|

رئیس‌جمهور ونزوئلا الگوی انتخابات 2018 را تکرار کرد

فریب سوسیالیستی

در‌حالی‌که دولت سوسیالیست ونزوئلا، نیکلاس مادورو را به‌عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است، اپوزیسیون ونزوئلا در تقابل با دولت، ادعای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه را مطرح کرد.

فریب سوسیالیستی

در‌حالی‌که دولت سوسیالیست ونزوئلا، نیکلاس مادورو را به‌عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است، اپوزیسیون ونزوئلا در تقابل با دولت، ادعای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه را مطرح کرد.

شورای ملی انتخابات که تحت کنترل وفاداران به مادورو است، قبلا اعلام کرده بود ‌مادورو ۵۱‌ درصد آرا و ادموند گونزالس ۴۴ درصد آرا را کسب کرده‌اند. این در حالی است که این شورا آمار شمارش آرا از ۳۰ هزار صندوق رأی در سراسر کشور را منتشر نکرد و فقط وعده داد ‌این کار را در «ساعات آینده» انجام دهد‌ که این امر امکان تأیید نتایج را دشوار کرد. اپوزیسیون ونزوئلا مدعی شده است ادموند گونزالس، نیکلاس مادورو را در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه شکست داده است. گونزالس در اولین اظهارات خود گفت: «ونزوئلایی‌ها و کل دنیا می‌دانند چه اتفاقی افتاده است‌».

گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی‌ گفت دولت مادورو «باید درک کند» نتایجی که او را به‌عنوان برنده اعلام می‌کند، «قابل باور نیستند» و افزود که دولت او نتیجه‌ای را که قابل تأیید نباشد، به رسمیت نخواهد شناخت. او در شبکه اجتماعی ایکس گفت که جامعه بین‌المللی و مردم ونزوئلا «شفافیت کامل» در نتایج شمارش آرا را خواستارند. وزیر امور خارجه شیلی نیز در شبکه اجتماعی ایکس افزود: «با توجه به وضعیت ونزوئلا، ما فکر می‌کنیم مهم است ‌منتظر نظر ناظران بین‌المللی باشیم‌».

‌رودریگو چاوز، رئیس‌جمهور کاستاریکا نیز در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس پیروزی مادورو را رد کرد. او گفت: «ما با کشورهای دموکراتیک در سراسر قاره و سازمان‌های بین‌المللی همکاری خواهیم کرد تا احترامی را که مردم ونزوئلا شایسته آن هستند، به دست آوریم‌».  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در توکیو به سر می‌برد، گفت: «ما نگرانی‌های جدی داریم که نتیجه اعلام‌شده بازتاب‌ اراده یا آرای مردم ونزوئلا نباشد‌». آنتونی بلینکن خواستار شفافیت در شمارش آرا شد. او گفت: «جامعه بین‌المللی این موضوع را با دقت بسیار زیادی دنبال می‌کند و به تناسب پاسخ خواهد داد‌». از سوی‌ دیگر، میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا، در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «امروز کرامت و شجاعت مردم ونزوئلا بر فشار و دستکاری پیروز شد‌». او تبریکات گرم خود را به «برادر» مادورو برای پیروزی ارسال کرد و افزود که کوبا همچنان به حمایت از «انقلاب بولیواری و چاویستی» متعهد است. مادورو در اولین سخنرانی خود پس از معرفی به‌عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه، سیستم انتخاباتی کشورش را ستود و آن را سیستمی با «سطح بسیار بالای اعتماد، امنیت و شفافیت» توصیف کرد. او همچنین گفت ‌این سیستم هدف یک «هک گسترده» ناموفق توسط یک بازیگر خارجی بود که او از معرفی آن خودداری کرد.

الگوی 2018

ونزوئلایی‌ها در مهم‌ترین انتخابات ربع‌قرن گذشته که تحت حکمرانی حزب سوسیالیست برگزار شد، در صفوف رأی‌گیری حاضر شدند و امیدوار بودند تا بتوانند در روندی انتخاباتی، حزب سوسیالیست را از قدرت برکنار کنند. ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون، ستاره کارزار ائتلاف بود‌؛ اگرچه حکم ممنوعیت تصدی مناصب دولتی او را مجبور کرد ‌نامزدی ریاست‌جمهوری را به ادموندو گونزالس، دیپلمات ۷۴‌ساله سابق ونزوئلا‌ که به واسطه منش آرام خود شناخته می‌شود، محول کند.

به گزارش رویترز، گونزالس حتی از جانب برخی از طرفداران سابق حزب حاکم مورد حمایت قرار گرفت، اما مخالفان و ناظران عادلانه‌بودن انتخابات را زیر سؤال بردند و می‌گویند‌ اقدامات مقامات برگزارکننده انتخابات و بازداشت عوامل اپوزیسیون مصادیق مانع‌تراشی هستند. مادورو که انتخاب مجدد او در سال ۲۰۱۸ از جانب بسیاری از کشورها و از‌جمله آمریکا تقلبی خوانده می‌شود، گفته است این کشور شفاف‌ترین سیستم انتخاباتی جهان را دارد و اگر او در انتخابات به پیروزی نرسد، «حمام خون» به راه می‌افتد.

ماریا کورینا ماچادو و ادموندو گونزالس، نامزد حامی او در انتخابات ریاست‌جمهوری، کارزار انتخاباتی پرشوری را برای پایان‌دادن به دوران ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو و پایان ۲۵ سال حکومت سوسیالیست‌ها در ونزوئلا آغاز کردند.

انتخاب مجدد مادورو در سال ۲۰۱۸ نیز در شرایطی رخ داد که آمریکا و دیگران، دولت را به دستکاری در انتخابات متهم کردند. مادورو مطمئن به نظر می‌رسد و چهره‌های مخالف و تحلیلگران نسبت به احتمال تقلب هشدار می‌دهند. گونزالس موفق شده ‌حمایت شماری از طرفداران سابق حزب حاکم را به دست آورد، اما مخالفان و برخی از ناظران این پرسش را مطرح می‌کنند که با توجه به عملکرد مقامات انتخاباتی و بازداشت برخی از اعضای کارزار مخالفان که مصداق مانع‌تراشی است، آیا انتخابات عادلانه بود؟

گونزالس و ماچادو از رأی‌دهندگان خواسته‌ بودند ‌زودتر رأی خود را به صندوق بیندازند و تا پایان انتخابات نیز در شعب رأی‌گیری «حضور» داشته باشند. آنها می‌گویند انتظار دارند ارتش از نتیجه نهایی انتخابات حمایت کند. ارتش ونزوئلا مدت‌هاست از مادورو و سلف او، هوگو چاوز، حمایت کرده است. با‌این‌حال، ژنرال ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا، گفته که نیروهای مسلح به نتیجه انتخابات احترام می‌گذارند. مادورو که از سال ۲۰۱۳ بر مسند قدرت بوده و به دنبال سومین دوره شش‌ساله ریاست‌جمهوری است، می‌گوید این کشور شفاف‌ترین سیستم انتخاباتی جهان را دارد و هشدار داده که در صورت شکست او در انتخابات، «حمام خون» به راه می‌افتد؛ اظهار‌نظری که با مخالفت همتایان او در منطقه آمریکای لاتین مواجه شده است. دولت مادورو، کشور ونزوئلا را در بحبوحه فروپاشی اقتصادی، مهاجرت حدود یک‌سوم جمعیت و وخامت روابط دیپلماتیک این کشور در سایه تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها که به فلج‌شدن صنعت نفت مشکل‌دار ونزوئلا منتهی شده‌، مدیریت کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها