|

2برابرشدن تقاضای برق تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰

‌تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۵۰، رشد دو برابری خواهد داشت و تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا، در گزارش‌های جدید، پیش‌بینی‌ شده است که تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های آینده، افزایش یابد، زیرا چندین کشور در سراسر جهان در حال عبور به سوی انرژی‌های سبز هستند. انتظار می‌رود تقاضای جهانی انرژی به موازات رشد جمعیت، صنعتی‌شدن و افزایش استفاده از فناوری‌های پیچیده مانند هوش مصنوعی، افزایش یابد.

‌تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۵۰، رشد دو برابری خواهد داشت و تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا، در گزارش‌های جدید، پیش‌بینی‌ شده است که تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های آینده، افزایش یابد، زیرا چندین کشور در سراسر جهان در حال عبور به سوی انرژی‌های سبز هستند. انتظار می‌رود تقاضای جهانی انرژی به موازات رشد جمعیت، صنعتی‌شدن و افزایش استفاده از فناوری‌های پیچیده مانند هوش مصنوعی، افزایش یابد. براساس ارزیابی‌های اخیر، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۵۰، در مقایسه با سال ۲۰۲۰، رشد دو برابری پیدا کند. جان کچام، مدیرعامل شرکت نیروی آمریکایی «نکست اِرا انرژی»، به‌تازگی اعلام کرده است که تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، احتمالا در هفت سال آینده، سه برابر خواهد شد. بخش‌های مختلفی، در رشد تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه‌های آینده نقش خواهند داشت که اولین آنها برقی‌سازی حمل‌ونقل است. چندین دولت در سراسر جهان استراتژی‌هایی را برای برقی‌کردن حمل‌ونقل عمومی و خصوصی، از جمله قطار، اتوبوس، کامیون و خودرو ایجاد کرده‌اند. این امر مستلزم سوئیچ گسترده از سوخت‌های فسیلی، به سمت منابع برق تجدیدپذیر است. در سال ۲۰۲۲، خودروهای برقی حدود دو درصد از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دادند، رقمی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵، به ۵۰ درصد افزایش یابد که نشان‌دهنده تغییر پیش‌بینی‌‌شده عظیم در تقاضای انرژی برای حمل‌ونقل خصوصی است.

همچنین انتظار می‌رود که صنعتی‌سازی جهانی، سهم زیادی در افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد، زیرا چندین صنعت سنگین به‌دنبال کربن‌زدایی فعالیت‌هایشان هستند. بسیاری از صنایع در حال سرمایه‌گذاری در هیدروژن سبز به‌عنوان جایگزین سوخت فسیلی هستند و انتظار می‌رود ارزش بازار هیدروژن سبز، با نرخ رشد مرکب سالانه ۳۱ درصد بین سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۳۲ افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی‌ می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت تولید جهانی هیدروژن سبز به ۱۵۰ گیگاوات، معادل حدود ۶۳۷۵۰ تن در روز برسد، زیرا دولت‌ها در سراسر جهان بر صنایع سنگین فشار می‌آورند تا انتشار کربن خود را کاهش دهند. براساس گزارش اویل‌پرایس، انتظار می‌رود رشد جهانی چندین بخش و فشار برای کربن‌زدایی، به افزایش شدید تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه‌‌های آینده کمک کند. با افزایش تقاضا، دولت‌ها در سراسر جهان در تلاش هستند ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود را برای حمایت از انتقال از سوخت‌های فسیلی گسترش دهند. با این حال، براساس سرعت سریع توسعه برخی از صنایع، مانند فناوری‌هایی که به دیتاسنترها نیاز دارند، بسیاری از کشورها اگر بخواهند مطمئن شوند توسعه اقتصادی به‌دلیل فقدان یک سیستم پاک متوقف نخواهد شد، باید ظرفیت انرژی سبز خود را سریع‌تر افزایش دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها