|

شرکت‌های پیمانکاری را حذف کنید

معضل شرکت‌های پیمانکار واسط که بین ادارات دولتی و کارگران، که در واقع به‌عنوان عنصر سوم در قرارداد عمل ‌می‌کنند، فضای کاری را تا حد زیادی با نارضایتی مواجه کرده است. حالا خبر آمده که کارگران پیمانی بخش تولید نیروی برق کشور از وزیر نیرو خواستند که زمینه حذف این شرکت‌های پیمانکاری را فراهم کند.

شرکت‌های پیمانکاری را حذف کنید

شرق: معضل شرکت‌های پیمانکار واسط که بین ادارات دولتی و کارگران، که در واقع به‌عنوان عنصر سوم در قرارداد عمل ‌می‌کنند، فضای کاری را تا حد زیادی با نارضایتی مواجه کرده است. حالا خبر آمده که کارگران پیمانی بخش تولید نیروی برق کشور از وزیر نیرو خواستند که زمینه حذف این شرکت‌های پیمانکاری را فراهم کند.

آنها می‌گویند: ما کارگران بخش تولید نیروی برق کشور به‌عنوان اصلی‌ترین اهرم توسعه کشور اعم از خانگی، صنعتی، تجاری، درمانی و... هستیم؛ بنابراین از مسئولان به‌ویژه وزیر نیرو درخواست داریم برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران بخش تولید نیروی برق کشور اقدام به حذف پیمانکاران کند.

طبق ادعای کارگران پیمانی بخش تولید نیروی برق کشور، تجربه سال‌ها حضور پیمانکاران در وزارت نیرو نشان داده است که مدیران پیمانکاری نه‌تنها تأثیری بر فرایند کار تولید نیروی برق ندارند، بلکه در عمل می‌توانند به عاملی برای تهدید امنیت شغلی کارگران تبدیل شوند.

به گفته کارگران، با توجه به اینکه طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، در مسیر تأیید نهایی مسکوت مانده است، کارگران و پیمانکاران تأمین نیروی بخش تولید نیروی برق کشور، از وزیر نیرو خواسته‌اند که زمینه حذف این شرکت‌ها را از محیط کار فراهم کند.

طبق اظهارات آنها حذف پیمانکاران باعث برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا می‌شود و این انگیزه کارگران را برای کار افزایش می‌دهد.

شرکت‌های پیمانکاری تأمین نیرو، سال‌های سال است که به‌عنوان عنصر واسطه به نیابت از ادرات دولتی و نهادهای عمومی با کارگران قرارداد می‌بندند تا هزینه‌های مادی و معنوی سازمان‌ها کاهش پیدا کند و مسئولیتی در قبال کارگران نداشته باشند.

بازنشستگی پیش از موعد ناممکن است؟

شرق: کارگران شرکتی در مشاغل سخت و زیان‌آور، نگران مصائب بازنشستگی پیش از موعد هستند.

ایلنا در گزارشی به موضوعات مربوط به بازنشستگی پرداخته و به نقل از «علی» که کارگر شاغل در یکی از کارخانجات فولاد است و پای کوره می‌ایستد اما قراردادش پیمانکاری است، مطالبی را عنوان کرده است. او طرف قرارداد با یک شرکت پیمانکاری است و چند سال دیگر بیشتر به بازنشستگی پیش از موعدش باقی نمانده است.

این کارگر قبل از این، با سه پیمانکار دیگر کار کرده که حالا هیچ خبری از اوضاع آنها ندارد، نمی‌داند کجا هستند و چگونه می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. علی در انتقاد از بخش‌نامه اوایل خردادماه معاونت روابط کار وزارت کار می‌گوید: حالا کارگری مثل من که مدت‌هاست برای بازنشستگی نقشه کشیده و همه برنامه‌هایش را براساس‌این چیده، باید چه کند؟

براساس این بخش‌نامه، کارفرمای مادر هیچ مسئولیتی درباره چهار درصد بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشاغل سخت ندارد و کارگر باید خودش پیمانکاران سابق را پیدا کند و این چهار درصد را به نسبت سهم هر‌یک از آنها  مطالبه کند.

این کارگر کارخانه فولاد می‌گوید: چرا وزارت کار و تأمین اجتماعی به دنبال سخت‌ترکردن شرایط بازنشستگی ما کارگران هستند. کارگران کوره‌های ذوب، یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا را برعهده دارند و بعد از 10 یا 15 سال دچار مشکلات جسمی فراوان می‌شوند. چطور می‌خواهند بازنشستگی پیش از موعد ما را منتفی کنند؟

به گفته این کارگر، بخش‌نامه اخیر ظلم در حق کارگرانی است که بار اصلی تولید و سازندگی کشور را بر دوش گرفته‌اند و تمام زندگی این کارگران را بر هم می‌ریزد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها