|

زلنسکی:

روسیه باید صلح را بپذیرد

یک هفته پس از آغاز حمله غافلگیرانه ارتش اوکراین در روسیه، فرمانده ارتش اوکراین تأیید کرد که نیروهایش اکنون هزار کیلومتر مربع از خاک منطقه کورسک روسیه را در کنترل خود دارند.

روسیه باید صلح را بپذیرد

یک هفته پس از آغاز حمله غافلگیرانه ارتش اوکراین در روسیه، فرمانده ارتش اوکراین تأیید کرد که نیروهایش اکنون هزار کیلومتر مربع از خاک منطقه کورسک روسیه را در کنترل خود دارند. هم‌زمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت روسیه باید صلح را بپذیرد. زلنسکی گفت از مناطقی در روسیه که اکنون در کنترل اوکراین است، بارها برای حمله به خاک اوکراین استفاده شده بود و «ازبین‌بردن تروریست‌های روس در هرجایی که هستند، یک اقدام کاملا عادلانه است». او افزود روسیه برای دیگران جنگ به ارمغان آورد و اکنون جنگ به خانه خود او آمده است.

در همین حال، ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، در ویدئویی که در کانال تلگرامی رئیس‌جمهور این کشور منتشر شد، ضمن توضیح وضعیت خطوط مقدم جبهه به ولودمیر زلنسکی، بر تسلط ارتش اوکراین بر هزار‌و یک کیلومتر از منطقه کورسک روسیه تأکید کرد. ژنرال سیرسکی افزود: «نبرد در سراسر خطوط مقدم ادامه دارد» و «اوضاع تحت کنترل ما است».

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از غافلگیری اوکراین برای روسیه که از هفته گذشته در کورسک آغاز شد، نیروهای روسیه هنوز درگیر نبردهای شدید برای مقابله با وضعیت ایجادشده هستند. از دو‌ سال‌ونیم پیش که روسیه با یورش همه‌جانبه به اوکراین، جنگ در بخش‌های وسیعی از چهار استان اوکراین را آغاز کرد، این نخستین بار است که اوکراین توانسته معادله را به هم بزند و روسیه را در خاک خود با چالش روبه‌رو کند. به‌ نوشته آسوشیتدپرس، عملیات اوکراین در کورسک «بزرگ‌ترین حمله به خاک روسیه بعد از جنگ جهانی دوم است» و تصویری که روسیه از شکست‌ناپذیری خود در طول دهه‌ها ایجاد کرده بود، در وضعیت جدید تا حدی شکسته شده است.

چگونگی و جزئیات عملیات اوکراین محرمانه مانده و اهداف آن هنوز معلوم نیست، اما ارتش اوکراین توانسته که به تلاش بی‌وقفه روس‌ها در ماه‌های گذشته برای سست‌کردن توان دفاعی اوکراین در خطوط مقدم جنگ در شرق اوکراین پاسخ بدهد.

روسیه ابتدا رخنه اوکراین به خاک خود را کم‌اهمیت عنوان کرد و مدعی دفع یا مهار آن شد، اما رئیس‌جمهور روسیه تأیید کرد که کشیده‌شدن جنگ به خاک کشورش منجر به فرار بیش از صدهزار نفر از ساکنان غیرنظامی کورسک شده است.

ولادیمیر پوتین حمله اوکراین را کوشش کی‌یف برای توقف حمله مسکو در منطقه دونباس در شرق اوکراین و به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات احتمالی صلح در آینده توصیف کرد. به‌ گفته پوتین، اوکراین امیدوار بود حمله‌اش به نارضایتی و ناآرامی در روسیه منجر شود اما «شکست خورده» و «شمار داوطلبان برای پیوستن به ارتش روسیه افزایش یافته است».

الکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت کورسک، به ولادیمیر پوتین گزارش داده که نیروهای اوکراین تاکنون ۲۸ شهرک روسیه را به کنترل خود درآورده‌اند و حدود ۱۲۱ هزار نفر از ساکنان محل زندگی خود را ترک کرده‌اند. روسیه از آغاز حمله به اوکراین ادعا می‌کرد که زندگی مردم در روسیه تحت تأثیر جنگ قرار نگرفته است.

رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه نارضایتی شهروندانی را که ناچار به ترک خانه خود شده‌اند، سانسور می‌کنند، اما در ویدئوهایی که این جابه‌جاشدگان در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند، آنها از فرار از خانه ابراز ناخشنودی کرده و خواهان کمک پوتین بودند. با‌این‌حال، آندره گورولوف، یک ژنرال بازنشسته که اکنون نماینده پارلمان روسیه است، از ارتش به‌ دلیل ناتوانی در محافظت از مرز کورسک انتقاد کرد. کشیده‌شدن نبردها به خاک روسیه این پرسش را برانگیخته که آیا ارتش اوکراین برای این عملیات از تسلیحاتی که به‌تازگی از کشورهای عضو ناتو دریافت کرده، استفاده کرده است یا نه. شماری از کشورهای غربی متحد کی‌یف از بیان اینکه برای استفاده اوکراین از کمک نظامی‌شان در عملیات ضربه‌زدن به روسیه به این کشور مجوز داده‌اند، خودداری کرده‌اند و با نگرانی از تشدید تنش در روابط خود و ناتو با مسکو نمی‌خواهند روسیه کار را به جنگ علیه ناتو بکشاند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها