|

بیانیه جمعی از سفرا و کارگزاران پیشین عرصه دیپلماسی و نخبگان سیاسی

درخصوص تحولات اخیر دولت چهاردهم

انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران روزنه جدیدی را درخصوص تحولات سیاسی کشور به روی مردم ایران و نیز جهانیان گشوده است. رأی اکثر مردمی که در این انتخابات شرکت کردند به شخصیتی تعلق گرفت که شعار وی تلاش برای تحقق حق و عدالت از طریق تغییر و تحول در سیاست‌ها و رویکردهای نامطلوب گذشته بود؛

درخصوص تحولات اخیر دولت چهاردهم

انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران روزنه جدیدی را درخصوص تحولات سیاسی کشور به روی مردم ایران و نیز جهانیان گشوده است. رأی اکثر مردمی که در این انتخابات شرکت کردند به شخصیتی تعلق گرفت که شعار وی تلاش برای تحقق حق و عدالت از طریق تغییر و تحول در سیاست‌ها و رویکردهای نامطلوب گذشته بود؛ با این امید که همه اقشار ملت، آینده روشن و نویدبخشی را در پیش‌رو داشته باشند. سخنان دلگرم‌کننده و گیرای دکتر پزشکیان در روزهای قبل از انتخابات، همراه با صفا و صداقت و سادگی بارز ایشان، چشم‌ها و دل‌های بسیاری را متوجه خود کرد و جان‌های فراوانی را جلا بخشید. با قوام‌یافتن تدریجی دولت جدید، نگاه‌های مردم به سوی اقدامات و تحرکات رئیس دولت، تیز و کنجکاوانه شد. این کنجکاوی نه‌تنها روشی مداخله‌جویانه و مَنِشی آزاردهنده نیست، بلکه نوعی مشارکت و کنشگری در حوزه سیاسی و اجتماعی کشور محسوب می‌شود که در نظام‌های مبتنی بر اراده و آرای جمهور مردم قابل مشاهده است. ما، به‌عنوان آحادی از مردم که رأی خود را آگاهانه در سبد دکتر پزشکیان نهادند، بنا داریم که از هر‌گونه پیش‌داوری و نقد غیر‌منصفانه درمورد عملکرد رئیس‌جمهور جدید پرهیز کنیم تا دولت منصوب ایشان مستقر و با فراغ بال به انجام خدمت خود بپردازد. اما این همراهی مشفقانه نمی‌تواند رافع نگرانی‌هایی شود که بازتاب برخی تصمیمات دور از انتظار و بروز برخی اتفاقات ناگوار می‌باشد. در وهله نخست، ما همانند بسیاری از حامیان دکتر پزشکیان، انتظار داشتیم که وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور در عمل حاملان صادق و مجریان وفادار به وعده‌های ایشان در دوران انتخابات باشند تا بارقه‌های امید و خوش‌بینی، کم‌سو و یا ناپدید نشود. تحقق شعارها و سیاست‌های رئیس‌جمهور مستلزم همراهی همراهانی است که خود به آن شعارها باورمند و وفادار باشند. ما ضمن آگاهی از تنگناهای موجود، امیدواریم که انتظارات برحق خیرخواهان و حامیان رئیس‌جمهور محترم توسط اعضای دولت جدید مورد توجه جدی واقع شود و به وادی فراموشی سپرده و یا بی‌اهمیت تلقی نشود. در مرحله بعد، ما بسی مسرور و امیدوار بودیم که در کنار رئیس‌جمهور مردمی، شخصیتی فرهیخته، اندیشمند، متدین، غیور، متخصص و کارآمد مثل دکتر محمدجواد ظریف فعالانه و مشتاقانه مشغول خدمت به ملک و ملت است. هیچ‌کس نمی‌تواند نقش تأثیرگذار دکتر ظریف در پیروزی درخشان رئیس‌جمهور محترم در انتخابات اخیر را نادیده انگارد. ما سال‌های سال با دکتر ظریف از نزدیک کار کرده‌ایم و به توانایی‌های وی در عرصه سخت و پیچیده دیپلماسی واقف هستیم؛ توانایی‌هایی که در کمتر کسی سراغ داریم. اغراق نیست اگر بگوییم که دکتر ظریف یکی از برجسته‌ترین و کارآمدترین دیپلمات‌ها در صحنه بین‌المللی است. بی‌تردید استفاده از ظرفیت، تجربه و تخصص دکتر ظریف ارزش‌افزوده‌ای برای دولت جدید در حفظ و حراست از منافع ملی کشور خواهد بود. انتظار ما از رئیس‌جمهور فهیم و دردآشنا این است که به هر طریق ممکن اجازه ندهد که دولت وی از توانایی‌ها و خدمات ارزنده و کارساز فرزندان شایسته و امین و غیور کشور محروم بماند. عقده‌ها، حسادت‌ها، توهین‌ها، تهمت‌ها و بی‌وفایی‌ها نباید چشم ما را بر ضرورت حضور و مشارکت فرزندان رشید و سرافراز این ملت در دولت جدید ببندد؛ که اگر ببندد، آیندگان ما را نخواهند بخشید. تاریخ ایران سرشار از این نابخشودگی‌های عبرت‌آموز است.

ما، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی و در حد توان و تخصص خود، آماده کمک به دولت جدید می‌باشیم و برای این دولت در خدمتگزاری به ملت شریف ایران از درگاه خدای بزرگ توفیق روزافزون مسئلت می‌کنیم.

اسامی امضاکنندگان این بیانیه را در سایت شرق بخوانید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها