|

تلاش برای ایران

تابه‌حال اندیشمندان متعددی درباره انتخابات ۱۵ تیر اظهار نظر کرده‌اند و دلایل خود را درباره نحوه انتخاب نامزد مورد تأیید خود بیان کرده‌اند.

تلاش  برای  ایران

تابه‌حال اندیشمندان متعددی درباره انتخابات ۱۵ تیر اظهار نظر کرده‌اند و دلایل خود را درباره نحوه انتخاب نامزد مورد تأیید خود بیان کرده‌اند.

درخواست از جوانان

محمدعلی موحد، اندیشمند شناخته‌شده و استاد محمد مجتهد شبستری (دین‌پژوه و روشنفکر برجسته)، در پیام مشترکی از جوانان دعوت به حضور کرده‌اند. آنها در بخشی از نظر خود چنین نوشته‌اند: «ما از مسعود پزشکیان بوی صداقت می‌شنویم و در دور دوم هم به او رأی می‌دهیم. از هم‌میهنان عزیز، به‌ویژه جوانان دل‌آگاه انتظار داریم که به حساسیت موقف در شرایط خطیر موجود توجه کنند و به‌رغم تلخ‌کامی‌ها و آزردگی‌هایی که دارند پای از معرکه بیرون نکشند».

تغییر یا تداوم

همچنین علیرضا علوی‌تبار، نویسنده و نظریه‌پرداز سیاسی، در وب‌سایت «مشق‌نو» نوشت: «آقای پزشکیان برای دعوا و کشمکش نیامده است، اما به دلایل مختلفی نماد و تجسم تغییر است. پزشکیان دین‌دار و دین‌‌باور است، اما در فهم آموزه‌‌های دینی به مقتضیات زمان توجه دارد و ادامه راه اجتهاد با توجه به «زمان» و «مکان» است. همین عنصر است که او را در مقابل بنیاد‌گراییِ تجددستیز قرار می‌‌دهد. مسئله‌آفرین ایران را «تبعیض» می‌‌داند و درنتیجه، از برابری حقوقی و حقیقی در عرصه‌‌های دینی و مذهبی، جنسی، قومی و نسلی دفاع می‌‌کند.

روشن است که این جهت‌‌گیری، او را در مقابل «تبعیض ساخت‌یافته» حقوقی و حقیقی مطلوب جریان راست ‌افراطی قرار می‌‌دهد. همراهان و مشاوران پزشکیان از «رفاه نهادینه» که متکی بر توسعه پایدار است، دفاع می‌‌کنند.

اطرافیان پزشکیان حتی اگر انگیزه‌‌های دستیابی به «فرصت‌»های شخصی را هم داشته باشند، به مخاطره چنین تلاشی در درون ساختار انحصارگرای قدرت آگاه‌اند.

در ساختار قدرت متکی بر حاکمیت یک اقلیت، ورود به قدرت لزوما شما را از خطر مصون نمی‌‌دارد. می‌‌توان مسئول بود اما دائم در معرض پرونده‌‌سازی قرار داشت. در چنین ساختاری تنها قاعده ماندگاری در قدرت «ارادت‌‌سالاری» است.

ورود پزشکیان به قوه مجریه، در نخستین گام یعنی تلاش برای بازسازی نظام اداری. رعایت موازین مندرج در قوانین موجود (مانند قانون مدیریت خدمات کشوری) که معمولا نشان‌‌دهنده حداقل‌‌های مطلوب هستند، به‌طور قطع به کارایی و اثربخشی این نظام یاری می‌‌رساند. همین تحول می‌‌تواند در سیاست‌‌های پولی کشور و نظارت‌‌های بانک مرکزی بر بانک‌‌های تجاری نیز اتفاق افتد.

چهره تازه‌‌ای از ایران در سطح بین‌‌المللی نشان داده خواهد شد، چهره‌‌ای که با اعتماد‌به‌نفس گفت‌وگو می‌‌کند و بهره‌‌گیری از ابزارهای دیپلماتیک برای تأمین منافع ملی را بلد است.

تغییرات از حوزه قوه مجریه آغاز و با بازتولید آن در بخش‌‌های دیگر، امکان بازتولید وضع موجود با اختلال مواجه می‌‌شود. با زمینه مساعدی که در جامعه هست این روند به پیدایش میانجی‌‌هایی برای تغییر در بخش‌‌های مختلف می‌‌انجامد.

پزشکیان به‌ دلیل نگرش‌‌های بنیادی‌ای که دارد و ترکیب تیمی که به همراهش می‌‌آیند، نماد و تجسم تغییر خواهد بود. پذیرش حضور او در رقابت به‌ معنای آمادگی حداقلی برای تغییر است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها