|

اتوبان مرگ همچنان قربانی می‌گیرد

شرق: سال‌هاست که بزرگراه آزادگان مقام نخست را‌ میان بزرگراه‌های خطرناک و حادثه‌ساز تهران دارد‌. تابستان امسال رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در‌این‌باره گفته بود: رتبه اول کل تصادفات در شهر تهران در سه‌ماهه سال جاری (1403 ) به بزرگراه آزادگان اختصاص پیدا می‌کند.

اتوبان مرگ همچنان قربانی می‌گیرد

شرق: سال‌هاست که بزرگراه آزادگان مقام نخست را‌ میان بزرگراه‌های خطرناک و حادثه‌ساز تهران دارد‌. تابستان امسال رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در‌این‌باره گفته بود: رتبه اول کل تصادفات در شهر تهران در سه‌ماهه سال جاری (1403 ) به بزرگراه آزادگان اختصاص پیدا می‌کند. بعد از بزرگراه آزادگان، بزرگراه امام علی (‌ع) و در رتبه سوم خیابان ولیعصر (عج) که یک معبر شریانی درجه اول است و ترددهای بسیاری در آن به صورت روزانه انجام می‌شود، اختصاص دارد. به گفته او در بررسی انجام‌شده از تصادفات فوتی شهر تهران در بازه زمانی بهار 1403، دریافتیم که بیشترین سهم، به تصادفاتی مربوط می‌شد که سرعت عامل آنها بوده است و همه این تصادفات در معابر بزرگراهی شکل گرفته است. در یکی از مراسم‌های امید و افتخار شهرداری تهران در سال 1403 اعلام شد با اقداماتی که مدیریت شهری در این بزرگراه انجام داده، از این پس شاهد کاهش تصادفات در این بزرگراه خواهیم بود‌.

در این مراسم که یکصد‌و‌هجدهمین پویش امید و افتخار شهرداری بود، هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، اعلام کرد: «طی سال‌های گذشته روند بهسازی آسفالت بزرگراه آزادگان به دلایل مختلفی از جمله کمبود آسفالت و بتن غلتکی یا عدم‌ صدور مجوزهای ترافیکی با کندی پیش می‌رفت تا اینکه مدیریت شهری در سال گذشته تصمیم گرفت ضمن انتخاب یک گزینه اجرائی مناسب‌تر، علاوه‌بر تسریع روند بهسازی، جریان ترافیک‌ هنگام اجرای عملیات عمرانی را تسهیل کند‌».

رسانه‌های شهرداری درباره اقدام شهرداری در این بزرگراه نوشتند که در بحث بهسازی آسفالت بزرگراه مهم و پرتردد آزادگان، شهرداری تهران در این دوره یک رکورد جالب از خودش به جا گذاشته و در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۲ کیلومتر از مسیرهای تندروی بزرگراه آزادگان به‌ صورت تمام‌عرض بهسازی شد و از این حیث در سرعت بهسازی روکش آسفالت معابر بزرگراهی نیز به رکوردی جدید دست یافته است‌. اما روز گذشته باز هم غیر‌ایمن‌بودن این بزرگراه موضوع تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران بود‌. میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران، در تذکری با اشاره به فقدان ایمنی مناسب در بزرگراه آزادگان، گفت: همواره طی سال‌های متمادی فقدان ایمنی در بزرگراه آزادگان موجب حوادث و تصادفات مرگ‌بار متعددی در این بزرگراه شده است.

او آماری از مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادف در این بزرگراه داد و گفت: به طور متوسط ماهانه حدود پنج نفر فوتی در این بزرگراه گزارش شده که از نظر آماری بسیار قابل توجه است و وظیفه جدی و فوریتی‌ای را بر گردن ما می‌نهد.

میثم مظفر اشاره کرد که بررسی میدانی از وضعیت این بزرگراه،‌ نبود دید مناسب و روشنایی کافی در برخی محدوده‌ها مانند‌ زیرپل‌های موجود به‌ویژه پل‌های شهید کاظمی و آیت‌الله سعیدی به سبب فقدان روشنایی مناسب و عبور معتادین متجاهر آن محدوده، بارها و به کرات موجب حوادث منجر به فوت شده است. او کمبود‌ پل عابر پیاده در مقاطع خاصی از بزرگراه که محل تردد عابرین و مورد نیاز شهروندان است، نبود تابلو و علائم ترافیکی هشدار‌دهنده کافی و مورد نیاز برای کنترل سرعت در محدوده‌های نقاط حادثه‌خیز، نبود آسفالت مناسب در برخی از مقاطع طولی بزرگراه و ضرورت اصلاح و لکه‌گیری، سوار و پیاده‌شدن مسافر بدون رعایت ضوابط ایمنی بزرگراهی و تمهیدات فنی‌ در زیر پل‌های بزرگراه و عدم جداسازی معابر کندرو به تندرو در مقاطعی از بزرگراه و فقدان نیوجرسی و جداکننده‌های فیزیکی بلند را برخی از مشکلات این بزرگراه دانست‌. او یادآور شد‌: نظر به احکام 21 و 62 برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، لازم است شهرداری تهران نسبت به ایمن‌سازی معابر در نقاط حادثه‌خیز براساس شاخص‌های تعیین‌شده اقدام کند. در راستای این حکم، به طور ویژه ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان مورد تأکید بوده و ضروری است شهرداری تهران در این زمینه با توجه به آنکه مسئله جان شهروندان مطرح است، به فوریت در‌این‌باره اقدام کرده و نتایج آن را به شورای شهر تهران گزارش کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها