|

گفت‌وگوی جنجالی ترامپ و ایلان ماسک در ایکس

جنگ، دموکرات‌ها و مهاجرت بی‌ضابطه

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با ایلان ماسک، کارآفرین و سرمایه‌دار شناخته‌شده، در شبکه اجتماعی ایکس که ایلان ماسک مالک آن است، دوره چهارساله ریاست‌جمهوری جو بایدن را مورد حمله قرار داد.

جنگ، دموکرات‌ها و مهاجرت بی‌ضابطه

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با ایلان ماسک، کارآفرین و سرمایه‌دار شناخته‌شده، در شبکه اجتماعی ایکس که ایلان ماسک مالک آن است، دوره چهارساله ریاست‌جمهوری جو بایدن را مورد حمله قرار داد. این گفت‌و‌گوی جامع به‌ صورت صوتی از اسپیس در شبکه اجتماعی ایکس پخش شد اما به دلیل حمله  DDoS -نوعی حمله سایبری که سیستم را از درخواست داده اشباع می‌کند و سایت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تا سطح دسترسی را به حداقل برساند- با بیش از ۳۰ دقیقه تأخیر آغاز شد. با‌این‌حال برخی منابع گفتند که انجام چنین حمله سایبری صحت نداشته است. پس از پایان گفت‌وگو، هم دموکرات‌ها و رسانه‌های جریان حاکم، به انتقاد از آن پرداختند و باز هم خواستار آن شدند تا سیستم سانسور و ایجاد محدودیت بیان در شبکه ایکس هم اعمال شود؛ همان‌گونه که دیگر پلتفرم‌ها از جمله اینستاگرام و فیس‌بوک محتوای مخالف نگاه دموکرات‌ها و چپ‌ها را سانسور و محدود می‌کند.

بیش از ۱.۲ میلیون کاربر شبکه اجتماعی ایکس در این مصاحبه که «مکالمه» نام‌گذاری شده بود، حضور داشتند و انتقادهای گسترده ترامپ از عملکرد دولت بایدن و همراهان دموکراتش را می‌شنیدند. ایلان ماسک ۵۳ساله که پیش از این حمایتش را از ترامپ ابراز کرده بود، اشاره کرد که هدفش از دعوت ترامپ برای این گفت‌وگو آن بوده است که «رأی‌دهندگان آزاداندیش و مستقل» بتوانند تصمیم بهتری برای انتخابات ماه نوامبر بگیرند. ماسک پس از این مکالمه از کامالا هریس نیز دعوت کرد گفت‌وگوی مشابهی با او داشته باشد.

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با ماسک به انتقاد از سیاست خارجی دولت بایدن پرداخت و تأکید کرد که اگر او در رأس کار بود اوضاع نه‌تنها برای آمریکا، که برای جهان نیز طور دیگری رقم می‌خورد. ترامپ هشدار داد که رهبران کره شمالی، روسیه و چین «در اوج قرار گرفته‌اند» و استدلال کرد که کامالا هریس برای مقابله با آنها توانایی کافی ندارد.

ترامپ افزود: «من پوتین را می‌شناسم. من رئیس‌جمهوری چین را می‌شناسم. کیم جونگ‌‌اون را هم می‌شناسم و می‌دانم که آنها در اوج قرار گرفته‌اند. آنها باهوش و در‌عین‌حال شرورند و تمام تلاششان را می‌کنند که از کشورشان محافظت کنند». او افزود: «این چهره‌ها افراد سختی‌ هستند و وقتی کامالا هریس یا جو خواب‌آلود را در رأس کار ببینند، نمی‌توان کاری از پیش برد».

او همچنین درباره حمله احتمالی ایران به اسرائیل گفت که اگر او رئیس‌جمهور بود تهران «حمله نمی‌کرد». در شرایطی که نگرانی‌های جهانی از احتمال جنگ گسترده میان تهران و حزب‌الله لبنان با اسرائیل بالا گرفته است، ترامپ گفت: «اسرائیل منتظر حمله ایران است اما تهران حمله نمی‌کند، باور کنید».

او همچنین درباره سیاست‌هایش در قبال ایران ادعا کرد: «من نمی‌خواهم کار بدی در قبال ایران انجام دهم، اما اگر من بر سر کار بودم آنها می‌دانستند که نباید دست از پا خطا کنند. ایران در زمان من ورشکسته بود. به چین گفته بودم اگر از ایران نفت بخرد دیگر نمی‌تواند با آمریکا تجارت کند؛ بنابراین آنها پولی برای اقداماتشان نداشتند و هرگز به اسرائیل حمله نمی‌شد».

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ادامه از سیاست‌های بایدن در جریان جنگ روسیه و اوکراین انتقاد کرد و افزود: «پوتین بدون لفاظی‌های بایدن وارد اوکراین نمی‌شد». ترامپ همچنین بر حمایتش از ساخت گنبد آهنین در ایالات متحده تأکید و استدلال کرد که این گنبد می‌تواند دربرابر عوامل خارجی از آمریکا دفاع کند. نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده وعده داد: «ما بهترین گنبد آهنین را در جهان خواهیم داشت».

بحران مهاجرت بی‌ضابطه

ترامپ در بخش دیگری از گفت‌وگویش با اشاره به رکوردشکنی ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا خطاب به ماسک گفت: «ما در حال حاضر غرق شده‌ایم».

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درباره زادگاهش کوئینز گفت: «شما باید امشب اخبار مربوط به نیویورک را می‌دیدید! من آنجا را دوست دارم و می‌بینم کاری که با آن انجام می‌دهند وحشتناک است. آنها از آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی سرازیر شده‌اند. هیچ نظارتی بر ورود آنها نمی‌شود و هر مجرم و تروریستی به‌راحتی در پوشش مهاجر وارد آمریکا می‌شود».

ترامپ با اشاره به بیش از هشت میلیون مهاجری که در دوران ریاست‌جمهوری بایدن وارد آمریکا شده‌‌اند، گفت: «آنها از همه‌جا می‌آیند و آدم‌های مجرم و خطرناک بین آنها وجود دارد».

او در ادامه کامالا هریس، معاون جو بایدن‌ را مقصر دانست و گفت: «او می‌توانست مرز آمریکا و مکزیک را ببندد. همین الان هم می‌تواند مرزها را ببندد و بر ورود مهاجران کنترل داشته باشد، اما تنها وانمود می‌کند که می‌خواهد کاری انجام دهد... سه سال‌و‌نیم تمام گذشته است».

ترامپ همچنین وضعیت اقتصاد در دوران بایدن و هریس را بررسی و از افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها انتقاد کرد.

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو درباره تأثیر تورم بر آمریکایی‌ها گفت: «وضعیت به گونه‌ای است که اگر درآمدتان متوسط باشد، نمی‌توانید از پس هزینه‌ها برآیید. چهار پنج سال پیش مردم پول زیادی پس‌انداز می‌کردند، اما امروز با قرض‌گرفتن و خرج پس‌اندازشان زندگی می‌کنند». او در بخش دیگری از گفت‌وگویش اشاره کرد: «افزایش تورم در آمریکا ناشی از بالارفتن قیمت نفت است و اگر حمله هفت اکتبر رخ نمی‌داد و ایالات متحده افغانستان را رها نمی‌کرد، اکنون قیمت‌ها کمتر بود».

دیوانه‌های ‌ رادیکال

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویش با ماسک انتقادهای زیادی را نیز به کامالا هریس و معاون او تیم والز وارد کرد و افزود: «وضعیت کشور تحت رهبری آنها خطرناک خواهد بود». ترامپ کامالا هریس را «دیوانه چپ افراطی» خواند و افزود: «کامالا به مراتب لیبرال‌تر از برنی سندرز است. اگر قرار باشد او رئیس‌جمهوری آمریکا شود، شما دیگر کشوری نخواهید داشت».

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هشدار داد که ایالات متحده تحت رهبری دموکرات‌ها درحال «بدل‌شدن به مکانی بسیار خطرناک» است. او همچنین تیم والز را خطرناک توصیف کرد و او را «چپ رادیکال» نامید. ترامپ تأکید کرد که اگر والز بر سر کار بیاید «فکر نمی‌کنم کشور ما بتواند زنده بماند».

پیشنهاد به ماسک

مدیرعامل تسلا پیشنهاد تشکیل کمیسیون «زندگی در حد توان» را مطرح کرد و افزود که معتقد است هزینه‌های مازاد دولت، علت اصلی تورم است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین به ماسک پیشنهاد داد که ریاست کمیسیون بهره‌وری دولت را قبول کند.

ماسک از ترامپ پرسید «آیا موافقید که باید مخارج دولت را زیر ذره‌بین بگیریم و شاید چیزی مثل کمیسیون بهره‌وری دولت را تشکیل بدهیم؟»، ترامپ گفت حضور ماسک 

به‌ عنوان رئیس کمیسیون بهره‌وری «خیلی خوب خواهد بود» و دوست دارد که او این سمت را قبول کند. ماسک پاسخ داد که در صورت اجرای این طرح «خوشحال می‌شود بتواند کمک کند».

ماسک در مورد سیاست انرژی گفت: «نظر من این است که به‌تدریج به سمت اقتصاد انرژی پایدار گام برداریم». ترامپ و ماسک در مورد سرعت این تحول نظرات متفاوتی داشتند. ماسک گفت: «در حالت عادی بهتر است که با سرعت بیشتری به آن نقطه برسیم، نه کمتر. به نظر من، ما می‌توانیم بدون تخریب صنعت نفت و بدون ایجاد مشکل در کوتاه‌مدت به این هدف برسیم». ترامپ در ادامه درباره افزایش قیمت انرژی و پیامدهای مالی آن صحبت کرد. ترامپ درباره ایجاد انگیزه در حوزه اقتصاد گفت: «ما باید قیمت انرژی را پایین بیاوریم»؛ او افزود: «اگر می‌خواهیم با چین رقابت کنیم، باید انرژی زیادی تولید کنیم». ماسک گفت معتقد است صنایع نفت و گاز برای اقتصاد آمریکا ضروری هستند؛ او گفت: «به نظر من، ما نباید صنایع نفت و گاز و افرادی را که در این صنایع برای تأمین انرژی لازم و حمایت از اقتصاد زحمت کشیده‌اند، کم‌اهمیت جلوه دهیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها