|

کرایه تاکسی‌های برقی چند؟

خرداد امسال از 200 دستگاه تاکسی برقی رونمایی و قرار شد این تاکسی‌ها به تدریج وارد ناوگان شوند. مدیران شهری اعلام کردند ‌قرار است 27 هزار دستگاه تاکسی برقی دیگر از طریق قرارداد شهرداری تهران با چین، وارد ناوگان تاکسیرانی شود.

کرایه تاکسی‌های برقی چند؟

شرق: خرداد امسال از 200 دستگاه تاکسی برقی رونمایی و قرار شد این تاکسی‌ها به تدریج وارد ناوگان شوند. مدیران شهری اعلام کردند ‌قرار است 27 هزار دستگاه تاکسی برقی دیگر از طریق قرارداد شهرداری تهران با چین، وارد ناوگان تاکسیرانی شود.

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره نرخ کرایه تاکسی‌های برقی که به‌زودی فعالیت آنها در شهر تهران آغاز می‌شود، ‌گفته است: طبق مصوبه شورای شهر تهران، با توجه به اینکه این تاکسی‌ها خودروی لوکس به شمار می‌آیند، رانندگان تاکسی می‌توانند تا سقف 80 درصد افزایش نرخ داشته باشند، اما برای رفاه حال شهروندان‌ اعلام کرده‌ایم رانندگان این دسته از خودروها می‌توانند تا سقف 50 درصد نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، افزایش کرایه داشته باشند.

او گفت این تاکسی‌ها در سطح شهر و معابر پرترافیک تردد می‌کنند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به اعلام خبر افزایش 50درصدی کرایه‌های تاکسی‌های برقی از سوی سرپرست سازمان تاکسیرانی گفت: شورای شهر تهران هر‌ساله نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل از‌جمله اتوبوس، تاکسی و مترو را بر اساس لایحه‌ شهرداری تهران بررسی و در نهایت تصویب می‌کند. شهرداری تهران نیز مکلف است بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی را ابلاغ و هر‌کدام از بخش‌ها مکلف هستند بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، کرایه‌ها را دریافت کنند.

به گفته چمران، امسال نیز شورا نرخ کرایه‌های تاکسی را تصویب و به شهرداری ابلاغ کرده‌ و سازمان تاکسیرانی نیز موظف و مکلف است بر اساس آنچه‌ شورا به تصویب رسانده، کرایه‌ها را به رانندگان اعلام و دریافت کند.

چمران با انتقاد از اعلام افزایش 50‌درصدی نرخ تاکسی‌های برقی به نسبت نرخ عادی کرایه‌های تاکسی‌های بنزینی متذکر شد: به‌هیچ‌وجه این مسئله قانونی نیست و برخلاف مصوبه شورا و غیرقانونی است؛ تاکسی‌های برقی نیز باید بر اساس آنچه ‌شورا مصوب کرده است، اقدام به دریافت کرایه‌های خود کنند.

وی یادآور شد: شهرداری تهران می‌تواند در لایحه‌ای، افزایش کرایه‌های تاکسی‌های برقی را به شورا ارائه کند و درصورتی‌که شورا موافق باشد، می‌تواند کرایه‌های تاکسی‌های برقی را بر اساس آنچه شورا مصوب می‌کند، دریافت کند.

این در حالی است که بر اساس بند 17 مصوب نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی، مجوز افزایش کرایه‌ها به خودروهای لوکس داده شده است‌.

با این وجود، محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، تاکسی‌های برقی را مصداق خودروهای لوکس نمی‌داند‌. او گفته است هر‌گونه افزایش نرخ کرایه‌ تاکسی عادی یا برقی بدون مصوبه شورای شهر تهران غیرقانونی و خلاف مقررات است.

او با تأکید بر اینکه تاکسی برقی در فهرست خودروهای لوکس جایگاهی ندارد، گفته: تاکسی برقی خودروی لوکس به‌شمار نمی‌آید و ارتباطی میان این دو وجود ندارد که بتوان نرخ کرایه را بر آن مبنا تعیین کرد. نرخ کرایه تاکسی برقی باید به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و نباید با تعرفه خودروهای لوکس مطابقت داده یا لحاظ شود.

نایب‌رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: تعیین نرخ کرایه برای تاکسی برقی‌ها، ابتدا باید در کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران مطرح و پس از تأیید نهایی به صحن شورا ارائه شود تا به تصویب برسد و پس از آن تاکسیرانی می‌تواند آن نرخ کرایه را به تاکسی‌ران‌ها ابلاغ کند تا آنان در سطح شهر اعمال کرده و از مسافر دریافت کنند.

آقامیری یادآور شد: اگر پیشنهادی در تفاوت نرخ کرایه تاکسی برقی‌ها نسبت به تاکسی‌های عادی مطرح شود، ممکن است از سوی شورا پذیرفته شود؛ یعنی آنکه ممکن است بپذیریم که رانندگان این قبیل تاکسی‌ها می‌توانند کرایه بیشتری از مردم دریافت کنند. این موضوعات باید به‌طور دقیق در شورا بررسی شود.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه پیگیر آن هستیم تا تسهیلات بیشتری برای رانندگان تاکسی گرفته شود، ادامه داد: دنبال آن هستیم تا کمک کنیم رانندگان بتوانند بدون دغدغه خودروهای تاکسی خود را با تاکسی برقی‌ها جایگزین کنند.

او با بیان اینکه ۲۷ هزار دستگاه تاکسی برقی به‌زودی وارد ناوگان حمل‌ونقل خواهد شد، اضافه کرد: این تاکسی‌ها در همه بخش‌های حمل‌ونقلی پایتخت، یعنی هم در بخش تشریفات مثل هتل‌ها و فرودگاه و هم در سطح شهر به کار گرفته خواهند شد و به مرور بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.

آقامیری در پاسخ به اینکه چرا رانندگان رغبتی برای جایگزینی خودروهای خود با تاکسی برقی‌ها ندارند، افزود: این امر طبیعی است و همیشه در ابتدای یک تغییر بزرگ عده‌ای مخالف هستند، اما به مرور زمان وقتی بر تعداد این تاکسی‌ها در ناوگان حمل‌ونقل افزوده شد و تاکسی‌ران‌ها‌ مزایای آن و تفاوت‌هایش را با خودروهای بنزینی خود دیدند، تمایل پیدا می‌کنند.

با وجود مخالفت برخی از اعضای شورای شهر بر افزایش کرایه‌های تاکسی برقی، رانندگان تاکسی معتقدند با نرخ کرایه‌های تاکسی مصوب امکان پرداخت اقساط میلیونی این خودروها وجود ندارد‌. به اعتقاد آنها استفاده این خودروها به‌عنوان تاکسی گردشی صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.

به اعتقاد گروهی از رانندگان تاکسی، هزینه نگهداری و تعمیرات تاکسی‌های برقی در کشور مشخص نیست و فقدان تخصص خدمات پس از فروش یا تعمیرکاران متخصص جهت ارائه خدمات فنی به این خودروها، مسئله تعمیرات را پیچیده‌تر می‌کند.

بیمه خودروهای برقی به دلیل هزینه تعویض باتری‌ها و عدم دسترسی به گزینه‌های متنوع در سطح شهر می‌تواند بسیار زیاد باشد. بر اساس تجربه کشورهای اروپایی، در بسیاری از موارد، حتی اگر باتری خودرو در تصادفات آسیب جزئی دیده باشد، به راحتی نمی‌توان ارزیابی هزینه‌های تعمیرات را انجام داد. زمان شارژ بسته به ظرفیت باتری و تکنولوژی شارژ خودرو متفاوت است؛ در‌حالی‌که شارژرهای سریع می‌توانند زمان شارژ را به میزان درخور توجهی کاهش دهند، اما همیشه در دسترس نیستند. شارژرهای معمولی نیز به چند ساعت زمان جهت شارژ کامل باتری نیاز دارند؛ بنابراین استفاده از شارژرهای معمولی برای تاکسیرانی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. درحالی‌که تلاش می‌شود تعداد تاکسی‌های برقی در تهران افزایش پیدا کند، ‌هنوز به ابهامات این حوزه پاسخ داده نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها