|

با آزادی اهالی هنر و رسانه موافقت نمی‌شود؟

پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور و برخی تغییرات، امیدواری‌هایی به وجود آمده است. از جمله برخی روزشماری می‌کنند که برای بهبود شرایط اهالی هنر و فرهنگ اقداماتی انجام شود.

پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور و برخی تغییرات، امیدواری‌هایی به وجود آمده است.

از جمله برخی روزشماری می‌کنند که برای بهبود شرایط اهالی هنر و فرهنگ اقداماتی انجام شود.

برخی از چهره‌ها همچنان در زندان هستند یا حکم‌های طولانی‌مدت دارند.

از روزنامه‌نگاران می‌توان از «روح‌الله نخعی» و «سعیده شفیعی» که اکنون در زندان هستند، نام برد. از اهالی هنر می‌توان به «حسین محمدی»، «توماج صالحی» و «نوید میهن‌دوست» اشاره کرد. با توجه به عفو رهبری به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم(ص) برخی انتظار داشتند در شرایط این افراد نیز تغییری رخ بدهد.

یکی از اهالی سینما که زندانی است «نوید میهن‌دوست» است. به‌تازگی «مسعود کرامتی»، کارگردان و بازیگر سینما در گفت‌وگویی با امتداد نکاتی‌ درباره شرایط او بیان کرده است. در این گفت‌وگو آمده است: «از اتهامات نوید، ساخت دو فیلمی است که یکی در هیچ جمعی اکران نشد. تمام صحبت من درباره پرونده نوید این است که او با یک‌سری اتهامات و بر پایه استدلالاتی که واقعا قابل استناد نبوده به سه سال حبس محکوم شده است. بااین‌حال اما، ۱۶ ماه از مدت زمان حبس او گذشته و بر‌اساس دو درخواستی که خود ایشان برای اعمال آزادی مشروط -‌که حق قانونی اوست- داشته، این مسئله از بدیهاتی است که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است».

او‌ ادامه داد: «میهن‌دوست، حتی درخواست استفاده از پابند الکترونیکی داشته که بتواند از زندان آزاد شود، اما متأسفانه باز هم به این درخواست توجهی نشده است. ضمن اینکه، نوید (رضا) میهن‌دوست تنها فرزند خانواده است که در ایران زندگی می‌کند و پدر و مادر او تنها هستند. حتی پدر و مادر نیز در درخواست‌هایی، خواستار عفو و آزادی نوید شده‌اند که به این درخواست‌ها نیز اعتنایی نشده است».

کرامتی ادامه داد: «این در‌حالی است که به گفته خود نوید، درخواست‌های مشابه این درخواست به طور معمول، ظرف مدت دو هفته از دستگاه قضائی و سازمان زندان‌ها به وزارت اطلاعات ارسال می‌شود و در این پرونده، متأسفانه هیچ پاسخی از ناحیه این وزارتخانه دریافت نشده است. در این پرونده و در بخش عناوین اتهامی به ساخت دو مستند، یکی به نام «تاج خار» و دیگری، فیلمی به نام «دختران خیابان انقلاب» استناد شده است. این در‌حالی است که به عنوان نمونه، فیلم تاج خار، پیش از انتخابات سال ۱۳۸۸ ساخته شده و این مسئله به دوره‌ای برمی‌گردد که فرد، خودش اساسا در ایران حضور داشته و مانند هر شهروند دیگری به فعالیت خبرنگاری و به شغل خود شاغل بوده و زندگی عادی‌اش‌ داشته است. درحالی‌که سال‌هاست هیچ ارتباطی وجود نداشته است».

نوید میهن‌دوست بیش از یک‌سوم حکم محکومیت خود را گذرانده ولی باز هم با آزادی مشروط موافقت نشده و هیچ‌کس جوابی به او نمی‌دهد.

کرامتی درباره تلاش‌هایی که برای آزادی «میهن‌دوست» انجام شده، گفته است: «از دوستان خانه سینما هم که به دادسرا و قوه قضائیه مراجعه کرده و سعی کردند‌ این مسئله را حل‌وفصل کنند، هیچ جواب درستی دریافت نکرده‌اند. درباره مسئله نامه‌نگاری‌های این هنرمند از زندان نیز لااقل انتظار این است که آقایان یک جوابی به آن بدهند و این‌طور استخوان لای این زخم نگذارند.

تأسف‌برانگیز است که وقتی پای تماشای فیلم‌های نوید -‌که سابقا ساخته- می‌نشینیم، مدام سؤال می‌پرسند که کارگردان چنین فیلم ارزشمندی کجاست؟ زندان است؟ به چه جرمی؟ واقعا چه پاسخی به این سؤالات باید داد؟ واقعا چنین موقعیتی برای شأن یک هنرمند، زشت و زننده نیست؟».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها