|

رویداد «طعم آشپزی تایلندی» در سفارت تایلند برگزار شد

غذاهای خیابانی؛ جاذبه‌ای برای سفر به تایلند

سفارت تایلند در ایران با برگزاری رویداد «طعم آشپزی تایلندی» تلاش کرد تا ضمن معرفی غذاهای متنوع این کشور به جامعه هدف، با یادآوری عطر و طعم غذاهای ملی‌اش، این جاذبه گردشگری را به ایرانیان بیشتر معرفی کند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تایلند، غذاهای خیابانی این کشور است.

غذاهای خیابانی؛ جاذبه‌ای برای سفر به تایلند

سفارت تایلند در ایران با برگزاری رویداد «طعم آشپزی تایلندی» تلاش کرد تا ضمن معرفی غذاهای متنوع این کشور به جامعه هدف، با یادآوری عطر و طعم غذاهای ملی‌اش، این جاذبه گردشگری را به ایرانیان بیشتر معرفی کند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تایلند، غذاهای خیابانی این کشور است. البته سفیر تایلند به ایرانیان توصیه کرد علاوه‌بر استفاده از جاذبه‌های متنوع این کشور، از آیوتای، پایتخت قبلی تایلند که محل تجارت ایرانیان بوده هم بازدید کنند. سفارت تایلند در بعدازظهر سومین روز پاییز میزبان جمعی از بازیگران، تورگردانان و فعالان فضای مجازی بود. متولیان این سفارتخانه تصمیم گرفته بودند با برگزاری رویدادی با عنوان «طعم آشپزی تایلندی» به جامعه مخاطب خود در ایران عطر و طعم غذاهای اصیل این کشور را یادآوری کنند. تایلند کشوری واقع در شبه‌جزیره هندوچین در جنوب شرقی آسیاست که یکی از مقاصد گردشگری برای ایرانیان و دیگر کشورهای جهان به حساب می‌آید. غذاهای خیابانی تایلند شامل انواع سوپ‌ها، کاری و نودل، یکی از جاذبه‌های متنوع این کشور برای گردشگران است. به همین دلیل، برگزارکنندگان مراسم، حیاط این سفارتخانه را به آشپزخانه‌ای تبدیل کردند تا شرکت‌کنندگان در رویداد بتوانند علاوه‌بر چشیدن طعم دو غذای ملی این کشور و استشمام عطر ادویه‌های تایلندی، با شیوه پخت «خورشت تام یام گون» و «پاتای» آشنا شوند. مردم ایران و تایلند بیش از 400 سال است که با هم روابط دوستانه دارند. تجار ایرانی در این کشور سال‌ها قبل به دادوستد مشغول بوده‌اند و به همین دلیل علاوه‌بر حس خوبی که نسبت به هم دارند، برخی لغات ایرانی به زبان تایلندی راه یافته است. مردم تایلند از کلمه فرنگ (خارج از کشور) با همان معنایی که در فارسی کاربرد دارد‌ استفاده می‌کنند و وجود همین لغات، نشان‌دهنده پیوند مردم دو کشور است.

سلامت؛ ویژگی مهم غذاهای تایلندی

تایلند از سال ۱۹۳۲ یک کشور مشروطه سلطنتی است. در ورودی سفارتخانه تصویر پادشاه این کشور و جانشینانش به چشم می‌خورد. در حیاط سفارتخانه که در محدوده دروازه شمیران، یکی از محله‌های قدیمی تهران واقع شده، یک میز بزرگ برای پخت غذا تدارک دیده شده است تا دو سرآشپز ماهر حاضر در برنامه، اقدام به پخت غذا کنند. برخلاف غذاهای ایرانی که ساعت‌ها وقت صرف جا‌افتادن آنها می‌شود و مدت‌زمان مورد نیاز برای طبخ آنها کمی طولانی است، غذاهای تایلندی به‌سرعت پخته و آماده خوردن می‌شوند. شاید به همین دلیل است که غذاهای خیابانی این کشور بسیار محبوب بوده و نام غذاهای تایلندی در نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت tasteAtlas میان 100 غذای محبوب دنیا به چشم می‌خورد. غذاهای این کشور در این نظرسنجی، رتبه 17 را به خود اختصاص داده‌اند. سالم‌بودن غذاهای تایلندی هم ویژگی دیگری است که در این رویداد بر آن تأکید می‌شود. مهم‌ترین ماده به‌کاررفته در دو غذای ملی تایلند، یعنی «خورشت تام یام گون» و «پاتای» میگو (یک پروتئین سالم دریایی) است که با انواع سبزیجات و ادویه‌ها خاص تایلندی مخلوط می‌شود تا طعمی خوش ایجاد کند.

غذا؛ ابزاری برای اعلام دوستی

پیچت بونساد، سفیر تایلند در ایران، پیش از آغاز به کار سرآشپزها، اهمیت غذا در گردشگری تایلند را برای حاضران تشریح می‌کند. به گفته او، تنوع غذاهای تایلندی یکی از عواملی است که این کشور را به قطب گردشگری در جنوب شرق آسیا تبدیل کرده است. اما نکته جالب در سخنان سفیر تایلند این است که مردم این کشور برای ابراز علاقه به افراد، وقتی که می‌خواهند حال کسی را بپرسند از عبارت «آیا غذا خورده‌ای؟» استفاده می‌کنند. این عبارت در زبان تایلندی معادل «حال شما چطور است؟» بوده و وقتی تایلندی‌ها در مورد یک وعده غذایی صحبت می‌کنند یا حتی شما را به صرف یک وعده غذا دعوت می‌کنند، این نشان‌دهنده دوستی و علاقه است. به اعتقاد بونساد، این بهترین راه برای نشان‌دادن میهمان‌نوازی تایلندی‌هاست. غذاهای تایلندی طعم منحصربه‌فردی دارند که آن را به محبوب‌ترین غذاهای دنیا تبدیل کرده است. براساس آماری که سفیر تایلند در ایران مطرح می‌کند، سال گذشته حدود 50 هزار گردشگر ایرانی از تایلند دیدن کرده‌اند و در هشت‌ماهه اول امسال حدود 40 هزار ایرانی برای تعطیلات به تایلند رفته‌اند. چندین سال است که تایلند به یکی از مقاصد برتر گردشگری در آسیای جنوب شرقی برای ایرانیان تبدیل شده است.

سهم بالای گردشگری در اقتصاد تایلند

تایلند قطب هوانوردی جنوب شرق آسیاست. به همین دلیل این کشور به یک مقصد جذاب برای سفر تبدیل شده است. جذابیت سفر به این کشور تا حدی است که گردشگری سهم پررنگی در تولید ناخالص داخلی تایلند دارد. آن‌طورکه سفیر تایلند به «شرق» می‌گوید: یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی تایلند مربوط به صنعت گردشگری است و سالانه تعداد زیادی توریست از این کشور دیدن می‌کنند. پیچت بونساد تعداد گردشگرانی را که سالانه به کشور متبوعش سفر می‌کنند بین 65 تا 70 میلیون نفر تخمین زده و ادامه می‌دهد: گردشگران ما بیشتر از چین، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان و استرالیا هستند. ایرانیان هم جزء سه کشور اول در توریسم تایلند هستند. به گفته او، به‌جز غذا، جاذبه‌های گردشگری زیادی در تایلند وجود دارد. جاهایی دیدنی در این کشور هست که توریست‌ها می‌توانند از آنجا دیدن کنند.

توصیه به بازدید از پایتخت قبلی تایلند

سفیر تایلند در ایران با اشاره به اینکه ایرانیان بیشتر دوست دارند به پوکت بروند، به هم‌وطنان توصیه کرد در کنار پوکت، سری هم به آیوتای بزنند. او می‌گوید: این شهر پایتخت قبلی تایلند بوده و بیشتر تجار ایرانی، کارشان را از این شهر شروع کرده‌اند. بونساد تایلند را دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی معرفی می‌کند و بر این باور است که استفاده از این جاذبه‌ها بستگی به سلیقه شخص توریست دارد. در جنوب تایلند دریا و سواحل قرار دارد و در شهرهایی مثل آیوتای، پوکت و شیانگ‌مای آثار تاریخی فراوانی برای بازدید وجود دارد. درباره سیستم حمل‌ونقلی‌ بین شهرهای تایلند از سفیر این کشور سؤال می‌کنیم و او جواب می‌دهد: سفر به تایلند خیلی راحت است. از ایران می‌توانید مستقیم به بانکوک بروید. در شمال بانکونک، چیانگ‌مای قرار دارد. با پرواز داخلی، طی یک سفر 50‌دقیقه‌ای به این شهر می‌رسید. حتی از ایران پرواز مستقیم به پوکت هم داریم. سیستم حمل‌ونقلی بین شهرهای تایلند اکثرا هواپیماست اما اگر خیلی دنبال سفر ماجراجویانه هستید، می‌توانید از اتوبوس و قطار هم برای تردد بین شهرها استفاده کنید.

ویزای تایلند اینترنتی می‌شود

سفیر تایلند در ایران درباره برنامه‌های این کشور برای جذب بیشتر گردشگر ایرانی توضیح می‌دهد: دولت تایلند برنامه‌های زیادی در‌این‌باره دارد. تلاش کرده‌ایم روند دریافت ویزا خیلی راحت‌تر شود. قرار است ویزا اینترنتی شود و گردشگران در فرودگاه هم معطلی کمتری داشته باشند که راحت‌تر به تایلند سفر کنند.

غذاهای خوشمزه تایلندی

اگرچه ماده اصلی دو غذای مهم و ملی تایلند میگو بود، اما در پایان رویداد «طعم آشپزی تایلندی» دیگر غذاهای این کشور با ترکیبات متفاوت و با استفاده از گوشت مرغ، گوشت قرمز و سیب‌زمینی برای پذیرایی از میهمانان فراهم شده بود. براساس نظر گردشگران ایرانی، 20 غذای تایلندی شامل خائو سوی، گوآی تیو، تام یام گوونگ، تام خا گای، پد تای، پد کراپائو، سام تام، کای جیو، پد سی ایو، کائنگ کیو وان، کای مان گای، گائنگ ماسمان، پنگ نگو، مو دنگ، کیو تیو، پد پراو، کائو تام، چار کوای تیو یا سوپ نودل، روتی یا پنکیک موز و نام توک، جزء محبوب‌ترین غذاهای این کشور به حساب می‌آیند که بخشی از این غذاها، توسط میزبان برای پذیرایی از میهمانان فراهم شده بود. برنج تایلندی هم به ‌عنوان یک محصول مهم صادراتی این کشور، در ابتدای میز غذا خودنمایی می‌کرد. در تایلند بیش از 55 درصد زمین‌های زراعی به کشت برنج اختصاص یافته است که از این سطح، سالانه نزدیک به 30.5 میلیون تن برنج برداشت می‌شود. یک‌سوم محصول تولید‌شده در داخل تایلند مصرف شده و بقیه آن به خارج از تایلند صادر می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها