|

عدم‌ همراهی هیئت‌رئیسه مجلس برای اعلام وصول طرح دوفوریتی رفع فیلترینگ حاشیه‌ساز شد

وتو در بهارستان

دیروز مجلس لحظات پرحاشیه‌ای را از سرگذراند. طرح رفع فیلترینگ با هدف ساماندهی فیلترینگ گسترده‌ای که از سال 1401 در‌حال اجراست با وتوی هیئت رئیسه و مخالفت رئیس مجلس یک ماهی است که اعلام وصول نمی‌شود و دلیلی هم برای بی‌توجهی در اجرای قانون در این زمینه ارائه نشده است.

وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

دیروز مجلس لحظات پرحاشیه‌ای را از سرگذراند. طرح رفع فیلترینگ با هدف ساماندهی فیلترینگ گسترده‌ای که از سال 1401 در‌حال اجراست با وتوی هیئت رئیسه و مخالفت رئیس مجلس یک ماهی است که اعلام وصول نمی‌شود و دلیلی هم برای بی‌توجهی در اجرای قانون در این زمینه ارائه نشده است.

ازاین‌رو عثمانی، نماینده مجلس که طرح دوفوریتی رفع فیلترینگ را تهیه کرده و آن را برای بررسی در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار داده است، نسبت به روند رسیدگی به این طرح اعتراض کرد و اظهارات تندی را خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس‌ بیان کرد و فریاد زد اینجا مجلس است نه پادگان؛ شما طرحی که در جهت منافع مردم است را نباید وتو کنید.

ماجرای حمایت هیئت رئیسه مجلس از طرح صیانت از فضای مجازی که با هدف مسدود‌سازی اینترنت در مجلس یازدهم تدوین و نهایی شد داستانی طولانی دارد که در‌نهایت با موج‌ گسترده مخالفان و بسیج افکار عمومی، مجلس خود را کنار کشید و در شورای عالی فضای مجازی تصویب و با امضای رئیس‌جمهور فقید اجرایی شد. اما با تغییر مناسبات سیاسی در دو ماه گذشته و تغییر دولت و تکرار چندباره ضرورت رفع فیلترینگ در برنامه‌های تبلیغی و حتی مناظرات (که یکی از نامزدها هم رئیس فعلی مجلس بود)، انتظار برای سروسامان دادن به وضعیت فیلترینگ به‌شدت احساس شد. همه نامزدها به‌ویژه مدافعان سرسخت فیلترینگ در گذشته هم در زمان انتخابات از ضرورت رفع فیلترینگ گفتند؛ هرچند در همین فضای دوگانه طرح رفع فیلترینگ با بی‌توجهی هیئت رئیسه مواجه شده است.

محمدقسیم عثمانی، دیروز خطاب به هیئت رئیسه در صحن علنی مجلس گفت: فرایند طرح ساماندهی فیلترینگ را در روزهای اول شروع‌به‌کار مجلس پیگیری کردم و بیش از یک ماه است که آماده در صحن است، اما برخلاف آیین‌نامه، اجازه طرحش را ندادند.

این نماینده مجلس گفت: این کار خلاف آیین‌نامه اجرایی است. طرح ساماندهی فیلترینگ بدین شکل است که اگر در شهری مشکل امنیتی وجود نداشته باشد فیلتر هم برداشته شود.

وی تأکید کرد: فیلتر را انحصارا باید زمانی که مشکلی به وجود می‌آید، اعمال کرد.

نماینده مردم بوکان در مجلس توضیح داد: در شهرستان‌ها، اگر ناامنی شد، شورای تأمین نامه بدهد و شورای امنیت ملی دستور فیلترینگ را بدهد و اگر رفع شد، آن را برطرف کنند؛ چرا‌که هزینه‌ها و مضرات زیادی متوجه مردم و جامعه شده است.

وی مدعی شد اکثر نمایندگان این طرح را تأیید می‌کنند و افزود: اگر طرح ما مشکلی دارد، بگویند تا برطرف کنیم و همه قبول دارند که طرح خوبی است، اما اینکه چرا نمی‌گذارید مطرح بشود جای سؤال دارد. بنابراین باید آیین‌نامه داخلی در مجلس حاکم باشد، نه سلیقه فرد. آیین‌نامه به رئیس مجلس اجازه نداده که جلوی طرحی را بگیرد. وی حق وتو ندارد‌‌.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم اظهار کرد: طرح من در بین همه طرح‌های دوفوریتی، اولین طرح دو‌فوریتی بوده است. اعصاب‌خوردی‌های مربوط به فیلترینگ و هزینه‌های آن مردم را کلافه کرده است‌؛ به‌ شکلی که متوسط مردم سالانه پنج میلیون تومان پول فیلترینگ می‌دهند. عثمانی افزود: ما برای عدم تداوم فیلترینگ راهکار عملی در این طرح ارائه داده‌ایم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در این طرح، فیلترینگِ صفحات مجازی و پیام‌رسان‌ها به طور کامل باید برداشته شود. وی با اشاره به مشکل فیلترشکن‌ها که باعث شده نوجوان‌ها به محتواهای غیراخلاقی دسترسی داشته باشند، گفت: اگر فیلترینگ برداشته شود کسی برای فرزندش فیلترشکن نمی‌خرد. این مجرای مخرب باید بسته شود. من برای پسرم فیلترشکن می‌خرم چون واتس‌اپ و پیام‌رسان‌ها را لازم دارد؛ ولی اگر فیلتر برداشته شود دیگر قطعا نمی‌خرم. باید فیلتر برداشته شود و هرکس فیلترشکن فروخت باید پیگرد قانونی داشته باشد.

این سخنان که خوشایند هیئت رئیسه و نزدیکان رئیس مجلس نبود به درگیری کشیده شد و در زمان صحبت‌های محمدقسیم عثمانی، تعدادی از نمایندگان نیز با صدای بلند و به نشانه مخالفت ۲‌-۲ می‌کردند و عثمانی در واکنش به این صحبت‌ها، کتاب آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را روی میز خود کوبید. علی نیکزاد که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده بوکان بیان کرد: انتسابی که شما به رئیس مجلس شورای اسلامی دادید درست نیست. اکنون ۳۰ طرح دو‌فوریتی در هیئت رئیسه وجود دارد و هر‌کدام باید به‌موقع مطرح شود. وی افزود: با شناختی که بنده از شما دارم و سوابقی که از نمایندگی شما می‌شناسم، این‌گونه صحبت‌کردن مصلحت نیست. این چه الفاظی است که شما به کار بردید؟ یعنی چه که می‌گویید اینجا پادگان نیست! این چه حرفی است؟ ما جبهه دیده‌ایم؛ بالا‌و‌پایین در کشور دیده‌ایم. اکنون ۳۰ طرح دوفوریتی در هیئت رئیسه است که به وقتش مطرح می‌شود. بنده تقاضا دارم که هم شأن مجلس شورای اسلامی و هم شأن نمایندگان و هم شأن رئیس مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. پس از پایان توضیحات نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان که حامی رئیس مجلس بودند، اطراف صندلی محمدقسیم عثمانی تجمع کرده و به بحث با او پرداختند. درنهایت با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این بحث خاتمه یافت.

 من یاغی نیستم

در‌نهایت این نماینده مردم بود که بابت دفاع از حق مردم تن به عذرخواهی داد تا همچنان مشخص نباشد سرنوشت این طرح که ظاهرا موردپسند هیئت رئیسه نیست، چه خواهد شد. عثمانی در تذکری شفاهی در جریان ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده از همه همکاران عذرخواهی می‌کنم‌ اگر صدایم را بلند کردم. بنده عضوی از مجلس شورای اسلامی بوده و برای جایگاه مجلس احترام قائلم، اما بنده به‌شدت تحت فشار بوده و عصبانی بودم. وی در ادامه اظهار کرد: بنده چندین‌بار به آقای متفکر و آقای حاجی‌بابایی مراجعه کردم تا در‌ خصوص طرح دوفوریتی به بنده توضیح دهند. درست است که حدود 30 طرح دوفوریتی اعلام وصول شده است، اما برای من اولین طرح بود. من یاغی نیستم؛ من یک دانشگاهی هستم. نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح بنده سالانه پنج هزار میلیارد تومان از هزینه‌های مردم را کم می‌کند؛ مگر رهبری نگفتند که در جهت خدمت به مردم قانون‌گذاری کنید؟ آیا این خدمت به مردم نیست؟ وی در ادامه تأکید کرد: ما مدیون پادگان‌های کشور هستیم. بنده خود را خاک پای کسانی می‌دانم که در مرزهای کشور و در پادگان‌ها برای عزت و ناموس کشور از جان مایه می‌گذارند. حرفی که بنده زدم از این منظر بود که رابطه در مجلس شورای اسلامی فرماندهی و فرمانبر نیست، بلکه در اینجا آیین‌نامه حاکم است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها