|

در گفت‌وگو با الهه کولایی مطرح شد:

جامعه انتظار دارد که این بار در بر پاشنه متفاوتی بچرخد

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت تخصصی و کارشناسی در ساختار اداره کشور، از محوری‌ترین شعارهای مسعود پزشکیان در کارزار رقابت‌های انتخاباتی ایشان بود. این رویکرد اعلامی اکنون و در آستانه چینش ترکیب همراهان رئیس‌جمهور منتخب، بیش از گذشته مورد توجه فعالان سیاسی و اجتماعی به‌ویژه در حوزه حقوق زنان قرار گرفته است.

جامعه انتظار دارد که این بار 
در بر پاشنه متفاوتی بچرخد

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت تخصصی و کارشناسی در ساختار اداره کشور، از محوری‌ترین شعارهای مسعود پزشکیان در کارزار رقابت‌های انتخاباتی ایشان بود. این رویکرد اعلامی اکنون و در آستانه چینش ترکیب همراهان رئیس‌جمهور منتخب، بیش از گذشته مورد توجه فعالان سیاسی و اجتماعی به‌ویژه در حوزه حقوق زنان قرار گرفته است. در همین زمینه الهه کولایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، در گفت‌وگو با «شرق»، با اشاره به این مطالبات و بایسته‌های آن در دولت چهاردهم، اظهار کرد: مانند همه ایرانیان که روند تحولات جاری در کشور را رصد می‌کنند، زنان هم انتظار دارند که با توجه به شعارهایی که دکتر پزشکیان در جریان مبارزه انتخاباتی خود مطرح می‌کرد، شرایط متفاوتی در کشور به وجود آید و امکان به‌کار‌گرفتن ‌زنان‌ در حوزه‌های مدیریتی، متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها فراهم شود. او افزود: البته این مسئله‌ هم درباره مردان و هم درباره زنان مطرح است. اما به شکل مشخص درباره زنان به دلیل محرومیت‌های تاریخی و نیز تحولات چهار دهه گذشته و به‌ویژه با توجه به شعارهایی که دکتر پزشکیان مطرح کردند، این انتظار در جامعه ایجاد شده که این بار در بر پاشنه دیگری خواهد چرخید. انتظار این است که با پذیرش ظرفیت‌های انسانی و البته توانمندی‌های مهارتی زنان، نه بر پایه رابطه -همبستگی‌های قومی و ارتباطات سببی و نسبی- بلکه بر‌اساس تجربه‌های موفقی که از گذشته پیش‌روی ما وجود دارد، استفاده از این ظرفیت ارزشمند در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد.

زنان هربار در فرایندهای انتخاباتی اثرگذاری کردند و پس از خوانده‌شدن آرای صندوق‌ها به خانه رانده شدند

کولایی، تصریح کرد: البته نارسایی‌های مربوط به برگزیدن شایستگان برای حضور در سمت‌های گوناگون اداره کشور، مسئله عمومی در کشور ما بوده و هم مردان و هم زنان را در بر می‌گیرد. ولی زنان در فرایندهای انتخاباتی، از آغاز انقلاب تا سال 76 و پس از آن در انتخابات وارد عرصه شده، اثرگذاری و نقش‌آفرینی کردند، اما هربار پس از خوانده‌شدن آرای صندوق‌ها به خانه‌ها بازگردانده شدند و نتوانستند سهمی مناسب از مدیریت و اداره کشور را به دست آورند. این است که به‌ طور طبیعی ما در این زمینه، بیشتر به موضوع زنان توجه می‌کنیم. نماینده پیشین مردم در مجلس ششم، یادآور شد: آن‌چنان که به نظر می‌رسد و با توجه به اخبار منتشر‌شده، پاسخ به انتظار جامعه در این زمینه و تحقق این هدف، با توجه به سطح توسعه کشور، ضعف نهادهای مدنی، نوپایی نهادهای حزبی و البته سیطره جریان‌های باندی، رانتی، طایفه‌ای و قبیله‌ای و حتی محلی در کشور، با دشواری‌های جدی روبه‌رو است. این مسئله به ما یادآوری می‌کند که تا زمانی که احزاب قدرتمند و نهادهای مدنی بالنده در حیات اجتماعی کشور ما، جایگاه واقعی خود را نداشته باشند، ما کمتر با تحقق این‌گونه مطالبات و خواسته‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

داشتن رزومه به‌تنهایی ویژگی مثبت محسوب نمی‌شود

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، همچنین ضمن اشاره به برخی تأکیدها بر داشتن رزومه از سوی افراد، عنوان کرد: رزومه‌داشتن و پیشینه حضور در سمت‌های مدیریتی به‌تنهایی ویژگی مثبتی به شمار نمی‌آید. امروز با شرایطی در کشور در عرصه‌های مختلف روبه‌رو هستیم که نتیجه مدیریت‌های ناکارآمد و نابسامانی است که در سال‌های گذشته با عناوین گوناگون، کشور را دچار این وضعیت کرده‌اند. بنا‌بر‌این بسیاری از افراد به سبب رزومه‌های خود باید به مردم پاسخ‌گو باشند. در واقع، صرفا داشتن رزومه بلندبالا مثبت نیست، بلکه کارنامه و عملکردی که افراد در حوزه‌های مختلف داشته‌اند، باید ارزیابی و قضاوت شود. ‌کولایی، همچنین در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما درباره برخی ادعاها مبنی بر لزوم استفاده از همه سلایق -گاه متضاد با مشی اعلامی رئیس‌جمهوری منتخب- در ساختار اداره کشور چیست، خاطرنشان کرد: تا زمانی که احزاب شناسنامه‌دار و قدرتمند در عرصه سیاسی کشور حضور ندارند، صحبت از ائتلاف و همکاری سازمان‌یافته سیاسی، نوعی نمایش فرصت‌طلبی خواهد بود؛ چرا‌که دکتر پزشکیان، به‌ویژه در مدیریت عالی کشور، باید همکارانی را انتخاب کند که با شعارهای انتخاباتی، انتظارهای مردمی که ایشان را انتخاب کرده یا در انتخابات شرکت‌ نکرده‌اند، همسویی و همراهی داشته باشند. افرادی که با مدیریت خود، کشور را دچار بحران کرده‌اند و مشکلات کنونی را برای ایران به وجود آورده‌اند، نمی‌توانند در کنار رئیس‌جمهور منتخب به تغییر و بهبود شرایط کمک کنند؛ چرا‌که اگر چنین ظرفیتی داشتند، در زمان حضور در قدرت، خواسته‌های مردم را تأمین می‌کردند. عضو پیشین شورای مرکزی جبهه مشارکت در پایان نیز تأکید کرد: انتظار جامعه از مسعود پزشکیان، این است که افرادی را برای تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم به کار گیرد که توانایی علمی، تجربی و کارنامه مثبتی را در پاسخ به نیازهای عمومی داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها