|

انـدوه جمـعی

هشتمین رئیس‌جمهور، بعد از شهید محمدعلی رجایی و ابوالحسن بنی‌صدر، کوتاه‌ترین دوره ریاست‌جمهوری را در ایران تجربه کرد و در سانحه هوایی به شهادت رسید. سید‌ابراهیم رئیسی که ریاست قوه قضائیه‌اش را ناتمام گذاشت تا نماینده جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باشد، در سومین سال ریاستش بر پاستور دعوت حق را لبیک گفت تا پاستور برای 50 روز آینده بعد از چهار دهه بدون رئیس‌جمهور باشد.

انـدوه جمـعی

هشتمین رئیس‌جمهور، بعد از شهید محمدعلی رجایی و ابوالحسن بنی‌صدر، کوتاه‌ترین دوره ریاست‌جمهوری را در ایران تجربه کرد و در سانحه هوایی به شهادت رسید. سید‌ابراهیم رئیسی که ریاست قوه قضائیه‌اش را ناتمام گذاشت تا نماینده جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم باشد، در سومین سال ریاستش بر پاستور دعوت حق را لبیک گفت تا پاستور برای 50 روز آینده بعد از چهار دهه بدون رئیس‌جمهور باشد. عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت، خبر سانحه بالگرد سید‌ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای دست‌به‌دست شد و ۱۸ ساعت پس از جست‌وجوی نفس‌گیر برای کسب اطلاع از وضعیت او و همراهانش، سرانجام ساعت هشت صبح روز میلاد امام هشتم، خبر فوت شهادت‌گونه هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان تیتر یک رسانه‌های ایران و جهان شد. البته در میان حجم انبوه تسلیت‌ها، مسئله اصلی اداره دولت و برگزاری مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان حادثه بود. در رأس اخبار مهم دیروز، حکم رهبر معظم انقلاب برای مخبر قرار داشت. رهبر انقلاب در پی شهادت رئیس‌جمهوری، پیام تسلیتی صادر کردند که در بخشی از این پیام آمده بود: «جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقننه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود». با این حساب با موافقت رهبر معظم انقلاب، محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهور به همراه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه مدیریت قوه مجریه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت. ازاین‌رو به جهت تسهیل امور جاری کشور و انجام مراسم تشییع شهدا، صبح روز گذشته جلسه فوق‌العاده هیئت دولت به ریاست مخبر با حضور اعضای دولت برگزار شد که مصوباتی در پی داشت و امور جاری کشور پیگیری شد. به گفته بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، ازجمله مصوبات امروز هیئت وزیران، تعیین کمیته‌هایی برای اجرای برنامه‌ها و امور کشور از‌جمله کمیته‌های تشریفات، اجرائی، اقتصادی، بین‌الملل و... با حضور تعدادی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در هر یک از کمیته‌ها بود. همچنین منصوری، معاون اجرائی رئیس‌جمهور از سوی مخبر «مدیر قوه مجریه» رئیس کمیته تشییع شد. در ادامه تصمیمات هیئت دولت میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: سه سناریو برای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور در نظر داشتیم و قرار بود تعطیلی نداشته باشیم. آن‌گونه که نورنیوز روایت کرده، او ادامه داد: مشی رئیس‌جمهور این بود که یک روز هم کار مردم روی زمین نماند. درباره مراسم هم تا زمان تنظیم گزارش، امروز پیکر شهدا بعد از تشییع در تبریز، در قم تشییع می‌شود و بعد به تهران آورده خواهد شد و روز چهارشنبه رهبر انقلاب بر پیکر آنها نماز خواهند خواند و بعد از مراسم رسمی تشییع، پیکر رئیس دولت سیزدهم برای خاکسپاری به مشهد برده خواهد شد.

 پیام‌های تسلیت چهره‌های سیاسی

در این بین چهره‌های سیاسی داخلی و مسئولان دولت‌های قبلی با ابراز ناراحتی از حادثه منجر به شهادت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه و هیئت همراه، پیام‌ها همدردی خود را منتشر کردند. سیدحسن خمینی در پیام تسلیت خود در پی شهادت آیت‌الله رئیسی، صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم را مهم‌ترین ویژگی او در تمام این ادوار عنوان کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم، شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی عنوان کرد.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات به صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز اشاره کرد. احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، شهید رئیسی را خادم‌الرضا توصیف کرد که در قامت رئیس‌جمهوری تا لحظه آخر خادم بود و جانش را پای خدمت داد.

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سوگ خدمتگزار محبوب ملت ایران نوشت: «آهوشدن که قسمت هرکس نمی‌شود/ ضامن‌ترین امام تو را دربر گرفت». احمد وحیدی وزیر کشور سیدالشهدای خدمت و خادم‌الرضای ملت ایران را مصداق «عاش سعیدا و مات سعیدا» دانست که در یاد و خاطر ایرانیان همیشه ماندگار خواهد بود. اسحاق جهانگیری معاون‌اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شهادت رئیس محترم جمهور و همراهان را جان‌باختن در راه خدمت به میهن دانست.

محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی‌(ره) با اشاره به اینکه سنگینی این حادثه قطعا سال‌‌ها بر سر ملت مردم سایه خواهد افکند، تأکید کرد: هیچ چیزی خلأ وجودی این شخصیت‌ها را پر نمی‌کند. سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، شهادت رئیس‌جمهور کشورمان را حادثه‌ای دردناک و خسارت‌بار خواند. رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، شهیدِ جمهور، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی دانست که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد. سید احمدرضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، شهید رئیسی را رئیس‌جمهور مردمی، مجاهد، سختکوش و خستگی‌ناپذیر اسلامی ایران دانست که در شب میلاد امام هشتم(ع) و در راه خدمت به مردم، به آرزوی دیرینه‌اش رسید و شربت شهادت نوشید. محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد،‌ افزود: بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند. علی لاریجانی در پیام تسلیت خود گفت:‌ ان‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا کرده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمت مخلصانه به مردم، تلاش خستگی‌ناپذیر در انجام مسئولیت، مدیریت جهادی و اخلاق‌مدارانه را از‌جمله ویژگی­‌های بارز آیت‌الله رئیسی عنوان کرد. سید‌کاظم انبارلویی، فعال سیاسی، شهید رئیسی را ابراهیم ملت نامید که خادم‌الرضا، خادم ملت و خادم محرومان و مستضعفین بود. آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری،‌ شهید رئیسی را نمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی دانست که در امور محوله از هیچ کوششی دریغ نورزید. آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه رئیسی همواره در میانه میدان بود،‌ گفت: تلاش‌های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت خصایص آیت‌الله رئیسی را سربازی، ولایت‌پذیری، اخلاص، صبوری و اخلاق خواند که مسئولیت‌پذیری ایشان برگ زرین تاریخ پرافتخار ایران است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، شهید رئیسی را رفیق جان خطاب کرد و نوشت: یار باصفا و صادق امام و ‌رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان.

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس، رئیس‌جمهور را دارای روحیه مردمی دانست که با آحاد مردم ارتباط برقرار می‌کرد و افزود: مردم او را دوست داشتند و به عنوان خادم ملت می‌شناختند. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها آیت‌الله رئیسی را تابوشکن پشت میز نشستن عنوان کرد که روحیه جهادی در وجود او تبلور یافته بود.‌ محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رئیس‌جمهور شهید آدمی نبود که صرفا پشت میز بنشیند. زمانی که جلسات دولت تمام می‌شد، در میدان حضور پیدا می‌کرد. در بازدیدهای شخصی که خودش داشت، تابوی نشستن پشت میز را شکست. سید‌نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، رئیسی را خادم ملتی نامید که در راه خدمت به مردم هم به شهادت رسید و افزود: نامش در تاریخ جاویدان می‌ماند. مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس آیت‌الله رئیسی را فراتر از یک شخص دولتی و سیاسی دانست که به‌عنوان یک خادم همراه مردم بود و در دل مردم جا داشت.

تعداد دیگری از نمایندگان مجلس و همچنین نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در فضای مجازی و پیام‌های تسلیت جداگانه شهادت رئیس‌جمهوری، وزیر امورخارجه و هیئت همراه او را تسلیت گفتند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، رئیس‌جمهور را نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف در سال‌های اخیر خواند. غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبری انقلاب با اشاره به شخصیت پرتلاش، دلسوز، معنوی و مردمی رئیسی در سوگ او نوشت: «از تو با مصلحت خویش نمی‌پردازم/ ‌همچو پروانه که می‌سوزم و در پروازم». مصطفی پورمحمدی، رئیس‌جمهور و امام‌جمعه تبریز را از استوانه‌های شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز خواند که همیشه زنده هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها