|

بخش‌نامه معاون اول رئیس‌جمهوری درباره اطلاع‌رسانی در دولت

زمینه اطلاع‌رسانی مستمر و مؤثر ایجاد شود

معاون اول رئیس‌جمهور‌ با صدور بخش‌نامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرائی ذیل قوه مجریه وظایف و اقدامات آنان در حوزه اطلاع‌رسانی را تشریح و تأکید کرد که تمامی اقدامات باید با نظارت و هماهنگی شورای اطلاع‌رسانی دولت انجام شود. به گزارش «شرق»، ‌ در بخش‌هایی از بخش‌نامه صادر‌شده از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، به تمامی دستگاه‌های اجرائی ذیل قوه مجریه آمده است:

زمینه اطلاع‌رسانی مستمر و مؤثر ایجاد شود

معاون اول رئیس‌جمهور‌ با صدور بخش‌نامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرائی ذیل قوه مجریه وظایف و اقدامات آنان در حوزه اطلاع‌رسانی را تشریح و تأکید کرد که تمامی اقدامات باید با نظارت و هماهنگی شورای اطلاع‌رسانی دولت انجام شود. به گزارش «شرق»، ‌ در بخش‌هایی از بخش‌نامه صادر‌شده از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، به تمامی دستگاه‌های اجرائی ذیل قوه مجریه آمده است: «با عنایت به مأموریت دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و انسجام‌بخشی تمام فعالیت‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی قوه‌ مجریه و ضرورت کارآمدسازی نظام رسانه‌ای دولت و اطلاع‌رسانی هنرمندانه مقتضی است: الف- دستگاه‌های اجرائی تدابیر لازم برای اجرای مؤثر و دقیق آیین‌نامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیئت دولت و تشکیل شورای اطلاع‌رسانی دولت موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۱۴۷۸‌/ت ۶۰۳۶۴ هـ مورخ 22/8/۱۴۰۱ را با تأکید بر موارد زیر به عمل آورند: ۱- دستگاه‌های اجرائی موظف به اجرای مصوبات و رعایت سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ابلاغی شورای اطلاع‌رسانی دولت و همچنین شورای اطلاع‌رسانی استان متبوع خواهند بود.۲- در دستگاه‌های اجرائی ذیل قوه مجریه، به منظور برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های اطلاع‌رسانی مؤثر، کارگروه اطلاع‌رسانی متشکل از بالاترین مقام دستگاه (رئیس)، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی با عنوان مشابه (دبیر کارگروه) و اعضای مرتبط تشکیل شود. ۳- مدیران دستگاه‌های اجرائی مکلفند زمینه‌های لازم اعم از زیرساخت، منابع، اعتبارات و نیروی انسانی شایسته و متخصص را برای فعالیت‌های اطلاع‌رسانی مستمر و مؤثر فراهم کنند. ۴- انتصاب رؤسای مراکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی و عناوین مشابه دستگاه‌های اجرائی پس از اخذ تأییدیه صلاحیت‌های حرفه‌ای از دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت مجاز است و اختصاص پست سازمانی منوط به اخذ تأییدیه مذکور خواهد بود. انتخاب سخنگوی تخصصی دستگاه‌های اجرائی نیز پس از اخذ صلاحیت‌های حرفه‌ای و هماهنگی با حوزه سخنگوی دولت صورت پذیرد.۵- دستگاه‌های اجرائی مکلفند در مرحله ارائه پیشنهاد و پیش از اجرای برنامه‌ها و طرح‌های ملی و تصمیم‌های کلان که آثار آنها شامل عموم مردم می‌شود، پیوست ارتباطی و اطلاع‌رسانی و الزامات اجرائی آنها را تهیه و ضمن ارسال به دبیرخانه شورا پس از تأیید پیوست نسبت به اجرای آن طرح و فعالیت اقدام کنند. همچنین مهم‌ترین رخدادهای حوزه خود را حداکثر تا ساعت هشت صبح هر روز به حوزه سخنگوی دولت و شورای اطلاع‌رسانی دولت ارسال نمایند. ۶- در مواردی که دستگاه‌های اجرائی ذیل قوه مجریه قصد شکایت از رسانه‌ای را داشته باشند، قبل از هر اقدام ابتدا گزارش آن را برای دبیرخانه شورا ارسال کنند و در صورت تأیید کارگروه مستقر در دبیرخانه اقدام لازم را انجام دهند.۷- جلسات شورای اطلاع‌رسانی استان‌ها به ریاست استانداران محترم به صورت منظم و مستمر تشکیل شود. ب- دستگاه‌ها نسبت به اجرای مؤثر و دقیق آیین‌نامه نحوه فعالیت وظایف و اختیارات روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرائی موضوع تصویب نامه شماره ۶۵۳۵۴ ت ۳۷۳۷۴هـ مورخ 27/4/۱۳۸۶ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب نامه شماره ۱۰۲۴۰ ت ۴۵۷۹۴ هـ مورخ 26/1/۱۳۹۱ با تأکید بر فعالیت واحدهای روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های رئیس‌جمهور در سطح سازمانی مرکز و استانداری‌ها در سطح سازمانی اداره کل اقدام نمایند.

پ- در راستای بند (ج) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، کلیه دستگاه‌های اجرائی مکلفند یک درصد (۱%) از اعتبارات هزینه‌ای خود به استثنای فصول (۱) (۴) و (۶) را طی قرارداد مشخص با سازمان صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران صرف تولید برنامه برای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نمایند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها