|

پایان رؤیای کانادایی

مدت‌هاست ایرانی‌ها با آسان‌شدن شرایط سفر به کانادا، رؤیای مهاجرت به این کشور را در سر دارند و به شکل‌های مختلف ویزای این کشور را دریافت و پس از حضور در آن دیگر از کانادا خارج نمی‌شوند.

مدت‌هاست ایرانی‌ها با آسان‌شدن شرایط سفر به کانادا، رؤیای مهاجرت به این کشور را در سر دارند و به شکل‌های مختلف ویزای این کشور را دریافت و پس از حضور در آن دیگر از کانادا خارج نمی‌شوند.

به گزارش اکو ایران، طبق یک گزارش رسمی، ملاحظه می‌کنیم که در بازه سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۳ مجوز اقامت دائم کانادا برای ۱۴۹هزارو 373 شهروند ایرانی صادر شده که ۱۰هزارو 680 مورد آن، مربوط به سال ۲۰۲۳ بوده است.

اما به نظر می‌رسد راه رسیدن به کانادا برای همه جهان سخت‌تر شده است. بر اساس داده‌های به دست آمده توسط خبرگزاری رویترز، کانادا سفر یا اقامت موقت را برای مردم دشوارتر می‌‌کند؛ درخواست‌های کمتری برای اخذ ویزا را تأیید می‌کند و حتی افرادی را که با مدارک معتبر وارد مرز می‌شوند، بازمی‌گرداند. سی‌ان‌بی‌سی و چند خبرگزاری در جهان درباره افزایش صعودی «ریجکتی‌ها» گزارش داده‌اند. برخی تحلیلگران معتقدند دولت ترودو با این انتقاد مواجه است که مهاجران در کمبود و گرانی مسکن نقش دارند. او که در آستانه انتخابات احتمالی سال آینده، در نظرسنجی‌ها عقب افتاده است، تلاش می‌کند تعداد مهاجران دائمی را کاهش دهد.

در سال‌های گذشته کانادایی‌ها به پذیرش مهاجران تازه‌وارد افتخار می‌کنند، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از آنها بر این باورند که کانادا بیش از حد مهاجر پذیرفته است. حالا به نظر می‌رسد این طرز فکر بر نگرش و تصمیمات مأموران مرزی و مهاجرت نیز تأثیر گذاشته است.

بر اساس داده‌های آژانس مرزی کانادا، این کشور در ماه جولای به پنج‌هزار‌و ۸۵۳ مسافر خارجی -‌از‌جمله دانشجویان، کارگران و گردشگران‌- که «اجازه خروج داشتند، اجازه ورود دوباره نداده که این بیشترین تعداد از ژانویه ۲۰۱۹ است. بر این اساس، مأموران مرزی به‌طور متوسط در هفت‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ ماهانه سه‌هزارو 727 مسافر خارجی را برگردانده‌اند که نسبت به سال قبل، تعداد ۶۳۳ نفر یا معادل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به غیر از این، مأموران مرزی کانادا ۲۸۵ دارنده ویزا را در ماه جولای غیرقابل قبول تشخیص دادند که بالاترین رقم ماهانه از ژانویه ۲۰۱۹ است.

سخنگوی آژانس خدمات مرزی کانادا این اتفاق را ناشی از تغییر الگوهای مهاجرت می‌داند و معتقد است هیچ تغییر کلی در رویه موجود رخ نداده است. البته این در حالی است که به‌طور هم‌زمان، اداره مهاجرت کانادا نیز ویزاهای کمتری صادر می‌کند. نسبت روادیدهای ریجکت‌شده به درخواست‌های تأییدشده در ماه ژوئن بیشتر از هر زمان دیگری از زمان اوج شیوع همه‌گیری کرونا بود. بر اساس داده‌های اداره مهاجرت کانادا، در ماه‌های ژانویه، فوریه، می ‌و ژوئن ۲۰۲۴، درخواست‌های روادیدهای ردشده نسبت به شمار تأییدشده‌ها بیشتر شده است. از طرفی نیز تعداد مجوزهای تحصیلی و کار تأییدشده در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت مهاجرت کانادا گفت که این نهاد «متعهد به اعمال منصفانه و بدون تبعیض سیاست‌ها و رویه‌های مهاجرت است» و کاهش مجوزهای تحصیلی را به سقف اعلام‌شده در ژانویه نسبت داد. با این حال، به نظر می‌رسد این کاهش از سال گذشته آغاز شده است. همچنین هشت وکیل به رویترز گفتند که موکلان آنها از افزایش نظارت بر دارندگان ویزا در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی خبر داده‌اند. یک وکیل از استان بریتیش‌کلمبیا گفت که او وکالت ۱۰ نفر از دارندگان ویزا را بر عهده داشته است که مقامات مرزی ماهیت قصد و غرض آنها برای اقامت در کانادا را باور نداشتند و به آنها پیشنهاد داده بودند که داوطلبانه برگردند یا با خطر دیپورت روبه‌رو شوند. برخی این کار را انجام دادند، زیرا نمی‌دانستند چه پیامدهایی برای ویزا یا مجوز سفرهای آتی آنها می‌تواند داشته باشد. این وکیل می‌گوید این طرز فکر که خارجی‌ها بدون رعایت الزامات وارد کشور می‌شوند ‌یا برای کانادا تهدید تلقی می‌شوند، از سیاست‌مداران به مقامات و مأموران مرزی سرایت کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها