|

هشدار درباره حمله احتمالی روسیه به ناتو

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آلمان هشدار می‌دهند‌ روسیه تا سال 2030 احتمالا به ناتو حمله خواهد کرد. رؤسای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آلمان همچنین خبر دادند مسکو اقدامات خرابکارانه و جاسوسی در کشورهای غربی حامی اوکراین را افزایش داده است.

هشدار درباره  حمله احتمالی روسیه به ناتو

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آلمان هشدار می‌دهند‌ روسیه تا سال 2030 احتمالا به ناتو حمله خواهد کرد. رؤسای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آلمان همچنین خبر دادند مسکو اقدامات خرابکارانه و جاسوسی در کشورهای غربی حامی اوکراین را افزایش داده است. «برونو کاهل»، مدیر سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (BND)، در گزارش به پارلمان این کشور گفت: «از نظر نیروی انسانی و تسلیحات نیروهای مسلح، روسیه حداکثر تا پایان دهه میلادی جاری به قابلیتی دست خواهد یافت که می‌تواند به ناتو حمله کند. رویارویی مستقیم با ناتو در‌حال تبدیل‌شدن به یک گزینه برای روسیه است‌». برونو کاهل با اشاره به جنگ اوکراین، فعالیت‌های روسیه در این جنگ را در «سطحی ناشناخته» دانست و افزود: «پوتین خطوط قرمز غرب را امتحان خواهد کرد‌».

علاوه‌بر رئیس اداره امنیت خارجی، رؤسای اداره امنیت داخلی و اطلاعات نیروهای مسلح آلمان نیز در این جلسه ارزیابی خود از تهدیدهای روسیه بر بستر تجاوز نظامی به اوکراین را به نمایندگان پارلمان ارائه دادند. توماس هادنوانگ، مدیر اداره حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی آلمان ‌BfV) گفت: «اقدامات خرابکارانه و جاسوسی روسیه در آلمان هم از نظر کمّی و هم کیفی در‌حال افزایش است‌». او فهرستی از مواردی که احتمال آن می‌رود اقدامات خرابکارانه روسیه بوده‌اند ارائه داد. یکی از این موارد انفجار بسته‌ای قبل از بارگیری در یک هواپیمای شرکت حمل‌ونقل «دی‌اچ‌ال» بوده است. او در این جلسه پارلمانی هشدار داد‌ تلاش‌ها برای جاسوسی از زیرساخت‌های حیاتی به طور «نگران‌کننده‌ای» زیاد است و نیاز به هوشیاری بیشتر دارد. توماس هادنوانگ، بدون اشاره مستقیم به هویت مظنونان توضیح داد که این بسته قبل از انتقال به هواپیما شعله‌ور شد و این ماجرا را یک «خوش‌شانسی تصادفی» توصیف کرد. او افزود: «اگر این بسته در هوا منفجر می‌شد، باعث سقوط هواپیما می‌شد. قطعات و ترکش‌های انفجار می‌توانست به همه کسانی که در آلمان، آشکارا یا پنهانی، با پوتین همدلی می‌کنند آسیب بزند‌». رئیس اداره امنیت داخلی آلمان گفت علاوه‌بر‌این، روسیه کارزار انتشار اطلاعات غلط را هدایت می‌کند، با استفاده از پهپاد تلاش می‌کند از تأسیسات حساس اطلاعات جمع‌آوری کند و به دنبال جلب عوامل، از جمله در شبکه‌های تبهکاری سازمان‌یافته‌ با پرداخت پول است. مارتینا روزنبرگ، مدیر سرویس فدرال ضد‌جاسوسی نظامی آلمان (MAD)، نیز گفت اقدامات خرابکارانه و جاسوسی روسیه علیه ارتش نیز «در حد چشمگیری» افزایش یافته است. روزنبرگ افزود: «شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین و طرح‌های تسلیحاتی و آموزش ارتش آلمان از اهداف مهم جاسوسی روسیه هستند.  در این میان ارتش در مرکز توجه قرار دارد، چه برای شفاف‌سازی تحویل تسلیحات آلمان به اوکراین، پروژه‌های آموزشی یا تسلیحاتی و چه برای انتقال احساس ناامنی از طریق اقدامات خرابکارانه‌».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها