|

تردد در مرزهای ایران و عراق با نزدیک‌شدن به اربعین به اوج خود رسید

ایران سرشار از شور اربعین

آمار زائران خروجی از کشور برای اربعین 5/3 میلیون نفر است

با نزدیک‌شدن به روز اربعین حسینی مرزهای غربی ایران مملو از زائران اربعین است و شور حسینی در این مرزها و در سراسر کشور به اوج خود رسیده است. در روزهای گذشته و با روی کار آمدن دولت مسعود پزشکیان دو وزیر او بلافاصله بعد از گرفتن رأی اعتماد از مجلس راهی مرزهای غربی ایران شدند تا بر خدمات‌رسانی به زائران نظارت کنند.

ایران سرشار از شور اربعین

شرق: با نزدیک‌شدن به روز اربعین حسینی مرزهای غربی ایران مملو از زائران اربعین است و شور حسینی در این مرزها و در سراسر کشور به اوج خود رسیده است. در روزهای گذشته و با روی کار آمدن دولت مسعود پزشکیان دو وزیر او بلافاصله بعد از گرفتن رأی اعتماد از مجلس راهی مرزهای غربی ایران شدند تا بر خدمات‌رسانی به زائران نظارت کنند. ابتدا فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، به مرزهای مهران و چذابه سفر کرد و سپس اسکندر مؤمنی، وزیر جدید کشور، حضور یافت و بر تردد و نحوه خدمات‌رسانی نظارت کرد. با توجه به نزدیک‌شدن به روز اربعین و با توجه به اینکه تقریبا از سه هفته پیش مسافرت زائران به عراق شروع شده بود، این روزها شاهد ترافیک بازگشت مسافران از عراق خواهیم بود.

۲ میلیون زائر تاکنون به کشور بازگشته‌اند

وقتی به روزهای منتهی به پایان پیاده‌روی اربعین نزدیک می‌شویم، ترافیک بازگشت زائران از عراق شدت می‌گیرد. در این وضعیت هم خدمات‌رسانی برای حمل‌ونقل مسافران اهمیت پیدا می‌کند و هم حفظ ایمنی آنها در جاد‌ه‌ها. رئیس پلیس راهور درباره حجم سفرهای انجام‌شده در اربعین امسال می‌گوید: «با افزایش ۱۴‌درصدی میزان تردد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۴۷ میلیون وسیله نقلیه در مسیرهای مواصلاتی به سمت مرزها تردد کرده‌اند. بیشترین سهم تردد وسایل نقلیه مربوط به مرز مهران با ۳۶ درصد افزایش بوده است».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تصادف‌های صورت‌گرفته در جاده‌ها هم اشاره‌ای می‌کند. سردار حسینی همچنین از افزایش حجم تردد در مرزهای مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، هوایی، باشماق و تمرچین خبر داد و افزود: متأسفانه دو‌هزار‌و ۲۴۳ دستگاه اتوبوس دارای نقص فنی شناسایی و از ادامه مسیر بازداشته شدند، همچنین هزار‌و ۵۸۹ راننده پرخطر نیز شناسایی و از ادامه رانندگی منع شده‌اند. رئیس پلیس راهور فراجا در بخش دیگری از سخنان خود، به آمار تصادفات اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی اول ماه صفر تا یکم شهریور (۱۷ صفر)، با وجود کاهش شش‌درصدی در مقایسه با سال گذشته، ۹ تصادف فوتی با ۱۵ کشته رخ داده است؛ همچنین ۵۸ تصادف جرحی با ۱۱۷ نفر مجروح گزارش شده است. سردار حسینی با اشاره به حجم بالای تردد بر لزوم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، به‌ویژه پرهیز از سرعت غیرمجاز و خواب‌آلودگی تأکید کرد و گفت: همچنین تعداد تصادفات و فوتی‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی شش فقره بوده که از این تعداد یک نفر کشته و ۱۳ نفر مصدوم شدند. او با بیان اینکه روند افزایش ورود زائران به کشور بیش از ۵۰ درصد بوده است، افزود: تاکنون دو‌میلیون‌و ۲۵۱ هزار صورت وضعیت برای اتوبوس‌ها صادر شده است که سهم مرز مهران از این تعداد ۶۵ درصد بوده است.

اسکندر مؤمنی، وزیر کشور هم که روز گذشته به مرز خسروی رفته بود، آمار زائران خروجی از کشور را برای اربعین امسال ۳.۵ میلیون نفر اعلام کرد که از این تعداد تا لحظه تنظیم این گزارش دو میلیون نفر به کشور بازگشته‌اند و احتمالا ۱.۵ میلیون نفر هم در سه روز آینده به کشور بازمی‌گردند که موجب ترافیک سفری گسترده‌ای در محورهای مواصلاتی کشور خواهد شد.

بازدید فرزانه صادق از مرزهای غربی کشور

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و از مشهورترین چهره‌های کابینه تازه‌تأسیس مسعود پزشکیان، در اولین روز کاری‌اش به‌عنوان وزیر به مرزهای غربی کشور سفر کرد و در جریان وضعیت مرزها و جاده‌ها قرار گرفت. او ابتدا به ایلام سفر کرد. وزیر راه و شهرسازی در این سفر با اشاره به اینکه در این سه روز باقی‌مانده تا اربعین حسینی باید برای خدمات‌رسانی بهتر به زوار، دلی کار کرد، گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که از ابتدای اجرای عملیات اربعین تاکنون انجام شده، بازخورد اصلی در این چند روز باقی‌مانده خلاصه می‌شود. صادق مالواجرد بیان کرد: ۷۰ درصد زوار حسینی با خودروهای شخصی به مرزها مراجعه کرده‌اند که باید تدابیر لازم به کار گرفته شود تا زوار که خسته از سفر به کشور باز می‌گردند، استراحت کافی داشته و بعد به حرکت به سمت مقاصد خود اقدام کنند و از تصادفات جاده‌ای در اثر خواب‌آلودگی جلوگیری شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درباره تأمین اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی زوار از مرز به استان‌های مختلف کشور رایزنی و تمهیدات لازم انجام شده است، افزود: پیگیری لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد. او با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا با برنامه‌ریزی، مسائل و مشکلات حمل‌ونقل، تردد به مرزها و ارائه خدمات به زوار برای سال آینده بسیار کمتر باشد، گفت: خدمات‌رسانی به زائران حسینی برای همه ما به‌عنوان مسئول یک وظیفه و اولویت است و از همه نهادها، مسئولان و دست‌اندرکاران برای برگزاری باشکوه این کنگره بزرگ قدردانی می‌کنم.

فرزانه صادق مالواجرد روز پنجشنبه در نشست ستاد اربعین در مرز مهران با بیان اینکه کار خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی یک کار اداری نیست، بلکه کاری دلی است که در زندگی همه ما جاری و ساری است، اظهار کرد: امید است در عرصه خدمات‌رسانی به زوار امام حسین (ع) بتوانیم موفقیت‌های بیشتری را شاهد باشیم.

وضعیت مرزهای خوزستان

فرزانه صادق پس از ایلام سری به خوزستان هم زد تا در جریان وضعیت مرزها و تردد در خرمشهر و آبادان قرار بگیرد. او پس از بازدید از مرز چذابه به آبادان رفت و در حاشیه بازدید از مرز شلمچه اظهار کرد: جاده اهواز به خرمشهر ۱۱۰ کیلومتر بوده که اجرای چهارخطه‌ کردن آن قدم مثبتی برای تردد زوار و کشت و صنعت‌های موجود در منطقه است. وزیر راه و شهرسازی گفت: چهار‌بانده‌ کردن محور اهواز-خرمشهر از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است تا با کاهش حوادث جاده‌ای در این مسیر شرایط برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی ایجاد شود. او افزود: تردد زائران در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه روان است، تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط خدمت‌رسانی به زائران است. وزیر راه و شهرسازی گفت: البته ایرادات و کمبودهایی وجود داشت که در تلاش هستیم برای اربعین سال آینده این مشکلات را رفع کنیم تا تردد زائران تسهیل شود. او با اشاره به کمبود اتوبوس در مرزهای کشور گفت: با توجه به موج بازگشت زائران از زیارت عتبات عالیات کمبود اتوبوس در برخی از مرزهای هشت‌گانه گزارش شد که برای سال آینده طوری برنامه‌ریزی خواهد شد تا فشار ناوگان بر شهرهای مرزی نباشد. صادق مالواجرد بیان کرد: امروز تفاهمی با وزرای نفت، صمت و معاون اول رئیس‌جمهور ایجاد شد که برای چند روز پایانی سفر، وسایل ایاب و ذهاب تأمین شود تا زائران با مشکل مواجه نشوند. وزیر راه و شهرسازی افزود: وضعیت تردد و خدمات‌دهی به زوار در مرزهای خوزستان مناسب است و البته باید خدمات بیشتری به زوار ارائه شود که در سال‌های آتی به کمک دولت و مجلس، این مسیر تداوم خواهد یافت.

وضعیت خدمات‌رسانی استانی به زائران اربعین

با شروع فصل پیاده‌روی اربعین همه استان‌های کشور بسیج می‌شوند تا به زائران این سفر خدمات‌رسانی مناسبی داشته باشند. استان تهران یکی از استان‌هایی است که بیشترین خدمات را در این زمینه ارائه می‌کند. ابوالفضل دربانی، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان تهران گفت: از یکم تا هفدهم صفر ۱۴۵‌هزار‌و ۳۱۵ زائر اربعین از ترمینال‌های تهران به مرزهای شش‌گانه کشور منتقل شده و تاکنون ۵۷‌هزا‌ر‌و ۴۳۳ زائر به استان بازگشته‌اند.

از سوی دیگر مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام از ثبت بیش از چهار‌میلیون‌و ۲۸۲ هزار تردد وسایل نقلیه در جاده‌های این استان خبر داد. «سید زاهدین چشمه‌خاور» شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پایانه مرزی مهران، اظهار کرد: از اول ماه صفر تاکنون بیش از چهار‌میلیون‌و ۲۸۲ هزار تردد وسایل نقلیه در جاده‌های این استان ثبت شده است. او افزود: این میزان تردد وسایل نقلیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از پنج درصد افزایش داشته است. چشمه‌خاور بیان کرد: در این بازه زمانی (اول صفر تاکنون) بیش از ۴۳۷ هزار تردد مربوط به ورود وسایل نقلیه به استان و بیش از ۳۳۹ هزار تردد نیز مربوط به خروج وسایل نقلیه از استان بوده است.

در قصر شیرین هم سید‌‌مجید میراحمدی، دبیر ستاد مرکزی اربعین، اعلام کرده: دو هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در پایانه‌های مرزی مستقر شده و مشکلی در زمینه حمل‌ونقل نداریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها