آوامسرا؛ نشری که به ساختارهای هنرهای تجسمی میاندیشد
نشست معرفی نشر آوامسرا و جشن امضای کتاب «رونق، پولهای زیاد، ابردیلرها و صعود هنر معاصر» با حضور مجید ملانوروزی (مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران، مجموعهدار و پژوهشگر تاریخ هنر)، شاهین ترکمن (مجموعهدار و مدیر گالری سهراب و مدیر نشر سیته)، نیما ابطحی (مترجم کتاب) و جاوید رمضانی (مدیرمسئول نشر آوامسرا) در شهر کتاب ایرانشهر برگزار شد.
نشست معرفی نشر آوامسرا و جشن امضای کتاب «رونق، پولهای زیاد، ابردیلرها و صعود هنر معاصر» با حضور مجید ملانوروزی (مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران، مجموعهدار و پژوهشگر تاریخ هنر)، شاهین ترکمن (مجموعهدار و مدیر گالری سهراب و مدیر نشر سیته)، نیما ابطحی (مترجم کتاب) و جاوید رمضانی (مدیرمسئول نشر آوامسرا) در شهر کتاب ایرانشهر برگزار شد.
نشر آوامسرا در ادامه فعالیتهای خود از سال 1398، با تمرکز بر موضوعات و مباحث نظری هنرهای تجسمی، اقدام به انتشار مجموعه کتابهای تخصصی «کپسول هنر معاصر» کرد. این انتشارات با مدیریت جاوید رمضانی به بررسی و شناخت مفاهیم ساختاری هنرهای تجسمی، اقتصاد هنر و تاریخ هنر معاصر میپردازد و در این مسیر با هنرمندان، نویسندگان و مترجمان جوان و حرفهای که در حیطه هنر امروز ایران فعالیت جدی دارند، همکاری میکند. این نشست از مجموعه رویدادهای تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی با حمایت آتلیه مرمت و اصالتسنجی آوام برگزار شد.
این نشست با سخنان جاوید رمضانی آغاز شد؛ نشر آوامسرا در حقیقت با این نیت شروع به کار کرد که نوشتن را بین هنرمندان قوام دهد.
من به عنوان کسی که سالها در صحنه هنر در مقام هنرمند، نویسنده، مدرس، منتقد و تحلیلگر حضور داشتهام، با مسائل و مشکلات عدیدهای مواجه بودم. پس از 20 سال تدریس در حوزه دانشگاهی هیچ واحد درسی در دانشگاهها دال بر آموزش هنر معاصر ایران نداریم و این موضوع وحشتناکی است. همچنین با توجه به رشد روزافزون گالریها، در حدود 800 گالری از سال 1328، هیچ کتابی در مورد چرخش و تاریخ این گالریها نوشته نشده است. در همین راستا از سال 96 شروع به طراحی دورههایی کردم که به راهاندازی و بازشدن این مسیر کمک کند و به موازات آن، نشر آوامسرا با همین رویکرد فعالیت خود را از آغاز دوره کرونا مجدد از سر گرفت.
نشر آوامسرا در پنج سال گذشته با تلاش بیوقفه اولین رویداد خود را با پکیج کاملی برای هنرمند، مجموعهدار و گالریدار در راستای نظم به ساختارها ارائه داده و در چند ماه آینده کتابهای «مجموعهداری»، «چگونه هنرمند موفقی شویم» و «جعبه ابزار کیوریتوری» را خواهیم داشت و بر این باوریم که دانش هرچیز مهمتر از خود اتفاق است. در ادامه، مجید ملانوروزی صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد: امروزه بیش از 60 دانشکده هنری وجود دارد و با تعداد بالای هنرمندان، سرانه هنرمند به گالری در کشور ما حدود 500 نفر است.
امروزه اگر بخواهید کار حرفهای کنید و از نقاشی و کار هنریتان درآمد داشته باشید، نیازمند ساختارهایی هستید که بخش مهمی از آن گالریها و دیلرها، حراجها و آرتفرها هستند و این شبکهها باید به وجود بیاید. شاهین ترکمن، میهمان دیگر این نشست، از ارتباط برندینگ هنرمند و ساختارهای جهان معاصر با تمام زرقوبرقهایش و لزوم مارکتینگ در بخش تجاری در سطح جهانی صحبت کرد: در سالهای 1990 تا 2000 با شروع ایدهپردازی درباره برند و برندینگ، این موضوع در عالم تجاری غالب میشود و این در دنیای هنر نیز اتفاق میافتد؛ و ما باید از یک بازار احساسی-هیجانی، به یک بازار در حال تکامل که نیازمند فکر و رفتارهای دقیق است، میل کنیم.