|

این روزها همه جریان‌های سیاسی و اجتماعی در موضوع آزادی اینترنت به هم نزدیک شده‌اند

وفاق برای رفع فیلترینگ

رفع فیلترینگ خواسته‌ای عمومی و ضروری است که جزء معدود شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان در زمان انتخابات است و این روزها انتظار برای رفع فیلترینگ جای خود را به نقد عملکرد وزیر ارتباطات داده و بسیاری معتقدند وزیر جوان کابینه اهتمام لازم برای تحقق وعده رئیس‌جمهور را به کار نبسته است.

رفع فیلترینگ خواسته‌ای عمومی و ضروری است که جزء معدود شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان در زمان انتخابات است و این روزها انتظار برای رفع فیلترینگ جای خود را به نقد عملکرد وزیر ارتباطات داده و بسیاری معتقدند وزیر جوان کابینه اهتمام لازم برای تحقق وعده رئیس‌جمهور را به کار نبسته است. نکته جالب اینجاست نه‌فقط جناح اصلاح‌طلب، که اکنون بخشی از جریان اصولگرایی هم برای تحقق این وعده در تکاپو است تا رفع فیلترینگ در یک چارچوب ملی مورد توجه قرار گیرد و موانع استفاده از اینترنت پرسرعت در کشور رفع شود. این درحالی است که وزیر جوان به‌جای توضیح تلاش‌های خود برای رفع فیلترینگ از اینترنت طبقاتی صحبت کرده که این راه‌حل برای کم‌کردن فیلترها هم با واکنش منفی روبه‌رو شده است.

دیروز مصباحی‌مقدم درباره نقش وزیر ارتباطات در موضوع رفع فیلترینگ گفته است: جایگاه وزیر در این موضوع رفیع است و ایشان نماینده رئیس‌جمهور است و باید انتظارات رئیس‌جمهور را به صورت قوی دنبال کند. این سخنان را عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام زده است. سخنانی از جنس وفاق برای ایران و همراهی برای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور جدید که در مجلس اصولگرای دوازدهم هم چندی‌پیش شنیده شد.

مسئله فیلترینگ و درخواست عمومی برای رفع آن به موضوعی فراجناحی تبدیل شده و یکی از نکات مثبت این روزهای کشور هم همراهی بیشتر جناح‌ها با رئیس‌جمهور برای تحقق وعده‌ای است که می‌تواند نقش مؤثری در بازسازی اعتماد عمومی داشته باشد.

هرچند مواضع وزیر جوان کابینه چهاردهم به‌ویژه در چند روز اخیر با نقدهای تندی همراه بوده و بسیاری آن را از جنس سخنان وزیر سابق دانسته‌اند و حتی در ایکس خواستار استعفای او شده‌اند‌؛ زیرا منتقدان ستار هاشمی معتقدند او‌ تنها وزیر کابینه است که کاملا خلاف جریان کابینه حرکت می‌کند و به‌زودی به پاشنه آشیل پزشکیان تبدیل خواهد شد. البته اختیارات او در این زمینه محدود است، اما انتظار برای استفاده از همه ظرفیت‌ها مانند تهیه لایحه برای مجلس و تهیه طرحی برای بررسی در شورای‌عالی فضای مجازی هم هنوز انجام نشده است. این درحالی است که حتی مجلس اصولگرا در همراهی با دولت و تحقق خواست افکار عمومی برای کمک به دولت وارد میدان شده و حتی طرح رفع فیلترینگ نوشته و آماده ثبت است‌.

هفته گذشته بود که هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: نمایندگان در مورد فیلترینگ مطالعاتی داشته‌اند و طرحی آماده دارند که اگر به صحن بیاید رأی خواهد آورد.

او همچنین توضیح داد: در جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات داشتیم، بحث‌هایی درباره فیلترینگ و تأثیرات آن بر روی جامعه مطرح شد. ما نمایندگان مسائل اقتصادی مردم را درک می‌کنیم و در تلاش هستیم که فیلترینگ در فضای قانونمند رفع شود. نماینده مردم گناباد در مجلس افزود: نمایندگان مردم باید توجه داشته باشند که مسائل اقتصادی و عدم مدیریت صحیح، آسیب‌های زیادی به کودکان و نوجوانان وارد کرده است. بنابراین، برای حل این مشکل، ابتدا باید به فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف صحیح و استفاده از ابزارهای آنلاین بپردازیم. محمدپور در‌عین‌حال گفت: باید توجه کنیم که مشکل فیلترینگ به‌راحتی حل نمی‌شود؛ زیرا فیلترشکن‌های متعددی در کشور وجود دارد و دولت می‌تواند در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد. ما در جلسات مختلف با وزیر ارتباطات نیز صحبت‌هایی داشته‌ایم و ایشان به این موضوع دغدغه‌مند هستند.

پیش از او نیز‌ محمدقسیم عثمانی، دیگر نماینده مجلس، درباره طرح خود برای رفع فیلترینگ گفت: فرایند طرح ساماندهی فیلترینگ را در روزهای اول شروع به کار مجلس پیگیری کردم و بیش از یک ماه است که آماده در صحن است اما برخلاف آیین‌نامه، اجازه طرحش را ندادند. این نماینده مجلس گفت: این کار خلاف آیین‌نامه اجرائی است. طرح ساماندهی فیلترینگ بدین شکل است که اگر در شهری مشکل امنیتی وجود نداشته باشد، فیلتر هم برداشته شود. او تأکید کرد: فیلتر‌ انحصارا باید زمانی که مشکل امنیتی به وجود می‌آید، اعمال شود. نماینده مردم بوکان در مجلس ادامه داد: در شهرستان‌ها، اگر ناامنی شد شورای تأمین نامه بدهد و شورای امنیت ملی دستور فیلترینگ را بدهد و چنانچه رفع شد، آن را برطرف کنند؛ چرا‌که هزینه‌ها و مضرات زیادی متوجه مردم و جامعه شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در این طرح فیلترینگ صفحات مجازی و پیام‌رسان‌ها به طور کامل باید برداشته شود. او با اشاره به مشکل فیلترشکن‌ها که باعث شده نوجوان‌ها به محتواهای غیراخلاقی دسترسی داشته باشند، گفت: اگر فیلترینگ برداشته شود، کسی برای فرزندش فیلترشکن نمی‌خرد. این مجرای مخرب باید بسته شود. من برای پسرم فیلترشکن می‌خرم چون واتس‌اپ و پیام‌رسان‌ها را لازم دارد. ولی اگر فیلتر برداشته شود دیگر قطعا نمی‌خرم. باید فیلتر برداشته شود و هرکس فیلترشکن فروخت باید پیگرد قانونی داشته باشد.

در‌این‌بین، دیروز هم حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، چهره شناخته‌شده در طیف اصولگرایی، اشاره کرد یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات، رفع فیلتر بود و قطعا این وعده را باید دنبال، اجرائی و عملیاتی کنند و هرگونه تغییر نیازمند این است که سیاست‌ها و قوانین، مورد توجه و عنایت قرار گیرد و با توجه به سیاست‌ها، چارچوب و قوانین بازنگری انجام شود. به گزارش سیتنا، او اظهار کرد: اصل بحث مورد قبول است، اما شیوه تحقق نیازمند این است که از مسیر تغییری اجرا شود که حاصل وفاق ملی است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های موجود و نادیده‌گرفتن دغدغه‌ها، رفع فیلتری انجام شود؛ چراکه این دغدغه‌ها ارزشمند هستند و باید رعایت شوند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ ادامه داد: با توجه به سیاست‌ها در فضای مجازی، باید این سیاست‌ها مبنا قرار گیرند و در این زمینه شورای‌عالی فضای مجازی حق تصمیم‌گیری دارد و برخی مسائل نیز به شورای‌عالی امنیت ملی مربوط می‌شود و باید در آنجا مورد توجه قرار گیرد.

مصباحی‌‌مقدم افزود: کشورهای دیگر که به عنوان کشورهای آزاد در دنیا شناخته می‌شوند، این‌گونه نیستند که از نظر رفع فیلتر هیچ‌گونه چارچوب و اصول و مبانی و سیاست‌هایی نداشته باشند و به صورت ولنگار این فضا را در اختیار صغیر و کبیر قرار دهند. آنها هم در چارچوب اصول و قوانین‌ومقررات فیلترها را کنار گذاشتند و رعایت می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات اینترنتی و فضای مجازی نسبت به اصول دولت‌ها متعهدند و با تعهد به آن اصول فعالیت می‌کنند و استفاده‌کنندگان از خدمات آنها به صورت آزادانه از این خدمات استفاده می‌کنند. لذا باید با رعایت سیاست‌ها بازنگری شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره نقش وزیر ارتباطات در موضوع رفع فیلترینگ، گفت: جایگاه وزیر در این موضوع رفیع است و ایشان نماینده رئیس‌جمهور است و باید انتظارات رئیس‌جمهور را به صورت قوی دنبال کند، ولی به این معنی نیست که اختیار به صورت صد‌درصدی به وزیر داده شده. لذا باید وزیر موضوع فیلترینگ را در شورای‌عالی فضای مجازی دنبال کند.

مصباحی‌مقدم در پایان اضافه کرد: وزیر ارتباطات در شورا یک رأی دارد و باقی اعضا هم حق رأی دارند و دلایل وزیر باید برای باقی اعضا‌ قانع‌کننده باشد. لذا باید وزیر ارتباطات قویا پیگیر موضوع فیلترینگ باشد، اما به این معنی نیست که تصمیم‌گیرنده نهایی شخص وزیر است.

در شرایطی که هر روز از تعداد موافقان فیلترینگ کاسته می‌شود و بر موافقان پایان مسدود‌سازی اینترنت افزوده می‌شود، انتظار برای واکنش عملی دولت شدت گرفته و می‌توان امید داشت با تقویت اراده‌ها در وفاق ملی شاهد تصمیمات درست و سریع و البته دقیق در این زمینه باشیم، در غیر این صورت تبعات اعتماد‌سوزی دامان دولت چهاردهم را هم خواهد گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها