سارتی و کاوه آفاق در نقش خواننده دوره‌گرد از ۲۹ فروردین در تالار اصلی تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرده و تا به امروز با استقبال مخاطبانش روبه‌رو شده و دو‌میلیارد‌و ۳۱۱ میلیون تومان فروش داشته است.

نمایش «روال عادی»، نوشته ژان کلود کریر، با ترجمه اصغر نوری و کارگردانی کیارش رُست، از 30 فروردین در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه رفته و تا به امروز به فروش ۲۳۰‌میلیون‌و چهار هزار تومان رسیده است.

به گفته کارگردانش این نمایش، روایت گفت‌وگوی یک خبرچین باتجربه با کمیسری تازه‌کار است که با تأکید روی محتوا و فرم به اجرا رسیده است.

نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد ‌رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد از ۲۴ اردیبهشت‌ اجرای خود را در تالار قشقایی آغاز کرد. این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هیئت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد. «بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد. این نمایش تا به امروز ۷۱‌میلیون‌و ۹۱۰ هزار تومان فروش داشته است.

نمایش «دوازده سی‌و‌شش» به کارگردانی امید دانشوران در تالار سایه روی صحنه رفته است. نمایشی که حال و هوای فانتزی، کمدی و جنایی دارد. این نمایش هم تا به امروز با استقبال مخاطب روبه‌رو شده و ۱۵‌میلیون‌و ۱۳۶ هزار تومان فروش داشته است. نمایش «گربه‌جان» به کارگردانی حسن علی‌کرمی در تالار سایه روی صحنه می‌رود. «گربه‌جان» اقتباسی از داستان «گربه» اثر هوشنگ مرادی‌کرمانی از مجموعه‌داستان‌های قصه‌های مجید است. نمایش از جایی آغاز می‌شود که سال‌ها گذشته و مجید مرد بزرگی شده و همه چیز برایش تغییر کرده است. تلاقی حال و گذشته شخصیت مجید، بنای اصلی نمایش «گربه‌جان» را شکل داده است. این نمایش به فروشی معادل ۲۲‌میلیون‌و ۱۲۰ هزار تومان دست یافته است.

نمایش «اتاق ورونیکا» به کارگردانی النا امیدی در کارگاه نمایش روی صحنه رفته است. این نمایش به فروش شش‌میلیون‌و ۹۳۰ هزار تومان رسیده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش کمدی «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی روی صحنه است. سلطان قرار است تا پایان نمایش بمیرد. او برای فرار از مرگ، جایگاهش را به مبارک، نوکر دربار می‌دهد و همین موضوع موجب خلق ماجراهایی کمیک می‌شود. این نمایش تا به امروز ۲۹‌میلیون‌و ۳۴۰ هزار تومان فروخته است.

احمد دهقان نمایش «جادوی شهرزاد» را بر اساس یکی از قصه‌های هزار‌و‌یک شب به شیوه نمایش‌های ایرانی روی صحنه برده است. نمایشی که تا به امروز ۵۰‌میلیون‌و ۷۰۴ هزار تومان بلیت فروخته است.

در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی روی صحنه است. نمایشی که برای دومین بار پس از پنج سال روی صحنه می‌رود. پیش از این «انگشتر اسرارآمیز» در سالن بلک‌باکس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفت که شکل اجرا کاملا متفاوت بود و این بار نمایش ویژه تالار هنر طراحی شده است. «انگشتر اسرارآمیز» تا به امروز ۱۶۲‌میلیون‌و ۱۴۵ هزار تومان فروش داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها