|

گزارشی از فعالیت کارگاه ساختمانی هتل 30‌طبقه ولنجک برخلاف اعلام توقف ساخت از سوی نهاد قضائی

سپر بتنی روی بام تهران یا ساخت هتل 30‌ طبقه در موقعیت سبیل حاکم

روی بدنه کارگاه ساختمانی هتل 30‌طبقه ولنجک نوشته شده «هتل باعث ارزش افزوده شهر و کشور است»، «با ورود هر گردشگر به شهر سه شغل در کشور ایجاد می‌شود»، «هتل نشان‌دهنده رو به جلو بودن و پیشرفت کشور است».

سپر بتنی روی بام تهران یا ساخت هتل 30‌ طبقه  در موقعیت سبیل حاکم

شرق:‌ روی بدنه کارگاه ساختمانی هتل 30‌طبقه ولنجک نوشته شده «هتل باعث ارزش افزوده شهر و کشور است»، «با ورود هر گردشگر به شهر سه شغل در کشور ایجاد می‌شود»، «هتل نشان‌دهنده رو به جلو بودن و پیشرفت کشور است».

کارگاه فعال است و به گفته همسایگان در دو شیفت کارگران مشغول کار هستند. هتلی که ساختش با حاشیه‌های زیادی همراه بود. مدتی پیش مصوبه کمیسیون ماده 5 این هتل با رأی دیوان عدالت اداری لغو شد. پس از انتشار لغو مجوز ساخت این هتل از سوی دیوان عدالت اداری، دوباره این پرونده در کمیسیون ماده 5 بررسی و به شورای‌ عالی شهرسازی ارسال شد. هفته گذشته سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: ساخت هتل ۳۰‌طبقه در ولنجک متوقف شد. ساخت این ساختمان طبقاتی فعلا تا تعیین تکلیف نهایی متوقف باقی خواهد ماند. همسایه‌ها می‌گویند کارگاه ساختمانی یک روز هم تعطیل نبوده است. چهار استاد و مهندس شهرسازی و یک وکیل دادگستری فروردین‌‌ امسال دادخواستی علیه شهرداری تهران در دیوان عدالت اداری ثبت و این تخلف را از طریق مراجع قضائی پیگیری کردند.

این کارشناسان در نخستین نشست خبری خود دلیل تخلف صدور پروانه برای این هتل را تشریح کردند. دومین نشست خبری کارشناسان حوزه شهرسازی و حقوقی درباره پروژه هتل ولنجک با حضور مرتضی هادی جابری‌مقدم عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، محمدصالح شکوهی بیدهندی استاد دانشگاه، رضا خیرالدین عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، امیرحسین عبدالله‌زاده مهندس شهرسازی و صادق کاشانی وکیل دادگستری‌ برگزار شد. در این نشست که در محل ساخت این پروژه بود، بر غیرقانونی‌بودن فعالیت‌های ساختمانی این هتل تأکید شد. به گفته مرتضی هادی جابری‌مقدم این پروژه در موقعیت سبیل حاکم است و صدای نقاره هم 

بسیار بلند است... .

محمدصالح شکوهی بیدهندی، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، در این زمینه به رسانه‌ها می‌گوید:‌ زمینی که پروژه موسوم به هتل ولنجک در آن ساخته می‌شود، یک زمین دولتی است که در ابتدا قرار بوده برای احداث یک مدرسه استفاده شود، اما بعدها این زمین را از کسی که قرار بود مدرسه بسازد، گرفتند و به کسی تحویل دادند که می‌خواهد در آن یک هتل بسازد. البته ساخت هتل، همه واقعیت این پروژه نیست، بلکه قرار است بخشی از این پروژه برای واحدهای تجاری استفاده شود که این کار هم خلاف قانون است، چون برای این پروژه تحت عنوان هتل مجوز صادر شده، نه مجتمع تجاری. البته در اصل مجوز صادرشده هم ابهام وجود دارد و به دلیل وجود همین ابهامات، دیوان عدالت اداری‌ مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران درباره ساخت این هتل را باطل اعلام کرده است.

او ادامه می‌دهد:‌ مطالعات ترافیکی نشان می‌دهد نباید در معبری که عرض آن اندک است، هتلی با این ابعاد ساخته شود. همچنین چون این پروژه ارتفاعی بیش از ۱۲ طبقه دارد، بلندمرتبه‌سازی محسوب می‌شود و طبق قانون، پیش از اینکه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری تصویب کند، شهرداری نباید به چنین پروژه‌ای مجوز بدهد؛ یعنی برای احداث یک ساختمان بیش از ۱۲ طبقه، ابتدا باید شورای ‌عالی تأیید کند که این پروژه در پهنه بلندمرتبه‌سازی شهر تهران قرار گرفته و بعد شهرداری می‌تواند به این ساختمان مجوز بدهد که چنین فرایندی‌ برای ساخت این هتل طی نشده است.

این استاد دانشگاه یادآوری می‌کند:‌ متأسفانه در روزهای پایانی دولت قبل شاهد آن بودیم که شورای‌ عالی شهرسازی و معماری که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، برخی موارد خلاف طرح جامع شهر تهران از‌جمله پروژه موسوم به هتل ۳۰‌طبقه را تصویب کرد. انتظار می‌رفت که در دولت جدید از همان شروع به کار، به‌ویژه پس از اخذ رأی اعتماد وزیر راه و شهرسازی از مجلس، درباره این مصوبه دولت قبل موضع‌گیری شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این استاد دانشگاه ابراز امیدواری می‌کند:‌ در روزهای آتی باید موضع‌گیری صحیحی در قبال هتل ولنجک از طرف شورای‌ عالی شهرسازی و معماری دولت سیزدهم انجام شود؛ چون این پروژه با طرح جامع شهر تهران مغایرت اساسی دارد و با مصوبات قبلی خود شورا هم منطبق نیست و در حریم گسل واقع شده است. ضمن اینکه شورای ‌عالی شهرسازی و معماری باید درباره پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی اعلام نظر کند. بنابراین این شورا قانونا باید دستور توقف ساخت هتل را صادر کند و بعد بررسی‌های کارشناسی را انجام دهد و اگر ضوابط قانونی اجازه می‌داد، اجازه ادامه فعالیت پروژه را بدهد؛ البته به نظر نمی‌رسد این پروژه با ضوابط قانونی منطبق باشد.

رضا خیرالدین، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز درباره اینکه برخی از مدیران شهری معتقدند باید از هتل‌سازی حمایت کرد و سرمایه‌گذاران را تشویق به ساخت هتل کرد،‌ می‌گوید:‌ برخی مدیران شهری مدعی هستند که در تهران ما با کمبود هتل روبه‌رو هستیم. متأسفانه حمایت برخی مدیران شهری از پروژه‌های هتل‌سازی مانند آنچه در هتل ولنجک می‌بینیم، روند غیرقانونی پیدا کرده است. این مدیران معتقدند سرمایه‌گذاری در این حوزه برای سازندگان جذاب نیست. نیاز به زیرساخت‌های خدماتی در تهران وجود دارد، اما روش‌های تأمین این نیاز باید دقیق و قانونی باشد. اقدام به ساخت هتل در مناطق غیرمجاز و انجام فعالیت‌های غیرقانونی به بهانه کمبود هتل در تهران، نه‌تنها توجیه‌پذیر نیست، بلکه به حقوق مالکانه همسایه‌ها نیز تعدی می‌کند. این نوع اقدامات با قوانین موجود و رویه‌های قضائی مغایرت دارد و باید از انجام آنها پرهیز شود.

مرتضی هادی جابری‌مقدم، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران  نیز می‌گوید:‌ یک هفته بعد از مصاحبه سخنگوی قوه قضائیه ما امروز دیدیم که کار ساخت هتل ولنجک متوقف نشده است. سخنگوی قوه قضائیه اعلام کردند که کار متوقف شده اما بر اساس مشاهدات ما، به صورت دو شیفت ساخت‌وساز ادامه دارد. این ساخت‌وساز بدون اخذ رضایت مردم انجام شده و تخریب‌هایی در بناهای مجاور ایجاد کرده است. بر اساس اسناد و مدارکی که ما در اختیار داریم و در دادگاه ارائه کرده‌ایم، مالک‌ تخلف کرده است. تخلف اصلی، ساخت هتل در حریم گسل زلزله است. ساخت هتل یک مصوبه نصفه‌ونیمه کمیسیون ماده ۵ داشت که آن مصوبه را دیوان ابطال کرد، اما مجددا شهرداری مصوبه دیگری را در کمیسیون ماده ۵ می‌گیرد که تلاش می‌کنند تا این دفعه امضاها را کامل کنند.

جابری‌مقدم اضافه می‌کند: هنوز شورای‌ عالی شهرسازی و معماری مجوز ساخت این هتل را تصویب نکرده و این کار تأیید نشده؛ بنابراین پروانه‌ای که صادر شده، خلاف قانون است. شورای‌ عالی شهرسازی و معماری باید به این تخلف ورود قاطع و سریع داشته باشد.

امیرحسین عبدالله‌زاده، شهرساز، هم می‌گوید: ارتفاع مستحدثات این هتل 206 متر خواهد بود که در بلندترین نقطه شهر تهران قرار دارد. این برج از فشافویه، فرودگاه امام خمینی و پرند قابل مشاهده است. دید اشراف افقی این مکان حداقل 

75 کیلومتر است. اما دید این هتل به واسطه شیبی که در محدوده وجود دارد، بر روی همه پارسل‌ها و املاک مردم شهر تهران است؛ یعنی هیچ ملکی از پسِ پنجره‌های هتل وجود ندارد‌ که قابل رؤیت نباشد.

او تأکید می‌کند: این برج شبیه دیوار دفاعی است و تقریبا چیزی از بام تهران باقی نمی‌گذارد. او همچنین تأکید کرد که در صورت ساخت هتل، کهف‌الشهدا از حیز انتفاع ساقط می‌شود و یک سپر بتنی بام تهران را مسدود خواهد کرد.

درباره جزئیات زمینی که این هتل قرار است در آن ساخته شود، عبدالله‌زاده، کارشناس حوزه شهرسازی، پیش ‌از این گفته بود‌: این پلاک در منطقه یک، بالای خیابان بیست‌وپنجم ولنجک و در فاصله 45‌متری تا کهف‌الشهدای تهران و در پایین‌دست یکی از بام‌های تهران قرار دارد. مجاور آن بافت مسکونی کم‌تراکم یک تا دو‌ طبقه و ویلایی است و در پایین‌دست آن و در فاصله چند‌کیلومتری پروژه، سالن اجلاس سران و نمایشگاه بین‌المللی را داریم. علاوه‌براین در مجاورت آن هم فقط باغات و بافت مسکونی قرار دارد و عمدتا در شعاع چند‌کیلومتری این پلاک مراکز کار و فعالیت مشاهده نمی‌کنیم، حتی مراکز دیپلماتیک، نظامی و دولتی. تصاویر هوایی نشان می‌دهد که قطعه مدنظر پروژه حالت ناموزونی دارد؛ چون بین قطعات دیگر 

واقع شده است.

در این زمین باقی‌مانده‌هایی از جنگل‌کاری وجود داشت که سازمان جنگل‌ها در دهه‌های 60 و 70 انجام داده بود و به‌ واسطه ورود این قطعه به مرز تهران، این محدوده برای حفظ به سازمان زمین‌شهری واگذار شد. در تصاویر هوایی مشخص است که بالغ بر 600 اصله درخت در این قطعه وجود داشت که با رأی مخالف شورای شهر در سال 1401، حکم به جابه‌جایی درختان داده شد. تعداد این درختان به ‌مرور کم شده بود، اما در سال 1402 تعداد 426 درخت جمع‌آوری شد و ملک در مرحله گودبرداری است. همچنین در اطلاعات به‌دست‌آمده از شهرداری تهران مشخص شده است این پلاک در کاربری تثبیت‌شده قرار دارد و تغییرناپذیر و در پهنه گسلی واقع شده است. علاوه‌براین، ملک در محدوده 25‌ساله هم قرار گرفته است. کد لایه گسلی این زمین هم تیپ شش است که به‌عنوان خطرناک‌ترین عرصه گسلی شناخته می‌شود.

صادق کاشانی، وکیل دادگستری نیز به سخنان رئیس‌جمهور درباره بحران بی‌آبی در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ با توجه به وضعیت ناگوار و بحرانی آب در تهران، رئیس‌جمهور اعلام کرد با این وضعیت توسعه تهران معنا ندارد. همان‌طور که رئیس‌جمهور گفتند، اگر در توسعه به طبیعت توجه نکنیم، از طبیعت سیلی می‌خوریم و طبعات ساخت این پروژه سیلی خواهد بود که از طبیعت خواهیم خورد. این پروژه در ارتفاعات بالای هزارو 800 متر ساخته می‌شود و اگر ورود مقام رهبری به ساخت‌وسازهای ارتفاعات نبود، حتما آقایان قله کوه‌ها را هم فتح می‌کردند.

به گفته او منظر شهری و دامنه جنوبی البرز متعلق به همه شهروندان است. این وکیل دادگستری پیش ‌از این در یک نشست خبری با موضوع تخلفات ساخت‌وساز این هتل 30‌طبقه گفته بود: مجوز ساخت یک ساختمان 30‌‌طبقه با حدود دو هزار متر را در تراز بالای هزارو 800‌متری البرز صادر کرده‌اند. در دو دهه گذشته شخص رهبری پیگیر بودند که جلوی ساخت‌وسازهای بالای هزارو 800 متر گرفته شود. از زمانی که این بحث مطرح شد، کسی به غیر از آقای زاکانی جرئت نکرده که بگوید می‌خواهم اینجا بلندمرتبه بسازم. تراز این محدوده بالای هزارو 800 متر است. کهف‌الشهدا در تراز هزارو 900 متر ساخته شده و نزدیک همین پروژه قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها