|

گروه ژاپنی مخالف سلاح هسته‌ای، برنده جایزه صلح نوبل

سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو»، یک سازمان غیردولتی متشکل از بازماندگان حادثه انفجار بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی که با نام هیباکوشا نیز شناخته می‌شود، روز گذشته برنده جایزه صلح نوبل شد.

گروه ژاپنی مخالف سلاح هسته‌ای، برنده جایزه صلح نوبل

سازمان ژاپنی «نیهون هیدانکیو»، یک سازمان غیردولتی متشکل از بازماندگان حادثه انفجار بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی که با نام هیباکوشا نیز شناخته می‌شود، روز گذشته برنده جایزه صلح  نوبل شد. سخنگوی کمیته نوبل نروژ‌ هنگام اعلام نام برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ گفت: «هیباکوشا به دلیل تلاش‌هایش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و همین‌طور نشان‌دادن این نکته از زبان شاهدان که هرگز نباید دوباره از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد، این جایزه را دریافت می‌کند».

شاهدان عینی بمب‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی که در این سازمان فعالیت می‌کنند، زندگی خود را وقف مبارزه برای جهانی عاری از سلاح هسته‌ای کرده‌اند.

 کمیته نوبل در بیانیه خود آورده است: «هیباکوشا به ما کمک می‌کند تا چیزهایی غیرقابل وصف را توصیف کنیم، به چیزهای غیرقابل تصور فکر کنیم و درد و رنج غیرقابل درک ناشی از سلاح‌های هسته‌ای را به نوعی درک کنیم». «کنفدراسیون سازمان‌های ژاپن برای آسیب‌دیدگان بمب‌های اتمی و هیدروژنی» (Nihon Hidankyo) در سال ۱۹۵۶ و به‌ همت جمعی از فعالان ژاپنی برای حمایت از قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و فشار بر دولت ژاپن به وجود آمده و برای کنار گذاشته ‌شدن جنگ‌افزارهای هسته‌ای تلاش می‌کند.

کمیته نوبل نروژ به طور مرتب بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای تمرکز کرده و جوایز صلح خود را هر چند سال یک بار به مؤسسه‌ای فعال در این زمینه اعطا می‌کند.  پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز جایزه صلح نوبل به مؤسسه «آیکان» (کارزار بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای) رسیده بود.

یورگن واتنه فریدنس، رئیس کمیته نروژی نوبل، گفت این کمیته با اعطای این جایزه «مایل است به تمامی بازماندگانی که با وجود رنج جسمی و خاطرات دردناک، از تجربه پرهزینه خود برای پرورش امید و مشارکت برای صلح استفاده کردند ادای احترام کند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها