|

اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران جزئیات احداث و واگذاری واحدهای مسکونی اقتصادی را اعلام کرد

آغاز ساخت مسکن اقتصادی

طرح مسکن اقتصادی در ماهدشت کرج کلنگ‌زنی شد. در فاز اول این طرح، سه هزار‌و ۳۰۰ واحد مسکونی ۲۵ تا ۸۰‌متری ساخته می‌شود و تعداد اندکی از واحدها ۱۲۰‌متری است و تا ۴۸ ماه آینده به مالکان تحویل داده می‌شود. مدل تأمین مالی این واحدها در قالب تعاونی و با هزینه‌کرد متقاضیان بوده است.

آغاز ساخت مسکن اقتصادی

شرق: طرح مسکن اقتصادی در ماهدشت کرج کلنگ‌زنی شد. در فاز اول این طرح، سه هزار‌و ۳۰۰ واحد مسکونی ۲۵ تا ۸۰‌متری ساخته می‌شود و تعداد اندکی از واحدها ۱۲۰‌متری است و تا ۴۸ ماه آینده به مالکان تحویل داده می‌شود. مدل تأمین مالی این واحدها در قالب تعاونی و با هزینه‌کرد متقاضیان بوده است.

   

طرح مسکن اقتصادی نخستین بار در رسانه‌ها با عنوان مسکن ۲۵‌متری مطرح شد. طرحی که از سوی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران روی میز اجرا آمد اما برخی به بهانه منطبق‌نبودن آن با سبک زندگی ایرانی-اسلامی و فرزندآوری، با آن مخالفت کردند. از آن سو موافقان طرح، با اشاره به کاهش قدرت خرید مسکن در کشور و کمبود واحدهای کوچک‌متراژ، این‌گونه طرح‌ها را عامل افزایش تولید مسکن و در نتیجه به تعادل‌ رساندن قیمت‌ها دانستند. آنها با استناد به آمارهای رسمی می‌گویند در بازار کشور سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی نیاز است اما فقط حدود یک‌سوم این نیاز ساخت‌وساز انجام می‌شود و در نتیجه کمبود شدید عرضه در مقابل تقاضا موجب افزایش قیمت مسکن شده است. بنابراین هر طرحی که محرک تولید مسکن باشد، می‌تواند به تعدیل قیمت‌ها کمک کند. از سوی دیگر، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران اعلام کرد بنا نیست در این طرح فقط واحدهای ۲۵‌متری ساخته شود و واحدهایی با انواع متراژ از ۲۵ تا ۸۰‌متر و حتی بزرگ‌تر ساخته می‌شود و از آنجا که این طرح در قالب ساخت‌وساز ترکیبی و مجتمع مسکونی، تجاری و رفاهی ساخته می‌شود، هزینه‌های ساخت‌وساز آن کاهش خواهد داشت. سرانجام پس از کش‌وقوس فراوان، طرح مسکن اقتصادی در ماهدشت کرج در فاز اول با سه هزار‌و ۳۰۰ واحد مسکونی و در قالب ۱۴ برج مسکونی کلنگ خورده است. بنا به گفته خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، این طرح در قالب شهرک هوشمند مسکونی، تجاری و رفاهی ساخته می‌شود. او در مراسم کلنگ‌زنی این طرح توضیح داد: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور، خرید و ساخت واحدهای بزرگ‌متراژ از استطاعت مردم خارج شده و از سوی دیگر، با توجه به ناترازی انرژی و ملاحظات زیست‌محیطی واحدهای بزرگ‌متراژی که به صورت سنتی ساخته می‌شود، صرفه اقتصادی ندارد و باید به سوی ساختمان‌سازی هوشمند حرکت کرد». او با بیان اینکه مدل اجرای این پروژه با مشارکت خود اعضای تعاونی‌ها تأمین مالی خواهد شد، گفت: «سه هزار‌و ۳۰۰ واحد مسکونی در فاز اول کلنگ‌زنی شده و با مشارکت اعضای تعاونی، تأمین مالی و ساخته خواهد شد‌». باقرپور درباره قیمت تمام‌شده مسکن اقتصادی توضیح داد: «با توجه به اینکه نخستین مجتمع هوشمند کشور محسوب می‌شود و با توجه به اینکه این تجهیزات هزینه‌هایی دارد، ما ابتکار بزرگی به خرج دادیم و هزینه زمین را در هزینه‌های تجاری و خدماتی سرشکن کردیم. بنابراین توانستیم قیمت تمام‌شده واحدها را با قیمت امروز در محدوده هر متر‌مربع ۳۰ میلیون تومان با تمامی نصبی‌ها و امکانات برسانیم و باید تأکید کنم با این نرخ، تمامی تجهیزات از کابینت‌، وسایل سرمایشی و گرمایشی گرفته تا سایر امکانات هوشمند، لحاظ شده است». باقرپور درباره نحوه واگذاری مسکن اقتصادی به «شرق» توضیح داد: «متقاضیان در ابتدا به عضویت تعاونی‌ها درآمدند و به ازای هر کد ملی، یک واحد به اعضا اختصاص یافت و اعضا برای ساختن این واحدهای مسکونی تأمین مالی انجام دادند. ما حداقل ۳۵ درصد قیمت هر واحد را بر‌اساس هماهنگی و انعقاد قراردادی که با چند بانک‌ داشتیم، در قالب قرض‌الحسنه بدون بهره و بدون نیاز به سپرده‌گذاری برای اعضای تعاونی  تدارک دیده‌ایم». 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها