|

گزارشی از کشاورزان خرد دره‌ای دورافتاده در هند که هم‌اکنون مالک یک برند جهانی قهوه هستند

کافه جهانی کشاورزان آراکو

گشایش کافه آراکو در پاریس در سال 2017 ورود هند به باشگاه جهانی قهوه تخصصی را رقم زد. کشاورزان بومی ساکن دره آراکو واقع در مرز آندرا پرادش و اودیسا، هند را به چنین جایگاهی رسانده‌اند.

کافه جهانی کشاورزان آراکو

‌روهینی موخرجی: گشایش کافه آراکو در پاریس در سال 2017 ورود هند به باشگاه جهانی قهوه تخصصی را رقم زد. کشاورزان بومی ساکن دره آراکو واقع در مرز آندرا پرادش و اودیسا، هند را به چنین جایگاهی رسانده‌اند.

ماجرای قهوه آراکو به سال 2000 بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که بنیاد ناندی تعاملات خود را با جامعه محلی آغاز کرد. بنیاد ناندی با آگاهی از میراث فرهنگی و تاریخی منحصر‌به‌فرد تلاش کرد تا جوامع بومی آدیواسی، درک عمیق‌تری از فرهنگ و محیطی که در آن زندگی می‌کردند، به دست آورند.

 در آن زمان کشاورزان بومی به کشت سنتی متکی بودند و کم‌کم با شیوه‌های کشاورزی مدرن آشنا شدند. حوالی سال 2005، این کشاورزان برای رشد و بهبود کیفیت محصولات قهوه خود همکاری با بنیاد ناندی را شروع کردند.

کشت قهوه معامله‌ای برد-برد برای کشاورزان و طبیعت بود؛ برای کشاورزان از آن جهت که درآمد بالایی داشت و برای طبیعت از آنجا که قهوه در سایه رشد می‌کرد و نیاز به توسعه جنگل‌شکاری بود.

گذشته از این، کشت قهوه می‌توانست در طول سال برای ساکنان محلی و اعضای خانواده‌شان اشتغال ایجاد کند.

سرتاسر دره در یک بازه زمانی کوتاه 10-15‌ساله از این رو به آن رو شد و حالا کشاورزان دره آراکو صاحب بزرگ‌ترین تعاونی کشاورزان قهوه ارگانیک در جهان هستند. این دستاورد طلایی سبب شد که سالانه جشنواره‌های جنگلی بزرگی در این منطقه برگزار شود و ۴۹ میلیون درخت جدید در آنجا متولد شود. گذشته از این، پیدایش یک برند جهانی قهوه ارگانیک با فروشگاهی شاخص در پاریس و صادرات آن به بیشتر از 12 کشور جهان دستاورد دیگر کشاورزان این منطقه است.

 این روزها کشاورزان بومی و خانواده‌هایشان وارد تجارت قهوه و فلفل شده‌اند و برخی باغ‌های اختصاصی خود را دارند. آنها همچنین به کشت برنج، حبوبات و ارزن با استفاده از کشاورزی ارگانیک باز‌زا مشغول هستند و شاهدی زنده بر کارایی الگویی به شمار می‌آیند که امنیت اقتصادی و بوم‌شناختی را تضمین می‌کند. آراکو شاهدی بر قدرت مشارکت دموکراتیک در قالب تعاونی کشاورزان بومی است که اکنون دارای بیش از 40 هزار عضو است و به‌طور منظم انتخابات دموکراتیک برگزار می‌کند و یک نهاد اجرائی را که نیمی از اعضای آن زن هستند، در کنار خود دارد.

 آراکو مصداق بارزی است از اینکه چگونه می‌توان از جهانی‌شدن برای توسعه کشاورزی خرد در گوشه‌ای دورافتاده از جهان بهره گرفت. این کشاورزان از الگوهای نوآورانه تأمین مالی استفاده می‌کنند که توسط شرکت‌های اروپایی ارائه شده‌اند و کارشناسان بین‌المللی قهوه برای نظارت بر اجرای 19 استاندارد قهوه کلاس جهانی به دره تردد می‌کنند. همچنین یک فروشگاه شاخص در پاریس و تعداد زیادی از فروشگاه‌های شریک آن قهوه‌های ویژه‌ای را می‌فروشند که در اینجا کشت می‌شود.

کافه آراکو پس از کسب موفقیت در پاریس، یکی از خاص‌ترین شعبه‌هایش را در بنگلور هند در سال 2021 افتتاح کرد و آنجا در کنار عرضه بهترین قهوه و خوراکی‌ها، یک فضای فرهنگی تعاملی ایجاد کرده است تا الگوهای اقتصادی و درآمدزایی خود را ترویج کند.

‌جالب است بدانید تجهیزات تخصصی و منحصربه‌فرد قهوه که در سایه همکاری با برند نروژی «آندرسون و وُل» ساخته شده است، نخستین بار در فرانسه و سپس سال 2018 در هند عرضه شد. آراکو همچنین رستورانی را در جنوب بمبئی گشوده است.

قهوه آراکو هم‌اکنون یک شرکت لوکس با اثرگذاری اجتماعی-اقتصادی و بوم‌شناختی بالاست که نشان داده چگونه هند می‌تواند در سراسر زنجیره ارزش از خاک تا بسته‌بندی در سطح جهانی برتری یابد.

‌برای تیم ناندی مایه افتخار است که قهوه آراکو یکی از اقلام ارزشمند در هدایای دولت هند بود که در نشت سران گروه 20 در سال 2023 به سران کشورهای مدعو عرضه شد.

جشنواره سالانه «جواهر آراکو»، جشن برداشت قهوه و قدردانی از کشت‌کاران قهوه آراکو، برنامه‌هایی است که به پاس سهیم‌بودن در خلق این قهوه کلاس جهانی، برگزار می‌شود.

‌این رویداد بیش از 20 هزار خانواده کشاورز و متخصص قهوه را از سراسر جهان گرد‌هم می‌آورد تا قهوه‌های خارق‌العاده اینجا را کشف کنند. بیش از هزارو 800 قطعه‌‌زمین کوچک مختص قهوه در هر فصل با فنجان‌های قهوه حرفه‌ای مطابق با پروتکل‌های بین‌المللی مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد.

از سال 2009، این رویداد بیش از 40 داور بین‌المللی را با کشت‌کاران آراکو برای رسیدن به کیفیت عالی قهوه کنار هم گرد آورده است. این تعاملات وسوسه‌کننده سبب پیاده‌سازی بهترین روش‌های کشت و فراوری قهوه مطابق استانداردهای بین‌المللی شده است و هر سال کیفیت دانه‌های قهوه بهتر می‌شود.

کشت‌کاران آراکو برای توسعه پایدار تلاش می‌کنند و مراقب محیط زیست هستند. آنها به صورت مداوم درباره شرایط اقلیمی منطقه خود در حال یادگیری هستند تا سلامت بوته‌های قهوه را ارتقا دهند و کربن آلی خاک را بازسازی کنند و چشم‌انداز قهوه آراکو را به سمت افق‌های جدیدی ببرند. نشانه این تلاش‌ها در فنجان‌های قهوه این منطقه نمودار شده است. با غنی‌ترشدن خاک، طعم قهوه بهبود داشته است و هم‌اکنون کشاورزان دره آراکو شانزدهمین دوره جشنواره سالانه خود را 

برگزار می‌کنند.

‌حالا قهوه‌های کشت‌شده از 100، امتیاز 94 را از ارزیابان حرفه‌ای گرفته‌اند.

«جواهر» آراکو به مدد شهرت جهانی اکنون در بیش از 42 کشور ازجمله کره‌جنوبی، ژاپن، فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا عرضه می‌شود. به‌مدد این رویداد، یک برند قهوه بین‌المللی با خاستگاه هندی رشد کرده که کشاورزان بومی خرد آن را تولید کرده و به خریدار و مصرف‌کنندگان سرتاسر جهان ارسال می‌کنند.

بنیاد راکفلر سال 2020 «جایزه جهانی غذا» را به الگوی «اقتصاد آراکویی» اهدا کرد؛ چراکه این برند توانسته است نماد تنوع زیستی، غنای کربنی و ایجاد ثروت برای کشاورزی باشد. «جایزه بذر آینده» هم از سوی «مؤسسه فناوران غذایی» در سال 2023 به اقتصاد آراکویی تعلق گرفت. الگوی کشاورزان آراکویی اکنون در دیگر مناطق جغرافیایی هند مورد استفاده قرار گرفته است. مناطقی که با واقعیت‌های پیچیده ارضی درگیر هستند مانند منطقه ویدارباها در ماهاراشترا، مناطق خالی از سفره‌های زیرزمینی در پنجاب و مناطق مرزی فراموش‌شده در شمال اوتار پرادش.

ایستگاه بعدی قهوه آراکو می‌تواند آمریکای شمالی یا خاورمیانه باشد. این داستان «رویش هند» و «مأموریت خودکفایی» این کشور است. برای اطلاعات بیشتر درباره این برند جهانی می‌توانید به نشانی www.arakucoffee.in و www.arakucoffee.com سر بزنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها