|

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با «شرق» مطرح کرد‌

ضرورت تکمیل سامانه املاک و اسکان در دولت چهاردهم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان انتقاداتی درباره عدم تکمیل سامانه املاک و اسکان پرداخت و گفت: تکمیل سامانه املاک و اسکان را به وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی دولت چهاردهم متذکر می‌شویم.

ضرورت تکمیل سامانه املاک و اسکان  در دولت چهاردهم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان انتقاداتی درباره عدم تکمیل سامانه املاک و اسکان پرداخت و گفت: تکمیل سامانه املاک و اسکان را به وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی دولت چهاردهم متذکر می‌شویم. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ‌«شرق» درباره ضرورت تکمیل سامانه املاک و اسکان در دولت چهاردهم و دلیل ایجاد این وقفه در تکمیل سامانه گفت: ما در مجلس قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها را تصویب کردیم و علاوه ‌بر ‌این قانون، اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز تصویب شد تا به این وسیله از مالکان این خانه‌ها که اقدام به عرضه مسکن خود نمی‌کنند، مالیات اخذ شود. کوچکی‌نژاد در ادامه بیان کرد: در زمان تصویب این قانون تصور می‌کردیم که با وضع مالیات بر خانه‌های خالی می‌توانیم این خانه‌ها را به چرخه عرضه بیاوریم و به این وسیله عرضه مسکن را افزایش دهیم و افرادی که برای تأمین هزینه مسکن خود مشکل دارند به این وسیله شرایط را برای آنها تسهیل می‌کنیم. کوچکی‌نژاد با بیان اینکه هدف از تصویب این قانون این بود که قیمت خانه‌ها پایین بیاید و اگر هم فرد حاضر به ارائه و عرضه مسکن خود نباشد باید مالیات آن را بپردازد، افزود: اما متأسفانه نتوانستیم این قانون را به‌خوبی اجرا کنیم و اطلاعات خانه‌های خالی به‌‌طور کامل در سامانه املاک و اسکان بارگذاری نشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: حجم بالای خانه‌های خالی که در کشور وجود دارد، باید به چرخه خدمات‌دهی به مردم وارد شوند. هدف از بارگذاری اطلاعات آنها در سامانه املاک و اسکان نیز همین بود، اما دستگاه‌های مختلف در ارائه اطلاعات خود به این سامانه کوتاهی کردند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف موظف به همکاری با وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت برای تکمیل سامانه املاک و اسکان هستند، اما در این چند سال شاهد این همکاری نبوده‌ایم. کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی اگر ایراد و اشکالی به قانون وارد دارند که دلیلی بر عدم اجرای آن شده است، به مجلس اعلام کنند تا اصلاحات لازم در قانون صورت بگیرد، در غیر این‌ صورت باید هرچه زودتر این قانون اجرائی و اطلاعات در سامانه املاک و اسکان بارگذاری شود. نماینده رشت در مجلس توضیح داد: مجلس و مخصوصا کمیسیون عمران این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهند داد و به صورت مستمر پیگیری خواهند کرد تا این قانون هرچه زودتر در دولت جدید اجرائی و اطلاعات در سامانه املاک و اسکان بارگذاری شود. این نماینده مجلس دوازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی این اطلاعات در سامانه املاک و اسکان بارگذاری شود، این خانه‌های خالی در چرخه خدمات‌دهی به مردم قرار می‌گیرند. کوچکی‌نژاد گفت: دستگاه‌هایی مثل سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی یا خیلی از دستگاه‌های دیگر در همکاری با سامانه املاک و اسکان برای در اختیار قرار‌دادن اطلاعات لازم کم‌کاری کرده‌اند و دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی و قوه قضائیه موظف هستند که به‌طور کامل بر روند همکاری آنها نظارت و در صورت استنکاف آنها از قانون، با آنها برخورد کنند. این نماینده مجلس دوازدهم گفت: ارگان‌هایی که تخلفی دارند باید بر ‌اساس قانون با آنها برخورد شود و هرچه زودتر اطلاعات در اختیارشان را با سامانه املاک و اسکان به اشتراک بگذارند. نماینده رشت در مجلس افزود: در بحث رأی اعتماد دادن به وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم، قطعا مجلس تذکر خواهد داد که تکمیل سامانه املاک و اسکان در دستور کار آنها قرار داشته باشد تا حداقل تا یک سال آینده اقدامی اساسی برای تکمیل این سامانه انجام شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها