|

گزارشی از ادعاهای ضدایرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

در شرایطی که با آغاز به کار کنوانسیون حزب دموکرات برای تعیین نامزد رسمی این حزب، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد حساس‌ترین مقطع خود شده است، طرح ادعاهای ضد‌ایرانی از جانب ایالات متحده، عملا فضای جدیدی را به وجود آورده است.

گزارشی از ادعاهای ضدایرانی 
در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

مهدی بازرگان: در شرایطی که با آغاز به کار کنوانسیون حزب دموکرات برای تعیین نامزد رسمی این حزب، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد حساس‌ترین مقطع خود شده است، طرح ادعاهای ضد‌ایرانی از جانب ایالات متحده، عملا فضای جدیدی را به وجود آورده است. اگرچه این دست اتهامات تازگی ندارد و در انتخابات گذشته هم مشابه همین ادعاها درباره ایران، روسیه و چین مطرح شد، اما با توجه به داغ‌شدن تنور رقابت‌ها بین کامالا هریس و دونالد ترامپ اکنون سعی شده‌ با کوبیدن بر طبل تقابل با تهران از آن به‌ عنوان یک برگ برنده انتخاباتی استفاده شود. همچنان که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده با طرح ادعاهای واهی به طور رسمی ایران را مسئول حملات سایبری به ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری اعلام کردند. به نوشته انتخاب، اف‌بی‌آی و چند آژانس اطلاعاتی دیگر در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که ایران در نفوذ سایبری به کارزار دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، و همچنین تلاش برای هک‌کردن ستاد انتخاباتی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری، دست داشته است.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در بیانیه مشترک خود ادعا کرده‌اند: «ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده‌ای از سوی ایران در این دوره انتخابات بوده‌ایم». این اطلاعیه می‌گوید که هکرهای وابسته به ایران مسئولان ستادهای هر دو نامزد احزاب سیاسی آمریکا در انتخابات ریاست‌‌جمهوری را هدف قرار داده بودند. بنابر ادعای مقامات فدرال ایالات متحده، هدف ایران از این تهاجم سایبری، نه‌تنها ایجاد اختلاف در جامعه آمریکا، بلکه شکل‌دادن به نتیجه انتخابات آمریکا با توجه به تأثیری است که این انتخابات می‌تواند بر امنیت ملی ایران داشته باشد.

واکنش ایران

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که اگر دولت آمریکا درباره ادعای دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور صادق است، اسناد خود را در اختیار ما قرار دهد. نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به رسانه‌های آمریکایی درباره بیانیه مشترک نهادهای اطلاعاتی و سایبری راجع‌به دخالت کشورمان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تأکید کرد: «چنین ادعاهایی بی‌اساس و فاقد هرگونه وجاهت است. همان‌طورکه قبلا هم اعلام کرده‌ایم، ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد. اگر دولت آمریکا در این ادعا صادق باشد، اسناد خود را در اختیار ما قرار دهد تا پاسخ ما را دریافت کنند».

پیش ‌از این نیز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سؤالات درباره گزارشی از مایکروسافت در مورد دخالت ایران در انتخابات آمریکا از طریق حملات سایبری تصریح کرد: «ایران قربانی عملیات تهاجمی سایبری مختلفی علیه زیرساخت‌ها، مراکز خدمات عمومی و صنایع کشور بوده است. قدرت سایبری ایران دفاعی و متناسب با تهدیداتی است که با آن مواجه می‌شود». همان زمان ستاد انتخاباتی ترامپ از هک‌شدن برخی از ارتباطات داخلی خود خبر داده و برخی طرف‌ها را مقصر دانست و خود ترامپ هم بدون ارائه سند و مدرکی آن را به عواملی از ایران نسبت داد.

بازی ضدایرانی ترامپ و هریس

به دنبال این ادعای ضدایرانی، بیانیه کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواه، اندکی پس از آن منتشر شد که وب‌سایت خبری پولتیکو گزارش داد که در ماه جولای شروع به دریافت ایمیل‌هایی از یک منبع ناشناس کرده، مبنی بر اینکه اسناد معتبری را از داخل این کارزار ارائه می‌دهد، از جمله گزارشی درباره «آسیب‌پذیری‌های احتمالی جی‌دی ونس»، معاون ترامپ. در سوی دیگر، استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ هم در بیانیه‌ای مدعی شد: «این اسناد به‌ طور غیرقانونی از منابع خارجی متخاصم با ایالات متحده به ‌دست آمده‌اند تا در انتخابات ۲۰۲۴ مداخله کنند و در روند دموکراسی ما هرج‌ومرج ایجاد کنند». او در ادامه در سخنانی بی‌پایه‌واساس، انگشت‌ اتهام را به سمت عواملی مرتبط با ایران گرفت و بدون ارائه مدرک ادعا کرد: «ایرانی‌ها می‌دانند ترامپ مانند چهار سال اول حضورش در کاخ سفید، اقدامات تروریستی آنها را متوقف خواهد کرد». دونالد ترامپ هم در بیانیه‌ای با تهدید تهران اعلام کرد: «ایران متوقف نخواهد شد، زیرا دولت ما ضعیف و ناکارآمد است. اما این مدت طولانی نخواهد بود». البته در جریان ترور ناموفق ترامپ هم مجددا انگشت اتهام به سوی تهران نشانه رفته بود که نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در همان زمان و در پاسخ به ادعای واهی ستاد انتخاباتی ترامپ تصریح کرده بود: «تهران هدف یا برنامه‌ای برای تهاجم سایبری ندارد و موضوع انتخابات آمریکا مسئله داخلی این کشور است و ایران دخالتی در آن ندارد».

قبل‌تر هم رویترز در گزارشی نوشته بود که ترامپ در ماه جولای از یک سوء‌قصد جان سالم به در برد. در‌حالی‌که طبق اعلام مقامات رسمی و امنیتی آمریکا هیچ نشانه‌ای از ارتباط ایران با عامل تیراندازی به ترامپ وجود نداشته، اما شبکه سی‌ان‌ان آمریکا ماه گذشته گزارش داد که ایالات متحده اطلاعاتی درباره توطئه ایران علیه ترامپ در دست دارد. ایران چنین اتهاماتی را رد کرده است. یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا پیش‌تر و در ماه جولای در یک جلسه توجیهی به خبرنگاران گفته بود که مطابق ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا، تهران و مسکو ترجیح‌های خود درباره ریاست‌جمهوری آمریکا را مانند دوره‌های گذشته حفظ کرده‌اند. بنابر مدعای این مقام آمریکایی عوامل ایرانی تلاش خواهند کرد تا به جمهوری‌خواهان ضربه بزنند، در‌حالی‌که روسیه تلاش‌هایی را برای لکه‌دارکردن دموکرات‌ها در دستور کار خود دارد. البته شرکت گوگل هم در گزارشی مدعی شد که هکرهای تحت حمایت ایران در حملات سایبری به ستادهای انتخاباتی «کامالا هریس»، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دست داشته‌اند. در این گزارش ادعا شده است که گروه هکری «ای‌پی‌تی۴۲» برخی چهره‌های تأثیرگذار در اسرائیل و آمریکا از جمله مقام‌های دولتی و ستادهای انتخاباتی را هدف قرار داده است. در همین‌ زمینه ستاد انتخاباتی کامالا هریس 

۱۶ مرداد/۶ آگوست از حمله هکرهای خارجی خبر داده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها