|

گزارش «شرق» از اربعین حسینی

عاشقان در خیابان

راه او تا همیشه ادامه خواهد داشت، حسین سنبل عشق و ایثار است. او که مسیر ایستادگی را به همه مردم جهان آموخت و راهش تا ابد ادامه خواهد داشت. دیروز هم به رسم هر سال، جاماندگان حسینی از کربلا، به خیابان آمدند. گروهی با عزاداری در حسینه‌ها و دسته‌ و گروهی دیگر با پای پیاده راهی حرم شاه‌عبدالعظیم شهرری شدند

عاشقان در خیابان

شرق: راه او تا همیشه ادامه خواهد داشت، حسین سنبل عشق و ایثار است. او که مسیر ایستادگی را به همه مردم جهان آموخت و راهش تا ابد ادامه خواهد داشت. دیروز هم به رسم هر سال، جاماندگان حسینی از کربلا، به خیابان آمدند. گروهی با عزاداری در حسینه‌ها و دسته‌ و گروهی دیگر با پای پیاده راهی حرم شاه‌عبدالعظیم شهرری شدند. شور حسینی در دیگر شهرها هم برپا بود و عاشقان اباعبدالله الحسین‌(ع) در سراسر ایران برای ابراز عرض ارادت خود به این خانواده، در خیابان راهپیمایی کردند.

عاشقان جامانده در تهران

در تهران مسیرهای بسیاری برای پیاده‌روی جاماندگان در این روز در نظر گرفته شده بود، اما یکی از مهم‌ترین مسیر‌ها به حرم عبدالعظیم می‌رسید. این مراسم پیاده‌روی از ساعت ۵:۳۰ صبح در میدان امام حسین‌(ع) تهران با قرائت زیارت اربعین و راهپیمایی جاماندگان اربعین از ساعت ۶ صبح آغاز شده است. مردم به یاد پیاده‌روی اربعین از نجف به سوی کربلا، مسیر ۱۳ کیلومتری از میدان امام حسین‌(ع) تا قبله تهران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام را با پای پیاده طی کردند. مردم از شش مسیر ورامین، قرچک، باقرشهر، کهریزک، بزرگراه شهید رجایی از شمال و جنوب، سلمان فارسی و چهاردانگه ده‌ها کیلومتر راه را پیاده طی کرده و در نهایت این جمعیت خود را به حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) رساندند.

دلدادگانی از شمال تا جنوب ایران

در چهلم سالار شهیدان تمام خیابان‌های شهر سیاه‌پوش است. در هر کوچه‌ای بساط نذری و سینه‌زنی برپا‌ست و همه به یاد حسین عزاداری می‌کنند. در تمام شهرهای کشور عاشقان جامانده از صبح دیروز تا پاسی از شب به یاد کربلا، چندین کیلومتر را پیاده‌روی کردند. مردمانی که رسم ایثار را در قلب خود حک کردند و مسیر انسانیت را پیش خواهند گرفت. در تمام طول مسیرهایی که برای مردم در نظر گرفته شده، امکانات خدماتی از‌جمله پخش نذورات هم فراهم شده است. از مازندران و قزوین تا بجنورد، بوشهر، کرمان، اصفهان، شیراز، یاسوج و دیگر شهرها، همه به یاد فداکاری حسین به خیابان آمدند.

اربعین برای همه ملت‌ها

پیاده‌روی در کربلا، همه شیعیان جهان را کنار هم جمع می‌کند. زائران عراقی از شهرهای خود به سمت کربلا حرکت می‌کنند، اما عاشقانی که از ایران برای زیارت به کربلا راهی می‌شوند، مسیر نجف تا کربلا را که حدود 80 کیلومتر است، برای پیاده‌روی پیش می‌روند. هر‌چند‌ شیعیان دیگر کشورها هم در این ایام، سفر بیشتری به کربلا می‌کنند و همه در این پیاده‌روی هم‌مسیر مردم ایران هستند. مسیری با هزار‌و 452 ستون که یکی از بهترین مسیرها برای رسیدن به حرم سالار شهدا اباعبدالله الحسین است. مسیری که در ایام محرم و صفر عاشقان بسیاری از آن راه خود را به حرم امام حسین می‌رسانند. در این اجتماع مذهبی همه شیعیان به صورت خودجوش با برپایی موکب‌های عزاداری، برای مردم انواع غذا و نذورات را در نظر می‌گیرند؛ به طوری که تمام وعده‌های غذایی عزاداران در این ایام با نذرهای خیابانی تأمین می‌شود. بنابراین پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات شیعیان جهان است که همه در کنار هم برای ارادت به اباعبدالله الحسین دوشادوش یکدیگر قرار می‌گیرند تا مسیر این مرد بزرگ برای همیشه ادامه داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها