|

«شرق» از ادامه تحرکات فضای سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری گزارش می‌دهد

ادامه گمانه‌زنی‌ها

هرچه به پنجشنبه هفته جاری نزدیک‌تر می‌شویم، تنور تحرکات سیاسی و حزبی گرم‌تر می‌شود و به دنبال آن از یک سو برخی اسامی خط می‌خورند و در سوی دیگر چهره‌های جدیدی به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه می‌شوند، کمااینکه برخی شنیده‌ها حاکی است که علی شمخانی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی، قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد.

ادامه گمانه‌زنی‌ها

‌عبدالرحمن فتح‌الهی: هرچه به پنجشنبه هفته جاری نزدیک‌تر می‌شویم، تنور تحرکات سیاسی و حزبی گرم‌تر می‌شود و به دنبال آن از یک سو برخی اسامی خط می‌خورند و در سوی دیگر چهره‌های جدیدی به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه می‌شوند، کمااینکه برخی شنیده‌ها حاکی است که علی شمخانی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی، قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. از دیگر نام‌های جدید می‌توان به مهدی غضنفری اشاره کرد که براساس برخی شنیده‌ها وی نیز به‌عنوان وزیر صنعت احمدی‌نژاد و رئیس صندوق توسعه ملی قرار است در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود و گفته است که در حال بررسی شرایط هستم. برخی نزدیکان محمدمهدی اسماعیلی هم در حال رایزنی با او برای حضور در عرصه انتخابات هستند،‌ اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز هیچ پاسخی به پیشنهاد نزدیکانش نداده است. گفته شد که جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی طی نامه‌ای از داود منظور دعوت کرده‌اند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند.

چه کسانی خط خوردند؟

از خط‌خورده‌ها می‌توان به محمدجواد ظریف اشاره کرد که در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات دارید؟ گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: خیر. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، بار دیگر تأکید کرد که فعلا قصد حضور در انتخابات را ندارم. دیروز سه‌شنبه همچنین ️محمدعلی انصاری از نزدیکان سیدحسن خمینی درباره احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام خمینی برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که اجمالا می‌دانم که ایشان بنایی برای کاندیداتوری ندارند.

نامزدهای مردد

مرددهای انتخابات هم جای توجه دارد. در کنار فضای علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری هم هنوز به تصمیم قاطعی نرسیده است. اگرچه گفته می‌شود بخشی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از احزاب مختلف اصلاحات به طور جدی بر کاندیداتوری اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی به اجماع رسیده‌اند. ولی به گفته ایسنا، او نیز مانند علی لاریجانی منتظر انجام مذاکراتی برای اطمینان از تأیید توسط شورای نگهبان است. البته پیرامون علی لاریجانی، هنوز تلاش‌ها و رایزنی‌ها ادامه دارد. به گفته معاون حزب اعتدال و توسعه، «اولین اقدام حزب ما برای مشارکت در انتخابات، صحبت با علی لاریجانی بود که روز چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد. من به‌ همراه آقای واعظی و نوبخت و جنتی، جلسه دوساعته‌ای با وی داشتیم».

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز درباره خبر کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ و دیدارش با سیدمحمد خاتمی گفته است که من اخیرا با سیدمحمدخاتمی دیدار داشتم و ایشان به دلیل لطفی که به من داشتند پیشنهاد کاندیداتوری دادند. در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال حضور محسن هاشمی در انتخابات پیش‌‌رو، وی نیز ضمن اینکه خبر حضورش را تأیید نکرد،‌ گفت که باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. در اخباری که من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم. البته گفته می‌شود شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به تصمیم اولیه خود برای حمایت از محسن هاشمی‌رفسنجانی رسید. هرچند در همین ارتباط یکی از اعضای حزب کارگزان سازندگی با اشاره به جلسه اخیر شورای مرکزی این حزب گفته است که بنا بر مصوبه کمیته سیاسی و تصویب اعضای شورای مرکزی برای دعوت از چند نفر از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب برای ثبت‌نام در انتخابات به جمع‌بندی رسیدیم که این افراد عبارت‌اند از محسن هاشمی، حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، عبدالناصر همتی و علی‌اکبر صالحی. این در حالی است که سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی از دیگر اعضای شورای مرکزی این حزب با اشاره به اینکه جلسه‌ای در روزهای گذشته به صورت مجازی برگزار شده است، اظهار کرد که در جلسه مذکور تصمیمی برای معرفی نامزد حزب گرفته نشد و قرار شد جلسه در روز پنجشنبه برگزار شود. دفتر محسن رضایی هم با انتشار اطلاعیه‌ای به گمانه‌زنی‌های منتشرشده مبنی بر حضوریافتن یا حضورنیافتن وی در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد و تأکید کرد که محسن رضایی تاکنون هیچ اظهارنظری در این زمینه نداشته‌ و درحال‌حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت در بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب است. درصورتی‌که به تصمیمی برسد، به‌ صورت رسمی اعلان خواهد شد. گویا سعید محمد نیز هنوز به تصمیم نهایی نرسیده و برای حضور مردد است. چون در پی انتشار برخی اخبار، حسن خانلری، مشاور رسانه‌ای سعید محمد، درباره احتمال حضور وی در انتخابات عنوان کرد که در چند روز اخیر با درخواست‌های متعدد و کثیری از سوی جوانان، چهره‌های سرشناس سیاسی، نظامی، دولتی و مردمی مبنی بر حضور آقای محمد مواجه هستیم و آقای سعید محمد هنوز تصمیم قطعی در این خصوص نگرفته است.

‌حضور چه کسانی قطعی است؟

در مقابل مرددها، برخی‌ افراد حضورشان قطعی شده است. افزون بر سعید جلیلی و محمود احمدی‌نژاد، عبدالناصر همتی هم اعلام کرده است که دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد. مسعود زریبافان از فعالان سیاسی اصولگرا هم گفته است که قصد ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد. مسعود پزشکیان هم که در چند روز اخیر احتمال کاندیداتوری‌اش برای انتخابات هشتم تیر خبرساز شده بود،‌ از قطعی‌شدن ثبت‌نام خود برای ریاست‌جمهوری خبر داده است. گفته می‌شود در جلسه دیروز صحن مجلس شورای اسلامی، منتخبان ترک‌زبان و اصلاح‌طلب با حضور وی جلسه‌ای داشتند و در رابطه با ستادها و فعالیت‌های انتخاباتی وی بحث و بررسی شده است. با این ‌حال هنوز حضور پزشکیان قطعی نیست. بعضی از کانال‌های خبری نیز از احتمال کاندیداتوری سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید، برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خبر داده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها