|

فرنوش جعفری از تجربه گزارشگری بازی‌های «یورو 2024» برای آپارات اسپرت می‌گوید؛

گزارشگری‌ام که لغو شد، عادل زنگ زد!

بانویی که «یورو 2024» را گزارش می‌کند

فرنوش جعفری که حالا به‌عنوان یکی از اولین بانوان گزارشگر فوتبال محسوب می‌شود که فرصت گزارش زنده دیدارهای حساس جام ملت‌های اروپا از آپارات اسپرت را به دست آورده است، او درباره ورود خود به این عرصه گفت: واقعیت این است از آنجا که همیشه فوتبال ورزشی مردانه به حساب می‌آمده و کمتر خانم‌ها به سمت آن رفته‌اند اما برای من به‌عنوان دختری که در یک خانواده فوتبالی بزرگ شده‌ام، این شرایط متفاوت بود. هر‌چند برادر ندارم اما همه بستگان نزدیک ما فوتبالی هستند و همیشه در متن و بطن رقابت‌های فوتبالی حضور داشته‌اند. او ادامه داد:

گزارشگری‌ام که لغو شد، عادل زنگ زد!

فرنوش جعفری که حالا به‌عنوان یکی از اولین بانوان گزارشگر فوتبال محسوب می‌شود که فرصت گزارش زنده دیدارهای حساس جام ملت‌های اروپا از آپارات اسپرت را به دست آورده است، او درباره ورود خود به این عرصه گفت: واقعیت این است از آنجا که همیشه فوتبال ورزشی مردانه به حساب می‌آمده و کمتر خانم‌ها به سمت آن رفته‌اند اما برای من به‌عنوان دختری که در یک خانواده فوتبالی بزرگ شده‌ام، این شرایط متفاوت بود. هر‌چند برادر ندارم اما همه بستگان نزدیک ما فوتبالی هستند و همیشه در متن و بطن رقابت‌های فوتبالی حضور داشته‌اند. او ادامه داد: این علاقه در من وجود داشت و در جام‌ جهانی 1994 بود که با همراهی خواهرم به تماشای فینال نشستیم. این اولین تجربه تماشای فوتبال برای من بود که در 9‌سالگی اتفاق افتاد. بعد از آن و از سال 1999 بود که این علاقه‌مندی در دیدار فینال لیگ قهرمانان شدت گرفت. در آن بازی من هوادار منچستر بودم. بعدها من در صداوسیمای شیراز شاغل شدم و تهیه‌کنندگی می‌کردم. جعفری ادامه داد: در آن سال اعلام کردند براساس توافقی که اداره کل ورزش شیراز با صداوسیمای استان داشته، تصمیم گرفته‌اند بازی‌های فوتبال و فوتسال بانوان از طریق رادیو گزارش شود. طبیعتا برای این کار نیاز به گزارشگر خانم داشتند و وقتی میزان علاقه‌مندی‌ام را دیدند، از من تست گرفتند و این‌گونه بود که از سال 96 روند زندگی و فعالیت حرفه‌ای من تغییر کرد و کاملا با فوتبال عجین شد.

این گزارشگر جوان در ادامه گفت: بعد از پخش اولین گزارش‌های فوتبالی‌ام از رادیو، گزارش بازی‌های لیگ برتر را هم در رادیو شروع کردم و بعد از یک سال، در دوره‌ای شرکت کردم. دوره‌ای که 26 گزارشگر آقا در آن حضور داشتند و من تنها خانم بودم. در آن دوره، بیشتر شناخته شدم و توانستم با رادیو ورزش ارتباط بگیرم. مدیران رادیو ورزش می‌خواستند این فرصت را به من بدهند که یک بازی مردانه را گزارش کنم. بازی میان چلسی و آژاکس بود، اما به دلیل برخی حواشی آن گزارش کنسل شد. این اتفاق در سال 98 قرار بود رخ بدهد اما پنج سال به تأخیر افتاد تا با بازی‌های یورو 2024 بالاخره طلسم آن شکسته شد.

جعفری درباره حس و حالش بعد از کنسل‌شدن اولین گزارش رسمی فوتبالش در سال 98 گفت: واقعا حس‌ و حال بدی داشت که برای خودم همراه با گریه بود! ولی پا پس نکشیدم و می‌دانستم بالاخره روزی این اتفاق رخ می‌دهد. از آن سال تا امسال، یک دوره بازی‌های یورو برگزار شد که هم‌زمان با ایام کرونا هم بود. بعدتر بازی‌های جام‌ جهانی 2022 قطر بود که خودم رفتم و از نزدیک بازی‌ها را دنبال کردم و به‌عنوان مجری و کارشناس در برنامه‌های اینترنتی حضور پیدا می‌کردم. او افزود: در آستانه بازی‌های یورو 2024 خیلی در انتظار یک پیشنهاد کار بودم و کم‌کم داشتم نگران می‌شدم بابت اینکه هیچ پیشنهادی نداشتم! تا اینکه از طرف یکی از پلتفرم‌ها پیشنهادی رسید و پذیرفتم، اما کنسل شد و حجم اندوهی که داشتم، گویی ضریب پیدا کرد! بعد از آن بود که از طرف آپارات اسپرت با من تماس گرفتند و برای این همکاری پیشنهاد کردند تا بتوانم از مرحله یک‌هشتم بازی‌ها را گزارش کنم. وقتی به من خبر دادند که مجوز گزارشگری‌ام را گرفته‌اند، گویی همه آن غم‌ها دود شد و رفت.

این گزارشگر ورزشی تأکید کرد: گزارشگری بازی‌های رسمی در این سطح، چیزی شبیه به رؤیا و هدف برای من بود و امید دارم در آینده حتی از مرحله یک‌چهارم همین دیدارها بتوانم به‌تنهایی یک بازی را گزارش کنم. شاید بتوانم بگویم بعد از آن دیگر هیچ آرزویی ندارم!‌ البته می‌دانم که همچنان آرزوهای بزرگ‌تری برای خودم خواهم داشت.

جعفری ادامه داد: همواره دوست داشتم اولین گزارشگر زن یک بازی فوتبال مردانه باشم و خیلی برای رسیدن به آن تلاش کردم. بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای در تمام این سال‌ها فوتبال دیده‌ام و هیچ بازی‌ای از نگاهم دور نمانده است. مدام درباره فوتبال خوانده‌ام، نوشته‌ام و ترجمه کرده‌ام. تلاش کردم در این میدان صاحب اثر و نگاه باشم و این‌گونه نبود که صرفا به‌عنوان یک علاقه‌مند بخواهم فوتبال تماشا کنم. حتی درباره تاکتیک‌های فوتبالی و آنالیز هر بازی هم مطالعاتی داشتم و همه این تلاش‌ها برای آن بود که روزی این اتفاق رخ دهد. می‌خواستم ثابت کنم شایستگی این فرصت را دارم. او درباره میزان آمادگی خود برای ادامه این مسیر و گزارش بازی‌های یورو 2024 گفت: از نظر تسلط به خودم مطمئنم اما باید اعتراف کنم که به‌شدت استرس دارم که نام بازیکنی را اشتباه بگویم یا در لحظات هیجانی بازی‌ها، اطلاعات و فکت‌هایم را به‌درستی ارائه ندهم. مدام هم به خودم می‌گویم تا می‌توانی راحت باش و فقط لذت ببر، چون به چیزی که آرزویش را داشتی، رسیده‌ای! به خودم می‌گویم وقتی خودت لذت ببری، مخاطب هم لذت می‌برد. جعفری در پاسخ به اینکه در تمام سال‌های تماشای فوتبال، بیشتر از کدام گزارشگر تأثیر گرفته است، هم تأکید کرد: از نظر توجه به جزئیات، عادل فردوسی‌پور همواره یکی از بهترین‌ها بود و در تمام این سال‌ها هم خیلی‌ها تلاش کردند تا مشابه او در گزارشگری باشند، اما نتوانستند. من واقعا سبک کار او را از همه بیشتر دوست داشته‌ام و خودشان هم می‌دانند چقدر با علاقه گزارش‌های‌شان را دنبال کرده‌ام. به‌نوعی گزارش‌های فردوسی‌پور، خیلی از ما را علاقه‌مند به گزارشگری کرد. در میان نسل جدید هم گزارشگرانی هستند که خیلی آنها را قبول دارم. از فرشاد محمدی‌مرام گرفته که معتقدم با اختلاف از همه پیش‌ است و درک فنی بالایی از فوتبال دارد تا نیما تاجیک و شهاب وهابی که به نظرم روی فوتبال کاملا مسلط هستند. این گزارشگر جوان درباره واکنش عادل فردوسی‌پور به گزارشگری خود گفت: آقای فردوسی‌پور هم باواسطه و هم بی‌واسطه به تجربه‌های من واکنش نشان داده‌اند. اولین‌بار بعد از همان گزارشی که کنسل شد، خودش به من پیام داد و پیگیر علت این اتفاق شد. بعد از آن هم با یکدیگر صحبت کردیم. بعدتر با واسطه از اطرافیان شنیدم که هرجا بحث درباره کار من پیش می‌آید، از گزارشگری یک خانم ذوق کرده و می‌گوید چقدر خوب که یک خانم جسارت کرده و وارد این عرصه شده است. این بازخوردها و واکنش‌ها واقعا برایم ارزشمند بوده است. او افزود: یک نوبت حتی عادل فردوسی‌پور دعوت کرد به محل ضبط برنامه «فوتبال 120» رفتم و مفصل با یکدیگر درباره همه اتفاقات صحبت کردیم و این ملاقات فرصتی شد تا بتوانم برای این برنامه، آیتم‌نویسی کنم. ورود به تیم عادل فردوسی‌پور خیلی سخت است و دلیلش هم سخت‌گیری و باریک‌بینی خودش است. به‌همین‌دلیل ورود به این تیم، بهترین موقعیت برای من بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها