|

کورسوی امید در دولت دکتر پزشکیان

به روایت روزشمار تاریخ، قریب به پنج دهه از استقرار نظام سپری شده اما هنوز این معما حل نشده است که چرا تنوع رنگ، زبان، باور، فکر و اعتقاد، باعث رشد و نمو استعدادها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و نظامی نشده است؟‌

عبدالحکیم سالارزهی

به روایت روزشمار تاریخ، قریب به پنج دهه از استقرار نظام سپری شده اما هنوز این معما حل نشده است که چرا تنوع رنگ، زبان، باور، فکر و اعتقاد، باعث رشد و نمو استعدادها در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و نظامی نشده است؟‌

استفاده از ظرفیت اقوام و مذاهب در «مناصب کلیدی» کشور، نکته حائز اهمیتی است که موجب استحکام عرق ملی و وطنی می‌شود و جایگاه و اعتبار کشور را در منطقه و در سطح جهان تقویت می‌کند.

همچنین، بهره‌گیری از توان بالای «تنوع قومی» و گرایش‌های سیاسی و فکری، در پست‌های کلان مدیریتی، باعث افزایش «کورسوی امید» می‌شود؛ استمرار به‌کارگیری این تنوعات، به تشکیل مؤلفه‌های «اعتلای تمدن و فرهنگ» ایرانی قوت می‌بخشد. نکته حائز اهمیت این است که پس از ۴۵ سال انتظار، مدارا و تحملِ رنج‌های انباشته‌شده، زمزمه‌ای مبنی‌بر انتصاب چند وزیر از بین نخبگان اهل‌ سنت در کابینه دولت چهاردهم، به گوش رسید اما این امر به وقوع نپیوست و در‌نهایت گفته شد انتصاب سیدعماد حسینی به مقام وزیر نفت، قطعی است، سرانجام اسم ایشان به دلایل نامعلومی از فهرست کابینه حذف شد. در اقدامات بعدی جناب دکتر پزشکیان، دو چهره دیگر اهل‌ سنت از تبار کُرد و بلوچ در مقام معاون رئیس‌جمهور و معاون وزیر قرار گرفتند. برخی اما بر این باورند که سنگ‌اندازی و فشارآوردن «جریان‌های تندرو»، یکی از علل عدم موفقیت رئیس‌جمهور به انتصاب وزیرانی از میان اهل‌ سنت بوده است. بنا‌بر اذعان دکتر جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اهل‌سنت و نماینده ادوار مجلس، ۸۰ درصد مردم مناطق سنی‌نشین به دکتر پزشکیان رأی دادند و توانستند در پیروزی ایشان در دور دوم انتخابات، سرنوشت‌ساز شوند. از سویی دیگر، دکتر پزشکیان از یک خانواده‌ آذری است که در مناطق کُردنشین متولد شده و ایام خدمت سربازی را در منطقه حساس سیستان‌وبلوچستان سپری کرده است. آشنایی پزشکیان با تنوعات قومی و مذهبی، زمینه را برای «آشتی ملی» هموارتر می‌کند. رسیدگی عادلانه به پرونده جمعه، هشتم مهر زاهدان که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، برای اهل ‌سنت پراهمیت است. با درنظرداشتن انتصابات دولت چهاردهم، هرچند گماردن یک «وزیر زن» و دو نیروی اهل‌ سنت در مناصب معاون رئیس‌جمهور و معاون وزیر، گام مثبتی پنداشته می‌شود، «زنان» و «اهل‌ سنت» که جزء «شالوده وجودی» این مرزوبوم هستند، به خشکاندن زخم دیرینه تبعیض و بی‌عدالتی مصرانه تأکید دارند.

عنایت به مطالب فوق و کنارگذاشتن اختلافات موجود و کشمکش‌های سیاسی، می‌طلبد در واگذاری مناصب با توجه به تجربیات گذشته، اقداماتی سنجیده و حکیمانه انجام شود؛ چنین رویکردی می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت مؤثر و سرنوشت‌ساز مردم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در آینده باشد.

فرجام سخن: استاندار و مدیر کل کارآمد، توانمند، مدبر، دردمند و آشنا به دغدغه و رنج مردمش می‌تواند راندمان باکیفیت و بازده مضاعفی را به نمایش بگذارد؛ مطالبه مردم نیز همین است که شایسته‌‌ای فارغ از هرگونه غل و غش در مناصب مذکور انتصاب شود تا موجب تسکین آلام شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها