|

توافق گروه هفت برای استفاده از دارایی‌های روسیه

رهبران کشورهای ثروتمند و صنعتی بزرگ جهان موسوم به گروه هفت (G 7) با میزبانی ایتالیا که ریاست سالانه این گروه را بر عهده دارد، گردهم آمدند و در مذاکرات خود بر سر یک قرارداد کلی به توافق رسیدند تا از دارایی‌های مسدود‌شده روسیه برای کمک حدود ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین برای جنگ جاری با روسیه استفاده کنند.

توافق گروه هفت  برای استفاده از دارایی‌های روسیه

رهبران کشورهای ثروتمند و صنعتی بزرگ جهان موسوم به گروه هفت (G 7) با میزبانی ایتالیا که ریاست سالانه این گروه را بر عهده دارد، گردهم آمدند و در مذاکرات خود بر سر یک قرارداد کلی به توافق رسیدند تا از دارایی‌های مسدود‌شده روسیه برای کمک حدود ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین برای جنگ جاری با روسیه استفاده کنند. به نوشته واشنگتن‌پست، این توافق که پس از ماه‌ها مذاکره حاصل شد، یکی از اهداف اصلی رهبران گروه هفت بود که در یک استراحتگاه پنج‌ستاره در سواحل جنوبی ایتالیا با یکدیگر ملاقات کردند. این توافق سیاسی محور اصلی روز افتتاحیه نشست سالانه سران گروه هفت در جنوب ایتالیا بود که برای دومین سال متوالی با حضور رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی برگزار شد.

زلنسکی گفت که در حاشیه این اجلاس یک توافق‌نامه امنیتی ۱۰‌ساله با ژاپن امضا کرده است و ژاپن امسال 4.5 میلیارد دلار به اوکراین کمک خواهد کرد.

طرح گروه هفت برای اوکراین مبتنی بر وام چند‌ساله با استفاده از سود حاصل از حدود ۳۰۰ میلیارد دلار وجوه توقیف‌شده روسیه است. یک منبع دیپلماتیک گروه هفت که نخواست نامش فاش ‌شود، به رویترز گفت که جزئیات فنی قرار است در هفته‌های آینده نهایی شود.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت‌ ایالات متحده موافقت کرده بود تا ۵۰ میلیارد دلار را خودش تأمین کند، اما با اعلام مشارکت سایر کشورها، این مبلغ ممکن است به میزان درخور توجهی کاهش یابد.

هدف گروه هفت از این توافق، آن بود که اطمینان حاصل شود این توافق بتواند سال‌ها فارغ از اینکه چه کسی در هر کشوری در رأس قدرت است، اجرا شود. رویترز به نقل از یک فرد نزدیک به مذاکرات گفت ‌این توافق بیانگر نگرانی‌ از کاهش حمایت‌های ایالات متحده در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امسال ایالات متحده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در واکنش به این توافق گفت که روسیه تلاش‌های غرب برای دریافت درآمد از دارایی‌های مسدود‌شده خود را جنایتکارانه می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد ‌واکنش مسکو برای اتحادیه اروپا بسیار دردناک خواهد بود.

رویترز نوشته است‌ بسیاری از رهبران گروه هفت در داخل کشور خود با مشکل مواجه‌اند، اما مصمم به ایجاد تغییر در صحنه جهانی هستند؛ زیرا آنها همچنان به دنبال مقابله با جاه‌طلبی‌های اقتصادی چین هستند.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، در یک استراحتگاه مجلل در منطقه جنوبی پولیا در آغاز گفت‌وگوهای خود به میهمانان گروه هفت گفت: «کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد، اما من مطمئن هستم که می‌توانیم گفت‌وگوهایی داشته باشیم که به نتایج ملموس و قابل اندازه‌گیری منجر شود‌».

گروه هفت شامل کشورهای آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کاناداست. این گروه پیش‌تر دارای هشت عضو بود. روسیه در سال ۱۹۹۸ به این گروه پیوست، اما در سال ۲۰۱۴، به دلیل اشغال شبه‌جزیره کریمه، از این گروه اخراج شد. رهبران این گروه با انتقاد از پکن، از رژیم چین خواستند تا حمایت از روسیه در جنگ اوکراین را متوقف کند.

از طرف دیگر، مهاجرت برای ایتالیا، میزبان اجلاس که در یکی از مسیرهای اصلی ورود به اتحادیه اروپا برای افرادی که از جنگ و فقر در آفریقا، خاورمیانه و آسیا فرار می‌کنند، قرار دارد، از اهمیتی ویژه‌ برخوردار است. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا که به‌ خاطر موضع سخت‌گیرانه‌اش در این زمینه شناخته شده، مایل است سرمایه‌گذاری و بودجه برای کشورهای آفریقایی را به‌عنوان ابزاری برای کاهش فشار مهاجران بر اروپا افزایش دهد.

ملونی در افتتاحیه اجلاس گفت: «ایتالیا می‌خواهد فضای کافی را به آفریقا که برای آینده همه ما اساسی است، اختصاص دهد. قاره‌ای با وجود تمام مشکلات و فرصت‌هایی که در آنجا وجود دارد».

خانم ملونی همچنین بار دیگر به مسئله مهاجرت به‌عنوان موضوعی نگران‌کننده اشاره و تأکید کرد که قاچاقچیان انسان از استیصال انسان‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

ملونی یک قرارداد پنج‌ساله بحث‌برانگیز با آلبانی امضا کرده تا در حالی که ایتالیا به درخواست پناه‌جویی آنها رسیدگی می‌کند، میزبان هزاران پناه‌جو باشد. او همچنین به همراه اورزولا فن در لاین، بارها به مصر و تونس سفر کرده و قراردادهایی را هم با این کشورها برای مقابله با موج مهاجرت امضا کرده است. اما ایتالیا در زمینه مهاجرت غیرقانونی تنها نیست و ایالات متحده هم با تعداد فزاینده‌ای از مهاجران در مرزهای جنوبی خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. جو بایدن اخیرا پس از تصویب لایحه‌ای تلاش کرده سیاست‌های جدیدی را برای مهار مهاجرت در پیش بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها