|

300 سینماگر پرونده قضائی دارند

فردا روز ملی سینماست. چند‌سالی بود که تبدیل به یک روز در تقویم شده بود، اما امسال قرار است با توجه به مشکلات و شرایط سختی که یادگار سال‌های گذشته است، چند برنامه فرهنگی به‌جای یک جشن برگزار شود. برای بیان برخی از جزئیات، نشستی مطبوعاتی با حضور رسول صدرعاملی و شادمهر راستین در خانه سینما برگزار شد.

فردا روز ملی سینماست. چند‌سالی بود که تبدیل به یک روز در تقویم شده بود، اما امسال قرار است با توجه به مشکلات و شرایط سختی که یادگار سال‌های گذشته است، چند برنامه فرهنگی به‌جای یک جشن برگزار شود. برای بیان برخی از جزئیات، نشستی مطبوعاتی با حضور رسول صدرعاملی و شادمهر راستین در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای نشست «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» رسول صدرعاملی، سخنگوی خانه سینما‌، سعی کرد به سؤالی که ذهن بسیاری را درگیر کرده بود، پاسخ بدهد. سؤال برخی این بود که چه تغییری رخ داده که قرار است مجموعه برنامه فرهنگی به‌جای جشن روز ملی سینما برگزار شود؟ اما او این سؤال را مطرح کرد‌: «چه شد این جشن به پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما تغییر کرد؟» و سپس پاسخ داد: «آخرین‌ باری که ما جشن خانه سینما را برگزار کردیم به سال 1398 برمی‌گردد و پس از آن به دلیل کرونا و حوادث سال 1401، چند سال هیچ مراسمی نداشتیم.اگر قرار بود مانند گذشته جشن بگیریم، باید آثار را داوری می‌کردیم و جوایزی اهدا می‌کردیم اما متوجه شدیم که این شرایط عادلانه نیست». به گزارش روابط عمومی خانه سینما، او ادامه داد: «حدود 300 نفر از همکاران ما به دلایل شرایط سیاسی و اجتماعی و امنیتی، پرونده باز قضائی دارند و امکان بازی و فیلم‌سازی ندارند و همچنان گرفتار هستند. در جلسه با وزیر ارشاد مهم‌ترین مسئله ما اشاره به پروندهای باز سینماگران بود. ایشان وعده داد به‌سرعت با کمک تیم حقوقی وکلای خانه سینما به موضوع رسیدگی کند. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا زمانی که شرایط همکارانمان این‌گونه است این ماراتن را برگزار نکنیم؛ اما همواره هم در این فکر بودیم که سینما از دل جامعه جدا نشود؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم مراسم پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما را به این شکل، در سطح شهر تهران و به کمک نهادهای مردمی برگزار کنیم». صدرعاملی گفت: «در این یک هفته بزرگداشت‌هایی برای مهرجویی و کیومرث پوراحمد و سایر عزیزانی که میان ما نیستند خواهیم داشت. همچنین مراسم‌های رونمایی از کتاب برگزار خواهد شد. امیدواریم بتوانیم سینما را به دوران اوج خودش بازگردانیم».

شادمهر راستین با اشاره به اینکه شیوه جدید برگزاری مراسم روز ملی سینما نیاز به حمایت رسانه‌ها دارد، به سؤال مهم تغییر نحوه مراسم پاسخ داد و گفت: «می‌خواهیم فاصله میان مردم و سینما را جبران کنیم». او به برنامه‌هایی که در موزه بتهوون، نشر ثالث، سینماتک، فرهنگان و راوی برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: «با حمایت فیلم‌خانه سکانس‌هایی از 100 فیلم بازسازی‌شده دهه‌های 70 و ۸۰ انتخاب شده و در بسته‌های 30‌دقیقه‌ای آماده نمایش در سینماتک است». همچنین مجموعه‌ای از آنونس‌های دهه ۶۰ از فیلم‌های خاطره‌انگیز قرار است ارائه شود و به سینمای مستند نیز توجه شود. اما سعی شده زنان سینماگر نیز در این هفته فراموش نشوند و کلیپ‌هایی درباره زنان در سینمای ایران و برای تجلیل از آنها پخش خواهد شد. رسول صدرعاملی تأکید کرد: «قرار است یادآوری کنیم زنان چه در عرصه بازیگری و چه در عرصه کارگردانی و چه در حوزه‌های دیگر همواره تأثیر شگرفی داشته‌اند».

اما این میزگرد فرصتی بود تا دو خبر نیز ارائه شود؛ صدرعاملی گفت: «بحث معیشت در سینمای ایران بسیار جدی است. کمتر از ۱۰ درصد بازیگران و فیلم‌سازان درآمد بسیار بالایی دارند و باقی حتی معیشت متوسطی هم ندارند. ما نباید جلوی آن 10 درصد را بگیریم، باید این شرایط را برای باقی افراد فراهم کنیم. این رنجی که هنرمندان متحمل می‌شوند خانواده آنها را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به همین دلیل ما به دنبال شرایطی هستیم که بیمه بی‌کاری را برای هنرمندان تأمین کنیم». او همچنین خبر داد که انجمن بازیگران برای اولین‌بار توانسته یک قانون برای حضور و همکاری بازیگران کودک و نوجوان در شبکه نمایش خانگی و سینما مدون کند.

خانه سینما با همکاری مراکز فرهنگی، هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما را از 18 تا 26 شهریور در مراکز فرهنگی شهر برگزار می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها