|

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در مجمع زنان سازمان همکاری‌ شانگهای مطرح کرد‌

زنان؛ بازیگران اصلی حکمرانی موفق و عادلانه

نشست «توانمندسازی دیجیتال و مشارکت زنان در اقتصاد» در تاریخ ۲۰ تا ۲۲ شهریور در شهر چینگدائو توسط فدراسیون زنان چین برگزار شد و زهرا بهروز‌آذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در صدر هیئتی برای شرکت در مجمع زنان سازمان همکاری‌ شانگهای و همچنین حضور در این نشست، راهی این کشور شد.

زنان؛ بازیگران اصلی حکمرانی موفق و عادلانه

شرق: نشست «توانمندسازی دیجیتال و مشارکت زنان در اقتصاد» در تاریخ ۲۰ تا ۲۲ شهریور در شهر چینگدائو توسط فدراسیون زنان چین برگزار شد و زهرا بهروز‌آذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در صدر هیئتی برای شرکت در مجمع زنان سازمان همکاری‌ شانگهای و همچنین حضور در این نشست، راهی این کشور شد. نشستی که با موضوع توانمندسازی دیجتال و مشارکت زنان در اقتصاد برگزار شد و بهروز‌آذر هم به عنوان نماینده زنان ایرانی در این مجمع حضور داشت. او در این نشست تأکید کرد‌ زنان می‌توانند بازیگر اصلی رسیدن به حکمرانی موفق و پایدار باشند.

زهرا بهروز‌آذر، معاون زنان رئیس‌جمهور، ضمن حضور در مجمع زنان عضو سازمان شانگهای تأکید کرد:‌ ایجاد شبکه‌های قوی و تبادل تجربیات به ما کمک می‌کند تا قدرت بیشتری داشته باشیم. به اعتقاد او، نیاز است در اولین قدم با همکاری یکدیگر پلتفرم‌ دیجیتالی ایجاد شود تا علاوه ‌بر هدف‌گیری توسعه اقتصادی و رفع موانع دسترسی به بازار برای زنان، هم‌زمان به حل مسائل زیست‌محیطی و ایجاد صلح کمک کند. بستری که برای تبادل تجربیات و ترویج الگوهای موفق عمل کند و در‌ نهایت به ایجاد ساختارهای همکاری منطقه‌ای و توسعه سیاست‌‌های حمایتی و تشویقی کمک کند.

او در این مجمع گفت‌: «ما در دنیای امروز با چالش‌های پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم. محرومیت‌های 

اقتصادی-اجتماعی، بحران‌های زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی، تهدید یا نقض صلح و امنیت بین‌المللی، فقر و تهدید امنیت غذایی، بی‌کاری و اشتغال ناکافی،‌ مهاجرت و کوچ اجباری، تأثیرات فرهنگی جهانی‌شدن و در معرض خطر قرار‌گرفتن فرهنگ‌های محلی و بومی،‌ مسائلی هستند که امروز به نحوی با آنها درگیر هستیم». او معتقد است‌ چالش‌ها و مسائل جهان امروز به یکدیگر مرتبط است و گاهی حتی یکدیگر را تشدید می‌کند: «این موضوعات به نحوی با توسعه اقتصادی و بالطبع‌ با توسعه کسب‌وکارها ارتباط پیدا می‌کند. شاید راه‌حل آن نیز در همین حوزه باشد؛ اما نه راه‌حل سنتی، بلکه راه‌حلی جامع و نوآورانه».

او توضیح داد:‌ در گذشته شاید کافی بود‌ کسب‌وکارها پس از بروز خطاها یا تأثیرات منفی در جامعه، در چارچوب مسئولیت اجتماعی به جبران بپردازند؛ اما امروز‌ لازم است از همان ابتدا و پیش از شروع کسب‌وکار، به این پرسش پاسخ داده شود که این کسب‌وکار چگونه می‌تواند به‌‌طور هم‌زمان ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی را ایجاد کند. ‌امروز دیگر کافی نیست که فقط بازده مالی یک سرمایه‌گذاری سنجیده شود؛ باید از همان ابتدا تأثیرات اجتماعی و محیط‌‌زیستی امور مشخص شود تا هم رشد پایدار اقتصادی را تضمین کند و هم در پیشگیری و حل چالش‌های اجتماعی مؤثر باشد. حرکت در این مسیر، مسئولیت جمعی میان دولت‌ها، نهادهای مدنی و کسب‌وکارهای بخش خصوصی است و هرکدام باید در این حوزه نقش بپذیرند و به تعهدات خود عمل کنند.

اصول حکمرانی موفق

بهروزآذر، عدالت، شفافیت و بهره‌گیری کامل از تمام ظرفیت‌ها را سه اصل اساسی حکمرانی موفق و پایدار برای حل چالش‌ها دانست: «امروز زنان به عنوان نیمی از سرمایه فکری، تخصصی و انسانی جوامع، نقش و اهمیت ویژه‌ای در شناسایی و رفع این چالش‌ها پیدا کرده‌اند. در این میان، نقش زنان نوآور و کارآفرین در همگانی‌شدن این باور حائز اهمیت است و زنان می‌توانند بازیگر اصلی و پیش‌برنده برای رسیدن به این هدف باشند».

معاون رئیس‌جمهور به نقش و جایگاه زنان در دنیای کنونی هم اشاره کرد: «ما زنان، مسیر پرفرازونشیبی را پیموده‌ایم و فارغ از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی امروز کنار هم هستیم. تجربیات مشترکی به عنوان یک زن داریم که در مدیریت و تعادل‌بخشی هم‌زمان کار و زندگی‌مان آموخته‌ایم که ما را به یک اجتماع و پیکره واحد تبدیل کرده است. این تجربیات‌ به ما بینشی عمیق از نیازهای جامعه بخشیده است؛ به همین دلیل زنان با تکیه بر توانایی‌های ذاتی‌ در همدلی، همیاری و نوآوری، توانسته‌اند موانع بسیاری را از پیش‌رو بردارند. امروز، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که ما زنان عاملان تغییر هستیم و می‌توانیم با هم متعهد شویم که با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود، به‌ویژه در حوزه‌های فناوری، اقتصاد و سیاست، به بهبود زندگی همه انسان‌ها کمک کنیم تا دنیایی عادلانه‌تر، دوست‌داشتنی‌تر و پایدارتر داشته باشیم».

موضوع مهم دیگری که مورد اشاره معاون امور زنان رئیس‌جمهور قرار گرفت، فناوری‌های نوینی است که در عصر دیجیتال فرصت‌های بی‌نظیری را برای زنان خلق کرده‌اند؛ مانند شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین و ابزارهای دیجیتال: «این امکان به زنان اجازه می‌دهد تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانند و از همه زنان و مردان،‌ تصمیم‌گیران، رهبران اقتصادی و کارآفرینان بخواهند تا با ارزش مشترک،‌ ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی را ادغام و در‌هم‌تنیده کنند و با این رویکرد کسب‌وکارهای خود را ایجاد و هدایت کنند».

او تأکید کرد‌: «زنان می‌توانند مُبلغ این نگاه و بازیگر اصلی این عرصه بوده و دیده‌بانی آن را نیز بر عهده بگیرند. فناوری‌های دیجیتال ابزار مهمی در این مسیر هستند؛ بنابراین باید بیش‌ازپیش توانمندسازی دیجیتال برای زنان را جدی بگیریم و تلاش کنیم تا چالش‌هایی مانند شکاف دیجیتالی و تبعیض جنسیتی در دسترسی به فناوری، مانع از بهره‌برداری کامل زنان از این فرصت‌ها نشود».

او ادامه داد: «ایجاد شبکه‌های قوی میان ما و تبادل تجربیات به ما کمک می‌کند تا قدرت بیشتری برای ترویج این رویکرد داشته باشیم».

کمک اقتصاد به توسعه صلح

زهرا بهروز‌آذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، همچنین با رئیس فدراسیون سراسری زنان چین دیدار کرد. او در این دیدار گفت: «نگاه چین به پیشبرد روابط با ایران، به عنوان یکی از کشورهای بزرگ خاورمیانه، نگاهی راهبردی است». او بر ادامه حمایت همه‌جانبه چین از ایران و همکاری‌های عمل‌گرایانه در زمینه‌های مختلف به منظور توسعه روابط همه‌جانبه دو کشور در دولت جدید ایران هم تأکید کرد و توضیح داد: «ایران نیز در زمان ریاست دوره‌ای چین بر سازمان همکاری شانگهای، از این کشور حمایت کرده و همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های چند‌جانبه، از‌جمله سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، باید تقویت شود».

در مقابل، رئیس فدراسیون سراسری زنان چین هم با اشاره‌ به تحولات مثبت چین در سال‌های اخیر در زمینه حفاظت از حقوق و منافع و فراهم‌کردن بستر توسعه زنان، اعلام کرد‌ این تحولات منجر به افزایش شاخص‌های مربوط به سلامت و بهداشت زنان و کودکان چین شده است و بر نقش مؤثر برگزاری نشست‌های مشترک با موضوع زنان در تبادلات فرهنگی زنان دو کشور تأکید کرد.

همچنین در این دیدار، زهرا بهروزآذر به منزلت ویژه زنان در جمهوری اسلامی ایران و عزم جدی دولت چهاردهم برای فراهم‌کردن مسیری بر مبنای عدالت استحقاقی برای حضور بیشتر زنان در سطوح تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در بدنه دولت تأکید کرد: «توانمندسازی و توان‌افزایی دیجیتالی زنان ضرورتی اجتماعی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و فراهم‌کردن بستری برای حل مسائل اجتماعی و کارآفرینی است». معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، پیشنهاد ایران به چین برای برگزاری گفت‌وگوی تمدنی بین دو کشور و در دستور کار‌‌ بودن برگزاری دومین گفت‌وگوی اندیشکده‌ای ایران و چین و معرفی سال ۲۰۲۶ به عنوان سال فرهنگی دو کشور را فرصتی برای تعمیق هرچه بیشتر همکاری‌های عملیاتی در حوزه زنان برشمرد. بهروز‌آذر همچنین با ارائه آماری، به تشریح توسعه فعالیت زنان در ایران طی سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات 

به عنوان برنامه‌نویسان، طراحان و مدیران پروژه‌ در شرکت‌های استارتاپ داخلی و بین‌المللی پرداخت.

او برای تبادل تجارب دو کشور در زمینه فقر‌زدایی، اشتغال‌زایی، سلامت و بهداشت زنان و همچنین تبادل استادان و همکاری‌های رسانه‌ای در حوزه زنان نیز اعلام آمادگی کرد. در آخر او ضمن اشاره به تفاهم‌نامه موجود بین دو کشور، پیشنهاد طراحی برنامه، عمل به آن و ایجاد کارگروهی در این زمینه را مطرح کرد و در پایان از طرف چینی برای بازدید از نمایشگاه شکوه ایران باستان که در‌حال‌حاضر در شهر شانگهای چین برگزار می‌شود، دعوت رسمی کرد. نمایشگاه یاد‌شده در‌برگیرنده بیش از ۲۰۰ اثر باستانی ایران است که در موزه شهر شانگهای به نمایش درآمده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها