|

دیده‌بانان آتش چگونه می‌توانند از گسترش حریق جلوگیری کنند؟

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های محلی و مردمی برای اطفای حریق، از تعیین افرادی از همان منطقه به‌عنوان دیده‌بانان آتش خبر داد و گفت: اگر آتش‌سوزی در مراحل ابتدایی شناسایی شود، روند خاموش‌کردن آن بسیار راحت‌تر از زمانی است که منطقه وسیعی را در بر گیرد.

دیده‌بانان آتش چگونه می‌توانند از گسترش حریق جلوگیری کنند؟

ایرنا: سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های محلی و مردمی برای اطفای حریق، از تعیین افرادی از همان منطقه به‌عنوان دیده‌بانان آتش خبر داد و گفت: اگر آتش‌سوزی در مراحل ابتدایی شناسایی شود، روند خاموش‌کردن آن بسیار راحت‌تر از زمانی است که منطقه وسیعی را در بر گیرد. حسین ظفری با اشاره به ابلاغ نامه‌ای از سوی سازمان مدیریت بحران کشور به فرمانداری‌های استان‌های در خطر آتش‌سوزی برای تعیین افرادی از همان منطقه به‌عنوان دیده‌بان آتش خبر داد و افزود: اکنون در استان‌های گلستان، خوزستان و فارس از ظرفیت مردمی و روستایی برای دیده‌بان آتش استفاده کردند. ظفری درباره تجهیزات لازم برای اطفای حریق گفت: یکی از راهکارهای سازمان مدیریت بحران کشور بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است و در این راستا، شرکت‌هایی اعلام آمادگی کردند و می‌توان از تجهیزاتی مانند آتش‌بُر، پرتابه‌های آتش خاموش‌کن و دمنده‌ها که تکنولوژی جدید هستند، استفاده کرد. او با اشاره به اینکه امکانات این شرکت‌ها و بخش دولتی نیز با توجه به وسعت برخی از حریق‌ها کفاف نمی‌دهد، افزود: امکانات شرکت‌های دولتی نیز یکی دیگر از بازوهای اجرائی است اما کافی نیست. نیازمند بهره‌گیری از تجهیزات شرکت‌های خصوصی هنگام وقوع بحران هستیم.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در این راستا، قرارگاه سلام (استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و صنعتی) در سازمان مدیریت بحران راه‌اندازی شد که از تجهیزات شرکت‌های بزرگ صنعتی هنگام بروز بحران استفاده شود که البته فعالیت این قرارگاه به اطفای حریق محدود نیست. به‌عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر نیز از تجهیزات شرکت‌های بزرگ صنعتی مانند کارخانه‌های فولاد خوزستان و نیشکر هفت‌تپه استفاده شد. بخش دیگر تجهیزات نیروهای مسلح مانند ارتش، سپاه و فراجاست که ظرفیت خوبی دارند و بیشتر نیز در مناطقی از کمک این نهادها بهره می‌گیریم که صعب‌العبور هستند. ظفری با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران نیز در تقسیم‌بندی قرارگاه ‌10گانه کشور تجهیزات مورد نیاز برای بحران‌های سراسر کشور را شناسایی کرده است، افزود: برای هر منطقه با توجه به نوع بحران و منطقه تجهیزات خاصی مورد نیاز است و متناسب با این نیازها از شرکت‌های دولتی و خصوصی و نهادهای نظامی خواستیم تجهیزات‌شان را در هنگام حوادث و بحران به میدان بیاورند. به‌عنوان مثال برای شمال غرب کشور نیاز به تجهیزاتی برای عبور از برف داریم؛ در‌حالی‌که برای مناطق جنوبی کشور نیازمند وسایل دیگر هستیم.

او گفت: تجهیزات این نهادها هنگام بروز بحران امکان بهره‌برداری را دارد و کفاف کار را می‌دهد اما ایرادی که وجود دارد، این است که این تجهیزات هنگام بروز بحران با تأخیر به محل حادثه می‌رسند و کار را با مشکل مواجه می‌کند. برای رفع این مشکل، برآورد مالی به منظور خرید تجهیزات مورد نیاز کشور در قرارگاه 10گانه را بررسی کردیم و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه کردیم که در صورت تأمین اعتبارات و تهیه این تجهیزات می‌توان سال‌ها هنگام بروز بحران و حوادث از این تجهیزات استفاده کرد. سخنگوی سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌ها در سه سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۰، تعداد هزار‌و ۹۸۱ مورد آتش‌سوزی، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۳۶ مورد آتش‌سوزی و در سال ۱۴۰۲ هم هزار‌و ۵۸۶ مورد آتش‌سوزی در کشور رخ داده است. ظفری خاطرنشان کرد: به طور معمول در بهار و تابستان شاهد بارش باران و سیلاب هستیم و در تابستان وقوع آتش‌سوزی فضای کشور را متأثر می‌کند؛ به طوری که دستگاه امدادی متناسب با این اتفاقات، فعالیت‌های خود را سامان می‌دهند. او با اشاره به وضعیت مطلوب بارندگی در سال جاری، گفت:‌ امسال با توجه به بارش خوب همچنین تناوب بارش‌ها شاهد رشد علوفه، مراتع و فضای سبز در کشور هستیم و البته در فصل گرما امکان وقوع آتش‌سوزی در این مناطق بیشتر می‌شود؛ بنابراین حدود یک‌ماه‌و نیم پیش نهادهای مختلف را درباره این موضوع آگاه کردیم و هشدارهای لازم را اعلام کردیم که با توجه به فصل گرما و خشک‌شدن مراتع، علوفه‌ها مستعد آتش‌سوزی است. ظفری افزود: در این زمینه مناطق کوهستانی و مناطقی که دارای مراتع هستند، در استان‌ها دسته‌بندی و اولویت‌بندی شدند و با مسئولان استان‌های غربی و شمالی که مستعد آتش‌سوزی هستند، نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات انجام گرفت و هشدارهای لازم برای مواجهه با آتش‌سوزی انجام شد. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در قانون مدیریت بحران کشور و اسناد مجموعه آن، آتش‌سوزی به‌عنوان موضوعی دارای اولویت شناسایی تعیین شده است، گفت: بر‌اساس اسناد بالادستی، استان‌ها باید برنامه کاهش خطر در این زمینه را داشته باشند، همچنین برنامه آمادگی و مقابله با این نوع بحران را در استان خود تدوین کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها