|

با میانجیگری ترکیه انجام شد

بزرگ‌ترین تبادل زندانی میان آمریکا و روسیه

ایالات متحده و روسیه بزرگ‌ترین تبادل زندانی را از زمان جنگ سرد انجام دادند. در این تبادل، مسکو افرادی از جمله ایوان گرشکویچ، روزنامه‌نگار و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا را آزاد کرد. در پی این مبادله، گرشکویچ، ویلان و السو کورماشوا، روزنامه‌نگارانی با تابعیت دوگانه آمریکایی و روسی، اندکی قبل از نیمه‌شب به خاک آمریکا رسیدند و با خانواده‌های خود دیدار کردند. جو بایدن و معاون او کامالا هریس نیز از آنان استقبال کردند.

بزرگ‌ترین تبادل زندانی میان آمریکا و روسیه

ایالات متحده و روسیه بزرگ‌ترین تبادل زندانی را از زمان جنگ سرد انجام دادند. در این تبادل، مسکو افرادی از جمله ایوان گرشکویچ، روزنامه‌نگار و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا را آزاد کرد. در پی این مبادله، گرشکویچ، ویلان و السو کورماشوا، روزنامه‌نگارانی با تابعیت دوگانه آمریکایی و روسی، اندکی قبل از نیمه‌شب به خاک آمریکا رسیدند و با خانواده‌های خود دیدار کردند. جو بایدن و معاون او کامالا هریس نیز از آنان استقبال کردند. بایدن این تبادل را به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک توصیف کرد و در کاخ سفید به خانواده‌های آمریکایی‌های آزادشده خوش‌آمد گفت. این تبادل با وجود روابط تیره واشنگتن و مسکو پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ انجام شد. ترکیه به عنوان کشور میانجی از بزرگ‌ترین توافق تبادل زندانیان میان روسیه و آمریکا از زمان جنگ سرد به این طرف خبر داد. در جریان این توافق، ۲۶ زندانی در هفت کشور میان روسیه و بلاروس از یک سو، و آمریکا و چهار کشور اروپایی آلمان، لهستان، اسلوونی و نروژ از سوی دیگر مبادله شدند.

نام الکسی ناوالنی در فهرست تبادل  قرار  داشت

به نوشته آسوشیتدپرس، مذاکره‌کنندگان در مراحل اولیه مذاکرات محرمانه، امکان تبادل زندانی را که شامل رهبر مخالف روسیه، آلکسی ناوالنی‌ بود، بررسی کرده بودند؛ در‌حالی‌که ناوالنی در ماه فوریه در زندان درگذشت.

در این تبادل، متحدان اروپایی ایالات متحده امتیازات مهمی به روسیه دادند. یکی از این امتیازات، آزادی یک قاتل روسی بود. این معامله منجر به آزادی گروهی از افراد شد که شامل روزنامه‌نگاران، جاسوسان مشکوک، زندانیان سیاسی و دیگر افراد بود. به عبارتی، برای دستیابی به این تبادل، متحدان اروپایی توافق کردند که یک قاتل روسی را آزاد کنند و در نتیجه آن توانستند گروهی از افراد زندانی را نیز آزاد کنند.

آسوشیتدپرس نوشته است: اما این تبادل نشان‌دهنده یک عدم توازن ذاتی بود. به این معنا که ایالات متحده و متحدانش در این تبادل، روس‌هایی را آزاد کردند که متهم یا محکوم به جرائم جدی بودند. در مقابل، روسیه افرادی را آزاد کرد که شامل روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی و دیگر افرادی بودند که توسط سیستم قضائی به‌شدت سیاسی‌شده روسیه زندانی شده بودند و غرب اتهامات علیه این افراد را ساختگی و بی‌اساس می‌داند. بایدن با بیان اینکه «مبادلاتی مانند این شامل تصمیم‌گیری‌های دشوار است»، تأکید کرد: «هیچ‌چیزی برای من مهم‌تر از حفاظت از آمریکایی‌ها در خانه و خارج از کشور نیست‌». رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تأیید کرد که سه شهروند آمریکایی و یک فرد با اقامت دائم ایالات متحده، پنج آلمانی و هفت روس در میان ۱۶ فردی بودند که توسط روسیه آزاد شده‌اند. جو بایدن گفت توافقی که آزادی آنها را تضمین کرد، یک «شاهکار دیپلماسی» بود. به گفته آقای بایدن: «برخی از این زنان و مردان سال‌ها به ناحق زندانی بوده‌اند. همه آنها رنج و ناامیدی غیرقابل تصوری را تحمل کرده‌اند اما امروز، این عذاب پایان یافته است». جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز درباره تبادل زندانیان گفت: «از زمان جنگ سرد تاکنون زندانیان به این شکل و نزدیک این تعداد مبادله نشده‌اند و تا آنجا که می‌دانیم، این‌گونه همکاری سازنده بین شرکا و متحدان نزدیک آمریکا که با یکدیگر همکاری می‌کنند، برای آزادی زندانیان وجود نداشته است‌». در همین‌ حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو امیدوار است زندانیان و کسانی که روسیه را ترک کرده‌اند از خاک این کشور دور بمانند.

او درباره این تبادل افزود: «همه دشمنان روسیه باید خارج از کشور بمانند و همه کسانی که دشمن نیستند و دوست ما هستند باید به‌ روسیه بازگردند. این دیدگاه من است‌».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها