|

پوتین در چچن: «ما با شما شکست‌ناپذیریم»

بزرگ ترین حمله پهپادی اوکراین علیه روسیه

در حالی که تهاجم بی‌سابقه اوکراین به خاک روسیه در منطقه کورسک ادامه دارد، مقامات مسکو می‌گویند کی‌یف با حمله پهپادی گسترده‌ای پایتخت روسیه را هدف قرار داده است.

بزرگ ترین حمله پهپادی اوکراین علیه روسیه

در حالی که تهاجم بی‌سابقه اوکراین به خاک روسیه در منطقه کورسک ادامه دارد، مقامات مسکو می‌گویند کی‌یف با حمله پهپادی گسترده‌ای پایتخت روسیه را هدف قرار داده است.

مقامات روسی روز گذشته گزارش دادند که مسکو تحت یکی از بزرگ‌ترین حملات پهپادهای اوکراینی از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است. به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات روسیه اعلام کردند که تمام پهپادهای اوکراینی را که به سمت پایتخت در حرکت بودند نابود کردند. روسیه مدعی شد در طول شب ۴۵ پهپاد اوکراینی از جمله ۱۱ فروند آن را بر فراز مسکو سرنگون کرده است. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، در کانال تلگرامی خود نوشت: «این یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های تمام دوران برای حمله به مسکو با استفاده از پهپادها بود. دفاع قوی در اطراف پایتخت باعث شد همه پهپادها قبل از اینکه به اهداف مورد نظرشان برخورد کنند، سرنگون شوند». برخی از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی روسیه نیز ویدئوهایی از هواپیماهای بدون سرنشین را که ظاهرا از سوی سیستم‌های پدافند هوایی منهدم می‌شوند، به اشتراک گذاشتند. در همین حال،‌ الکساندر بوگوماز، فرماندار منطقه بریانسک که هم‌مرز با اوکراین است، از حمله گروهی پهپادها به آن منطقه خبر داد اما گفت که همه ۲۳ هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده‌اند. حملات پهپادهای اوکراینی در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای کی‌یف به پیشروی در منطقه کورسک غربی روسیه ادامه می‌دهند. در حالی که اوکراین درگیر یک جنگ زمینی در شرق است، روس‌ها نیز به آرامی به سمت جلو حرکت می‌کنند که هزینه سنگینی برای هر دو طرف دارد. اوکراین در تلاش برای تضعیف پتانسیل جنگی روسیه، پالایشگاه‌های نفتی و فرودگاه‌ها را هدف قرار داده و همچنین چندین‌بار پایتخت را هدف گرفته است. تهاجم غافلگیرانه اوکراین به روسیه با موفقیت شگفت‌انگیزی همراه بوده و پویایی جنگ را تغییر داده است. با این حال کارشناسان می‌گویند مشخص نیست اوکراین تا چه زمانی می‌تواند سرزمینی را که در کورسک تصرف کرده است، حفظ کند. همچنین جبهه دیگری در نبرد زمینی میان ارتش روسیه و اوکراین باز شده و موفقیت‌های کورسک در حالی به دست می‌آید که اوکراین همچنان موقعیت خود در منطقه صنعتی شرقی دونباس را از دست می‌دهد. مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، در گزارش روزانه خود اعلام کرد که اوکراینی‌ها در حمله خود به کورسک که اکنون در هفته سوم است، پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

خبرگزاری دولتی روسیه به نام تاس هم به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که از زمان آغاز حمله اوکراین به روسیه در روز ششم آگوست ۳۱ نفر کشته شده‌اند. به گفته این منبع، ۱۴۳ شهروند روسیه نیز مجروح شده‌اند که ۷۹ نفر از آنها از جمله چهار کودک در بیمارستان بستری هستند. اندیشکده واشنگتن گفت که به نظر می‌رسد نیروهای اوکراینی در حال حمله به پل‌های بیشتری از روسیه با هدف پیشروی در غرب هستند. اگرچه جزئیات کمی از عملیات نیروهای اوکراینی در دسترس است، به نظر می‌رسد کی‌یف فعالانه به دنبال جلوگیری از عبور روس‌ها از رودخانه است. حملات اوکراین به سه پل روی رودخانه سیم در کورسک، می‌تواند نیروهای روسیه را بین رودخانه، نیروهای کی‌یف و مرز اوکراین به دام بیندازد. در همین حال عکس‌های ماهواره‌ای که روز گذشته از سوی آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شد، آتش‌سوزی قابل توجهی را در نزدیکی روستای کراسنوکتیابرسکوئه نشان داد. این آتش‌سوزی روز سه‌شنبه در ساحل شمالی رودخانه سیم کورسک ظاهر شد و به نظر می‌رسد آتش‌سوزی دیگری هم در خود روستا رخ داده است. چنین آتش‌سوزی‌هایی پس از حملات جنگنده‌ها رایج است و اغلب نشان می‌دهد که نبردهای خط مقدم تا کجا پیشرفت کرده است. حملات پهپادی به خاک روسیه در حالی است که اوکراین از مذاکره با متحدان خود برای دریافت سامانه‌های هوایی جدیدتر خبر داده است. ولودیمیر زلنسکی در این خصوص گفت: «امروز ما با شرکای خود درباره کار در زمینه دفاع هوایی و دریافت سامانه‌های جدید برای اوکراین بحث کردیم. ما در حال آماده‌سازی قوای تقویتی و دفاع از پوکرووسک و تورتسک هستیم. وضعیت دشوار است، اما سربازان ما هر کاری برای ازبین‌بردن اشغالگر انجام می‌دهند». او پیش از این تأکید کرده بود که اگر متحدان اوکراین محدودیت‌های استفاده از تسلیحات دوربرد را لغو کنند، اوکراین «نیازی به ورود فیزیکی به‌ویژه به منطقه کورسک برای محافظت از شهروندان اوکراینی خود در نواحی مرزی و از بین بردن پتانسیل روسیه برای تجاوز نخواهد داشت». مقامات محلی تأیید کرده‌اند تعداد شهروندانی که از منطقه کورسک گریخته‌اند یک بار دیگر افزایش یافته است. بنا بر آمارهای اعلام‌‌شده، از زمان آغاز تهاجم اوکراین ۱۲۲ هزار شهروند روسی از ۹ منطقه مرزی خارج شده‌اند. این افراد در ۱۷۹ مرکز اقامت موقت در ۲۷ ناحیه روسیه اسکان داده شده‌اند. وزارت موقعیت‌های اضطراری روسیه همچنین حدود دو هزار و ۵۰۰ تن کمک‌های بشردوستانه شامل بسته‌های مواد غذایی را میان مردم جنگ‌زده کورسک توزیع کرده است.

پوتین در چچن

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سفری غیرمنتظره برای اولین‌بار پس از ۱۳ سال از جمهوری مسلمان‌نشین چچن دیدار کرد. این سفر در بحبوحه تشدید تنش‌ها و درحالی‌که حمله اوکراین به غرب روسیه وارد هفته سوم خود می‌شود، صورت گرفت. در این سفر پوتین توسط رمضان قدیروف، رهبر جنجالی چچن و وفادار به پوتین که از حامیان اصلی تلاش‌های نظامی روسیه در اوکراین بوده است، مورد استقبال قرار گرفت. پوتین در این دیدار از آکادمی نیروهای ویژه که به نام او نام‌گذاری شده‌، بازدید کرد. در این آکادمی داوطلبان پیش از اعزام به اوکراین آموزش می‌بینند. پوتین خطاب به این جنگجویان درحالی‌که تعهد آنها را می‌ستود، تأکید کرد که تا زمانی که روسیه چنین مردانی داشته باشد، این کشور «شکست‌ناپذیر» باقی خواهد ماند. قدیروف در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بیش از ۴۷ هزار جنگجو از جمله داوطلبان در این مرکز آموزش دیده‌اند.

مبارزان چچنی در هر دو طرف درگیری در جنگ اوکراین و روسیه حضور دارند و ریشه این اختلافات عمیق به مبارزه چچن برای استقلال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بازمی‌گردد. از یک سو داوطلبان چچنی طرفدار کی‌یف به یاد جوهر دودایف، اولین رهبر مستقل چچن با نفوذ روسیه مخالف هستند و از نظر ایدئولوژیک متعهد به نبرد با مسکو و متحدان محلی آن هستند. از سوی دیگر، نیروهای چچنی وفادار به رمضان قدیروف، رهبر فعلی چچن و مورد حمایت مسکو، از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند. نیروهای قدیروف، معروف به «قدیروتسکی» فعالانه در نبردهای کلیدی، از جمله محاصره ماریوپل و سایر مناطق درگیری در جنوب و شرق اوکراین شرکت داشته‌اند. پوتین همچنین از قبر پدر قدیروف، احمد قدیروف، رهبر سابق چچن که در سال ۲۰۰۴ در جریان بمب‌گذاری در یک استادیوم کشته شد و نیز از یک پایگاه فرماندهی و یک مسجد در گروزنی، مرکز این منطقه خودمختار بازدید کرد. براساس گزارش رسانه دولتی روسیه، در پایان روز و در گفت‌وگوی میان پوتین و رهبر چچن، رمضان قدیروف از «ده‌ها هزار» نیروی ذخیره آماده به جنگ با اوکراینی‌ها خبر داد. این گزارش‌ها مشخص نکردند که آیا این جنگجویان برای دفع حمله کی‌یف به منطقه کورسک روسیه اعزام می‌شوند یا خیر. کرملین پس از سال‌ها آشفتگی برای حفظ ثبات قفقاز شمالی به قدیروف تکیه کرده است. گروه‌های حقوق بین‌الملل، نیروهای امنیتی منتسب به قدیروف را به قتل‌های غیرقانونی، شکنجه و ربودن مخالفان متهم کرده‌اند، اما مقامات روسی همواره درخواست‌های مکرر برای تحقیقات را رد کرده‌اند.

در خلال شورش نافرجام به رهبری یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدور واگنر، کرملین از جنگجویان چچن خواست به دفاع از مسکو کمک کنند. با این حال، برخی از مفسران هشدار داده‌اند که قدرت و جاه‌طلبی‌های روزافزون رمضان قدیروف در نهایت می‌تواند چالشی برای دولت مرکزی روسیه باشد. نه کرملین و نه قدیروف دلایل روشنی برای سفر غیرمنتظره پوتین به چچن ارائه نکرده بودند. قدیروف تنها اشاره کرد که پوتین «برنامه شلوغی» داشت. در بعدازظهر همان روز، پوتین برای گفت‌وگوهای بیشتر با قدیروف در اقامتگاهش در گروزنی دیدار کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها