|

سازمان ملل مجازی

شگفت‌آور است که این همه آدم در فضای مجازی و در انواع شبکه‌های اجتماعی حضور دارند اما از این حضور بهره چندانی برای حفظ کرامت انسان‌ها، دفاع از آزادی، همدلی با رنج‌‌دیده‌ها و پشتیبانی از حق و عدالت برده نمی‌شود.

ابراهیم  اصلانی-روان‌شناس تربیتی: شگفت‌آور است که این همه آدم در فضای مجازی و در انواع شبکه‌های اجتماعی حضور دارند اما از این حضور بهره چندانی برای حفظ کرامت انسان‌ها، دفاع از آزادی، همدلی با رنج‌‌دیده‌ها و پشتیبانی از حق و عدالت برده نمی‌شود.

فضای مجازی اکنون برای خود یک کشور بزرگ است، یک ملت است، یک نهاد اجتماعی بزرگ است و دنیایی بسیار گسترده با طیف‌های متنوعی از انسان‌ها، اندیشه‌ها، اعتقادات، علایق، آرزوها و رؤیاها. اگرچه غرق‌شدن انسان در فضای مجازی خطرهای فراوانی دارد، اما درهرحال این موقعیت هست و نمی‌توان آن را انکار کرد.

بزرگ و گسترده‌بودن فضای مجازی موجب می‌شود تکثر و آشفتگی آن فراتر از حد تصور باشد. آیا با وجود این همه تکثر و آشفتگی امکانی برای اتحاد و تجمیع همگانی وجود دارد؟

چرا به این نیندیشیم که از ظرفیت‌های این دنیای گسترده به وسعت همه جهان، می‌توان استفاده بهتر و مؤثری کرد؟ آیا این همه آدم نمی‌توانند بر سر موضوعاتی که به همه بشریت مربوط است به اتفاق نظر برسند؟ چرا جاهایی که سیاست‌مداران، قدرت‌مندان، زورگویان، جنایت‌کاران و دیکتاتورها، راه خطا می‌روند و مردم یک کشور یا همه جهان را به سوی فلاکت و نابودی می‌برند، مردم دنیا با امکانات فضای مجازی نتوانند حرف خود را بزنند، اعتراض کنند، محکوم کنند و متحد باشند؟

اگر سازمان ملل متحد ضعیف، ناکارآمد و ناتوان است چرا باید مردم دنیا چنین وضعیتی را تحمل کنند؟ اگر در دنیای واقعی کار چندانی از دست سازمان ملل متحد برنمی‌آید، بیایید سازمان ملل مجازی تشکیل دهیم تا همه مردم دنیا بتوانند در برابر بلاهای زیست‌محیطی، آینده کودکان، جنگ‌های ویرانگر، جنایت‌ها و نسل‌کشی‌ها، ازبین‌بردن حقوق مردم، زورگویی حاکمان، خطاهای سیاست‌مداران و... به طور واحد اعلام موضع کنند و بگویند چقدر در برابر وضعیت دنیا و مصائب بشریت، احساس مسئولیت می‌کنند.

مردم سراسر جهان! بیایید سازمان ملل مجازی تشکیل دهیم تا درباره موضوعاتی که جهان را تخریب می‌کند یا دل همه مردم جهان را به درد می‌آورد، به‌طور متحد حرف بزنیم، اگر لازم بود محکوم کنیم و بگوییم که شرایط این‌چنینی مورد قبول نیست و تحمل نخواهد شد. سازمان ملل مجازی به هیچ کشور، نهاد رسمی و غیررسمی، گروه و فردی وابسته نخواهد بود و براساس سازوکاری که باید به توافق جمعی برسد عمل خواهد کرد.

مبنای عمل سازمان ملل مجازی دفاع از کرامت، حق و عدالت و آزادی عموم مردم جهان بدون هیچ‌گونه محدودیت‌ بوروکراتیک، بدون هیچ‌گونه ترس از زورمندان، بدون هیچ‌گونه امتیاز ویژه و حق وتو، بدون هیچ‌گونه تعصب قومی و نژادی، بدون هیچ‌گونه ملاحظه سیاسی و منافع مشترک، بدون هیچ‌گونه نگرانی از موازنه قدرت، بدون هیچ‌گونه نگرانی از قطع بودجه یا منافع اقتصادی و بدون هیچ‌گونه هراس از تهدیدهای قدرت‌ها، خواهد بود. سازمان ملل مجازی می‌تواند کارکردهای متعددی داشته باشد اما برای شروع، کار آن اعلام موضع جهانی و واحد در قبال رویدادهای مهمی خواهد بود که در هر گوشه جهان رخ می‌دهد و منجر به خشونت، جنایت، نسل‌کشی، تحقیر، تبعیض و ازبین‌رفتن کرامت انسان‌ها در سطح گسترده می‌شود.

مؤسسان، سیاست‌گذاران، اصول و اهداف، روش اجرا، تعیین کارکردها، موارد مداخله، پذیرش عضو، مسیرهای ارتباطی، تأمین هزینه‌های احتمالی و سایر فرایندهای مرتبط با تشکیل سازمان ملل مجازی، باید مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرند تا ابتدا نظام‌نامه‌ای برای اقدام تدوین و تصویب شود. تکثر و آشفتگی فضای مجازی می‌تواند تهدیدی برای عملیاتی‌شدن ایده سازمان ملل مجازی باشد اما شاید مداخله و کمک چند نهاد یا فرد تأثیرگذار و نیک‌اندیش جهانی بتواند فرایند تشکیل این سازمان را تسهیل کند. این مداخله و کمک فقط برای آغاز کار پذیرفتنی خواهد بود و در ادامه هیچ‌گونه حق و امتیازی را برای نهادها یا افراد موردنظر ایجاد نمی‌کند. سازمان ملل مجازی «صدای واقعی مردم جهان» است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها