|

پاسخ سازمان سنجش به «شرق»

روزنامه «شرق» در گزارشی به موضوع داوطلب کنکوری پرداخت که با وجود قبولی در کنکور پزشکی با ممنوعیت تحصیلی در این رشته مواجه شده و مدارک مورد نیاز را هم برای خبرنگار ارسال کرد.

پاسخ سازمان سنجش به  «شرق»

روزنامه «شرق» در گزارشی به موضوع داوطلب کنکوری پرداخت که با وجود قبولی در کنکور پزشکی با ممنوعیت تحصیلی در این رشته مواجه شده و مدارک مورد نیاز را هم برای خبرنگار ارسال کرد. سازمان سنجش در جوابیه ارسالی خود درباره این گزارش، نوشت:

احتراما با توجه به درج مطلبی در صفحه 10 شماره 4908 مورخ 30/05/1403 آن روزنامه با عنوان «سازمان سنجش زندگی من را خراب کرد»، مقتضی است توضیحات زیر با تیتر ارسالی بر اساس قانون مطبوعات و به منظور روشن‌شدن اذهان عمومی در همان صفحه منتشر شود.

گزارش کذب روزنامه شرق درباره یکی از داوطلبان آزمون سراسری

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور حفظ سلامت برگزاری آزمون‌ها و امانت‌داری در اعلام نتایج را رسالت و وظیفه مهم خود می‌داند و اعتماد عموم مردم و داوطلبان به این سازمان نتیجه تلاش‌های صورت‌گرفته در این راستا بوده است. در گزارش روزنامه شرق با انعکاس ادعاهای بدون سند معتبر از سوی یکی از داوطلبان در آزمونی که بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند، تلاش شده است که خدشه‌ای به نتایج آزمون سراسری وارد شود که این ادعاها سراسر کذب بوده و صحت ندارد.

در گزارش روزنامه شرق از قول داوطلبی ادعا شده است که «سال 1400 در کنکور رشته تجربی شرکت کردم و با رتبه 4391 در زیرگروه یک قبول شدم» درحالی‌که حسب بررسی صورت‌گرفته رتبه داوطلب مدنظر در سال 1400 در سهمیه منطقه یک 48639 و رتبه کشوری 228895 و در رشته هنر نیز رتبه داوطلب مذکور در سهمیه 14960 و رتبه کشوری 52032 بوده است.

در بخش دیگری از گزارش ادعا شده است «در کنکور 1401 شرکت کرده و رتبه‌ام در زیر‌گروه یک، 1690 شد و من 150 تا کد رشته (پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) را انتخاب کردم. با اعلام نتایج نهایی در کمال ناباوری نتیجه مردود اعلام شد...» و این در حالی است که این داوطلب در سال 1401 در رشته علوم تجربی دارای رتبه در سهمیه منطقه یک 45728 و رتبه کشوری داوطلب 215289 بوده است و در رشته‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) در مهندسی صنایع 

پیام نور خراسان رضوی مرکز مشهد با کد 13039 قبول شده است. جای شگفتی است که این داوطلب در مکاتبه با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رتبه‌های مختلفی برای خود اعلام کرده است! به‌عنوان نمونه در نامه به نایب‌رئیس محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اعلام کرده با رتبه 1600 و در نامه به رئیس محترم کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرده با رتبه 1400 هیچ‌جا قبول نشده است! که این تفاوت‌ها نشانه روشنی از کذب‌بودن طرح ادعا‌ست.

در ادامه گزارش روزنامه شرق آمده است: این داوطلب در کنکور سال 1402 با رتبه 1034 و با انتخاب 150 کد رشته انتخابی (فقط رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) در رشته پزشکی نیم‌سال دوم گیلان قبول شده است درحالی‌که داوطلب مذکور در رشته علوم تجربی در سهمیه منطقه یک با رتبه 42938 و نیز رتبه کشوری 199140 مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه نبوده است و تنها در رشته‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) در کد 10012 علوم و مهندسی باغبانی شبانه دانشگاه تبریز قبول شده است.

در بخش‌های دیگری از گزارش نیز موضوعاتی مانند تغییر کارنامه طرح شده است که تأکید می‌شود ادعای نام‌برده مبنی بر تغییر رتبه و قبولی در رشته دکتری عمومی پزشکی در سایت ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و همچنین ادعا‌های مطروحه در نامه او در زمینه کارشناسان این سازمان صحت ندارد. ضمنا حسب انجام وظایف قانونی در پاسخ به درخواست‌های صورت‌گرفته پاسخ‌نامه نوبت اول و دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ او مورد بررسی دقیق قرار گرفت و نمرات دروس اختصاصی و درصد نمره‌های مأخوذه صادر‌شده از سوی این سازمان به شرح جداول زیر اعلام می‌شود که با مقایسه تعداد پاسخ‌های صحیح، غلط و سفید می‌توان به کذب‌بودن کارنامه مورد ادعا از سوی داوطلب پی برد.

روزنامه شرق در حالی به انتشار بدون سند این گزارش اقدام کرده است که این داوطلب در تاریخ 29/11/1402 اقدام به ثبت شکایت و اعتراض به نتیجه کرده است که در تاریخ 17/12/1402 به صورت رسمی جواب نامه اعتراض او داده شده است. داوطلب مذکور به صورت مجزا از طریق ثبت شکایت و طرح ادعاهای کذب و خلاف واقع به رتبه و نحوه پاسخ‌گویی کارشناسان سازمان با رئیس محترم کمیسیون اصل 90، نایب‌رئیس محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و مدیرکل محترم دفتر بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه کرده است که پس از بررسی‌های دقیق پاسخ کامل ادعاها و نیز رتبه و نمرات داوطلب در نامه‌های جداگانه برای این مراجع ارسال شده است.

همچنین بنا بر دستور مقام محترم قضائی با حضور کارشناسان رسمی دادگستری در رشته‌های جرائم رایانه‌ای و کارشناسی خط، اصالت امضا و اثر انگشت، نمرات کسب‌شده واقعی داوطلب بر اساس مشاهده اصل پاسخ‌نامه و نیز فرایند‌های رایانه‌ای و همچنین اسناد مورد ادعا نیز با دقت بررسی و پس از ارائه گزارش رسمی به مقام قضائی، ادعای کذب داوطلب مذکور با حکم نهایی دادگاه رد شد.

همان‌گونه که قبلا اعلام شده است، با توجه به حساسیت‌های موضوع آزمون سراسری در افکار عمومی و به‌خصوص داوطلبان و خانواده‌های آنها که چند میلیون نفر را سالانه در بر می‌گیرد، ضرورت دارد مسائل با جامع‌نگری و دریافت مستندات قابل اتکا و موثق مطرح و پیگیری شود و جای شگفتی و تأسف است که روزنامه شرق بر‌خلاف اصول حرفه‌ای و علی‌رغم محکومیت قضائی داوطلب، به انتشار گزارش‌های بدون سند و اعتبار و حتی انتشار نام و مشخصات کارمندان دولتی که در راستای انجام وظیفه خود فعالیت می‌کنند، اقدام می‌نماید که در این زمینه طبعا حق این سازمان و کارکنانی که از آنان نام برده، برای پیگیری قضائی از آن رسانه محفوظ است.

در پایان یادآور می‌شود سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ضمن آنکه پاسخ‌گوی همه درخواست‌ها و اعتراضات داوطلبان و نیز مراجع مسئول و رسانه‌ها‌ست، به‌هیچ‌وجه نتایج حاصل از آزمون‌های داوطلبان را تحت‌الشعاع جوسازی‌ها و ادعاهای کذب تغییر نمی‌دهد و بر رعایت عدالت آموزشی و حفظ حقوق عامه داوطلبان پافشاری می‌نماید.

علیرضا کریمیان،مشاور سرپرست سازمان و مدیرکل دفتر ریاست، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

Untitled-1

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها