|

اعتراض کارگردانان به توقیف

کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌ای به پخش‌نشدن و توقیف سریال تاسیان اعتراض کرد و در‌این‌باره بیانیه‌ای منتشر کرد.

اعتراض کارگردانان به توقیف

کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه‌ای به پخش‌نشدن و توقیف سریال تاسیان اعتراض کرد و در‌این‌باره بیانیه‌ای منتشر کرد.

بیانیه کانون کارگردانان

در این بیانیه آمده است: «بالاخره این در‌ کی باید روی پاشنه‌اش بی‌صدای غیژ‌ غیژ بچرخد؟! تا کی از صدها دالان پیدا و ناپیدای گرفتن مجوز باید گذشت و باز توقیف شد. اصلا این واژه توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟ تا به کی نگاه سلیقه‌ای و شخصی یا نهادی باید روح و روان اهل فرهنگ را بلرزاند؟ یادمان بیاید توقیف فیلم‌هایی از چند دهه گذشته از طرف کسانی که خود را قیم مردم می‌دانستند، اما آن فیلم‌ها ماندند و دیده شدند و مقیم‌ها حتی اسم‌شان نیز به یاد کسی نماند. تینا پاکروان که روانش این روزها برای توقیف سریال «تاسیان» به هم ریخته، سینماگری است که برخلاف ممیزانش خوب می‌داند چگونه کارش را انجام بدهد. کانون کارگردانان سینمای ایران ضمن حمایت از او، از سازمان ساترا می‌خواهد سینماگران را بیش ‌از این از خود دور نکند و هر‌چه زودتر شرایط ادامه پخش «تاسیان» را فراهم کند».

بی‌توجهی به کاناپه

این شاید اولین بار باشد که کانون کارگردانان در بیانیه‌ای درباره توقف یک سریال اعتراض کرده‌اند. در این روزها شاهد انتشار فیلم کاناپه کیانوش عیاری در یوتیوب بودیم. در‌حالی‌که عیاری به‌شدت به قاچاق‌شدن این فیلم اعتراض داشت و درخواست کرد که کانال‌ها و افراد مختلف از تماشا و انتشار این فیلم جلوگیری کنند. شاید بهتر بود کانون کارگردانان سینمای ایران در‌حالی‌که به توقیف سریال تاسیان اعتراض می‌کنند، درباره آخرین وضعیت فیلم کاناپه نیز اظهارنظر می‌کرد.

عیاری برای کاناپه وارد دعوا می‌شود

هفتم اسفندماه یعنی همین چند روز قبل، فیلم سینمایی «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری قاچاق شده و در بستر یوتیوب منتشر شد. گوشه سمت چپ تصویر و حتی در ابتدای پخش این فیلم لوگوی لوتوس‌پلی نقش بسته است. فیلمی که حدود ۹ سال قبل با مشارکت محمد امامی و کیانوش عیاری ساخته شده بود، حالا و به‌ صورت ناگهانی قاچاق شده است. عیاری نمی‌داند‌ این انتشار از سوی سرمایه‌گذار 20‌درصدی اتفاق افتاده یا نه؟ او حتی از وضعیت حضورداشتن یا حضورنداشتن محمد امامی در زندان هم خبر ندارد. آخرین اطلاع از وضعیت محمد امامی به ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۲ و در حاشیه بازدید رئیس کل دادگستری تهران از ندامتگاه تهران بزرگ بازمی‌گردد. عیاری معتقد است 9 سال این فیلم را بر روی چشمانش نگه داشته و حالا به دنبال پیگیری قضائی است تا با مسببان انتشار این فیلم در بستر اینترنت برخورد شود.

حضور در یوتیوب

پس از توقیف سریال تاسیان، پلتفرم پخش‌کننده این سریال در بیانیه‌ای از این اتفاق عذرخواهی کرد و ساعاتی بعد ابتدا سه قسمت این سریال را به‌طور یکجا در توتیوب منتشر کرد و سپس قسمت چهارم آن را نیز روانه یوتیوب کرد. در‌حال‌حاضر سایت‌های مختلفی که با پلتفرم تهیه‌کننده این سریال قرارداد دارند، لینک قسمت چهارم آن را با حجم نیمه‌رایگان منتشر کرده‌اند. استفاده از بستر یوتیوب پیشنهادی بود که کاربران در اختیار سازندگان این سریال قرار دادند تا در اعتراض به محدودیت‌هایی که حتی پس از دریافت مجوز نصیب آن شده است، ادامه پخش این سریال ممکن شود. البته بسیاری معتقد بودند به‌زودی اختلاف بین ساترا و تاسیان برطرف شده و مجوزهای لازم برای آن داده می‌شود. تینا پاکروان در‌این‌باره به خبرآنلاین گفته بود: «ما برای این سریال ۱۷ ماه مشغول رفت‌و‌آمد به ساترا بودیم. چطور می‌شود ناگهان صحبت از توقیف کرد؟ داستان ما هم یک داستان عاشقانه است و تنها در بستر یک مقطع تاریخی در حال روایت آن هستیم. سؤال من این است که نمایش آن مقطع تاریخی آیا این‌قدر می‌تواند ترسناک باشد؟».

او همچنین درباره ساترا و شیوه فعالیتش نیز انتقاد کرد و گفت: «من متوجه نمی‌شوم چرا ما ملزم به فعالیت تحت نظارت جایی هستیم که در‌واقع رقیب ما محسوب می‌شود؟ شبکه نمایش خانگی چرا باید زیر نظر ساترا فعالیت کند؟ من و آقای اسدزاده ۱۷ ماه است که با رفت‌وآمد به این سازمان، طرح‌مان را تصویب کرده‌ایم. حالا چرا باید این کار به مرحله توقیف برسد؟ ساترا زیرمجموعه تلویزیون است که می‌خواهد مطابق با رفتارهای تلویزیون با ما رفتار کند. طبیعتا بخشی از تولیدات شبکه خانگی هم رقیب تلویزیون هستند و ساترا تمایلی به تولید آنها ندارد. این فرایند باید تغییر کند، چون رقیب قطعا ناظر خوبی نیست».

ساترا تعطیل نمی‌کند؟

البته این بحث رقابت پیش‌تر هم از سوی اهالی سینما مطرح شده بود و در‌این‌باره جبلی، رئیس صداوسیما، با رد این نظریه و درباره اینکه در جامعه مطرح می‌شود صداوسیما بخش خصوصی و پلتفرم‌های برنامه‌سازی را رقیب خودش می‌داند و توقیف برخی سریال‌ها در همین راستا‌ست، گفته بود: «در دو سال اخیر، ساترا به حدود ۵۰۰ سکو مجوز فعالیت داده است. در‌حالی‌که مردم عموما با دو یا سه پلتفرم مشهور آشنا هستند، سکوهای دیگری نیز وجود دارند که در سطح محدودتری فعالیت می‌کنند و مجوزهای مختلف را در حوزه صوت و تصویر  فراگیر دارند».

او تأکید کرد: «مسئله ساترا این است که ابزاری اجرائی برای اعمال تذکراتش ندارد. ساترا صرفا به‌عنوان یک ضابط، تخلفات را به مراجع ذی‌صلاح گزارش می‌دهد و مراجع ذی‌صلاح باید اقدام کنند».

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه گفت : «اساسا من با واژه توقیف خیلی موافق نیستم. توقیف به معنای تعطیل‌کردن است. ساترا چیزی را تعطیل نمی‌کند، ساترا تذکر می‌دهد و می‌گوید این مجوز تولیدی که من به شما دادم، در آن راستا عمل نکردید یا این اصلاح اتفاق نیفتاده است، فعلا منتشر نشود تا آن اصلاح انجام شود».