|

پروانه‌های زرین سی‌وششمین جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان اهدا شد

سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در‌حالی در اصفهان به پایان رسید که ضمن اهدای پروانه‌های زرین به برگزیده‌ها، از علی نصیریان، رضا بابک و محمدرضا علیقلی تقدیر شد و محمد خزاعی نیز اعلام کرد‌ دوران ریاست او بر سازمان سینمایی کشور به پایان رسیده است.

پروانه‌های زرین سی‌وششمین جشنواره فیلم‌ کودک  و نوجوان اهدا شد

ایسنا: سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در‌حالی در اصفهان به پایان رسید که ضمن اهدای پروانه‌های زرین به برگزیده‌ها، از علی نصیریان، رضا بابک و محمدرضا علیقلی تقدیر شد و محمد خزاعی نیز اعلام کرد‌ دوران ریاست او بر سازمان سینمایی کشور به پایان رسیده است.

مجید زین‌العابدین، دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: این جشنواره میهمان ندارد و همه شما میزبان جشنواره هستید. جشنواره‌ای به وسعت داوران، هنرمندان و بچه‌هایی که در سینما فیلم دیدند. به وسعت خانواده‌ها. به وسعت اصفهان زیبا و به وسعت ایران. این جشنواره یک دنیا میزبان دارد و ممنونم که میزبانی جشنواره سی‌وششم را قبول کردید. امیدوارم سینمای کودک روز‌به‌روز متعالی شده و رشد کند و بچه‌های ایران با این سینمای پرورشی، سینمای معلم و سینمای مربی، هویت و افتخار ملی، هویت ایرانی و اسلامی و باستانی خود را بشناسند.

در ادامه این مراسم، علیرضا خمسه با اعلام محمد سلوکی و به‌ منظور بزرگداشت علی نصیریان به روی صحنه آمد.

علی نصیریان گفت: سلام می‌کنم به همه شما و به مردم اصفهان و تشکر می‌کنم از لطف و محبت شما و از بنیاد سینمایی فارابی و آقای زین‌العابدین که برای سینمای این مملکت خدمات بزرگی انجام داد؛ از جمله برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان. نباید این جشنواره را دست‌کم گرفت. جشنواره مهمی است؛ چون برای آینده مملکت، نسلی را با هنری آشنا می‌کند که ما از قبل یاد گرفتیم.

او ادامه داد: سینما الان یکی از بهترین امکانات برای معرفی جامعه و فرهنگ ما به دنیاست. یک فیلم بیش از هر سخنرانی و مقاله‌ای تأثیرگذار است و هویت و ماهیت فرهنگی ما را به دنیا معرفی می‌کند. سینمای فیلمفارسی را هم نباید دست‌کم گرفت و نباید آن را کوبید و به آن تف کرد. درست است که از لحاظ فرهنگی و کیفیت ضعیف بود، ولی جامعه را با سینما آشنا کرد و مردم را سینمارو کرد و کارهای نسبتا خوبی بین آنها ساخته شد. نسل بعد از فیلمفارسی اواسط دهه 40 شروع شد؛ با گلستان و غفاری، کیمیایی و مهرجویی و خیلی‌های دیگر. حیف شد مهرجویی از بین رفت.

این چهره ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بیان کرد: بعد از انقلاب، سینمای ما رشد بسیاری کرد‌ چون پایه کار تئاتر و سینما متن است، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه است. هنر‌ کار نهاد نیست؛ هنر‌ کار انسان است. انسان‌ها بودند که کار کردند و آفریدند و زحمت کشیدند. بعد از انقلاب سینمای ایران رشد کرد چون فیلم‌نامه رشد کرد، دیالوگ نوشته شد و شخصیت‌پردازی شد. الان سینما و تئاتر ما در جهان و حتی در سطح اسکار بالا رفته و این سند هویت ماست. من افتخار می‌کنم که کوچک‌ترین ذره‌ای بودم که در کنار این خلاقان و آفرینشگران حضور داشتم.

ادامه آیین اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به تجلیل از استاد محمدرضا علیقلی، آهنگ‌ساز برجسته سینما و تلویزیون اختصاص داشت که او بنا به گفته مجری برنامه به دلیل کسالت نتوانست در این برنامه حضور پیدا کند و بدین رو کلیپی از آثار موسیقایی او پخش شد.

سپس با حضور مجید زین‌العابدین، محمد خزاعی و شهردار اصفهان، از رضا بابک پیش‌کسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران تجلیل شد.

رضا بابک گفت: ما عادت کرده‌ایم که متن را به ما بدهند و تمرین کنیم و وقت بگذاریم تا لحظات زیبایی را بسازیم و بیافرینیم که اساتید و پیش‌کسوتان ما به ما یاد دادند.

در ادامه نیز با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، محمدعلی زاهدی و ریحانه اخلاصی، نوه‌های شهید محمدرضا زاهدی و همچنین زینب امیری، فرزند شهید امیری روی صحنه آمدند و جایزه صلح بهنام محمدی به مرتضی رحیمی برای فیلم «آن دو» اهدا شد.

سپس مجید زین‌العابدین، محمدرضا شریفی‌نیا، علیرضا خمسه، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، مجید اسماعیلی، محمدامین همدانی، محمدعلی باشه‌آهنگر به ‌عنوان اعضای هیئت داوران بخش سینمای ملی به روی صحنه آمدند تا جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شود.

در این بخش پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری به محمد عبدی برای جلوه‌های ویژه فیلم «باغ کیانوش» تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین ایده‌پردازی فیلم‌نامه به حامد گلناری برای فیلم «مافیای شجاعان» اهدا شد. در بخش پروانه زرین بهترین فیلم‌نامه، حسین قناعت برای فیلم «دختر برقی»؛ پروانه زرین بازیگر کودک، رایان سرلک برای فیلم «تابستان همان سال و دختر برقی»؛ ماهتیسا پسندیده برای فیلم «بامبولک» (بامبالا ۲)؛ پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان، هیلدا کردبچه بازیگر فیلم «دختر برقی» و امیررضا فرامرزی، بازیگر فیلم «آن دو»؛ پروانه زرین بهترین فیلم، محمدجواد موحد برای فیلم «باغ کیانوش»؛ پروانه زرین بهترین کارگردانی، آرش معیریان برای فیلم «بامبولک» (بامبالا ۲)؛ در بخش پویانمایی بلند، پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری، مهدی جعفری‌جوزانی برای فیلم «شمشیر و اندوه»؛ در بخش پویانمایی بلند، پروانه زرین بهترین کارگردانی، داریوش دالوند و فرزاد دالوند برای فیلم «شنگول و منگول» (گولز)؛ پروانه زرین بهترین فیلم، محمدمهدی مشکوری برای فیلم «ببعی قهرمان»؛ جایزه ویژه هیئت داوران، فیلم «تابستان آن سال» به کارگردانی محمود کلاری.

در ادامه این آیین، جوایز به شرح زیر اعلام شدند: جایزه ابونصر فارابی (تعلیم و تربیت): حسین ریگی برای کارگردانی فیلم «میرو». جایزه ویژه دبیر جشنواره در سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان: مریم مدرس‌مطلق، برای کارگردانی فیلم «مافیای شجاعان».

آیین اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با صحبت‌های علی دهکردی، مدیر خانه سینما ادامه یافت.

علی دهکردی گفت: در سال جاری و به همت خانه سینما و انجمن بازیگران سینما اتفاق مهمی افتاد و اولین آیین‌نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین‌های فیلم‌سازی، براساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شد. این حرکت برای سینمای کودک جایگاه ویژه‌ای دارد و به ‌نظر می‌رسد بهترین مکان برای نگهداری و قانون‌مندکردن آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که از سوی دوستان و همکارانم به دبیرخانه جشنواره تقدیم می‌شود. امیدوارم همه مسئولین سینمای کشور تلاش کنند که این آیین‌نامه برای اعتلای سینمای کودک به قانون‌مندی خود برسد.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور، نیز در این مراسم گفت: امروز در موقعیتی در کشور و عرصه بین‌الملل هستیم که باید از خود بپرسیم کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ فرجام این جنگ بی‌شک پیروزی است و مستضعفین قطعا بر مستکبرین پیروز می‌شوند، اما نسل‌های بعد از اقدام امروز ما سؤال خواهند کرد. غزه، لبنان، سوریه و عراق سینما و سینماگر ندارد و امید جهان اسلام امروز به شما سینماگران است که این ظلم را روایت کنید. راوی این تاریخ باشید و اجازه تحریف تاریخ را ندهید. از همه سینماگران ملی، روشنفکر و نیمه‌روشنفکران خواهش می‌کنم درباره فلسطین و مردم غزه سکوت نکنند. ما درباره این روایت و این نسل‌کشی مسئولیم و باید راوی آن باشیم.

خزاعی با اشاره به اتمام دوره مسئولیت خود از همه دستگاه‌ها و مسئولان و منتقدان و همراهانش و از مردم که عامل این رونق فرهنگی بودند، تشکر و بیان کرد: من حامل سلام و پیام تشکر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم که قرار بود در این جشنواره حاضر باشند اما به دلیل همراهی در سفر رئیس‌جمهور موفق به حضور نشدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها